۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۰۴۱۹۰

تنزیه الانبیاء منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مجموعه درس های آیت الله معرفت درباره عصمت انبیاء در کتابی با نام «تنزیه الانبیاء» منتشر شد.
كتاب



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب تنزیه النبیاء مجموعه بیانات آیت الله محمد هادی معرفت است که به همت حجت الاسلام خسرو تقدسی‌نیا تنظیم و یرایش شده است.

در این کتاب موضوعاتی همچون فلسفه عصمت انبیاء، مفهوم عصمت، اکتسابی بودن عصمت، مراحل هدایت و عصمت، ولایت تشریعی، توفیق الهی، عنایت خاص به پیامبران، علت گزینش انبیاء برای نبوت، فهم نبوی، آیات متشابه پیرامون پیامبر اکرم(ص)، افسانه های ساختگی در مورد انبیاء، بررسی آیات متشابه در مورد پیامبران از آدم تا عیسی بن مریم بررسی شده است.

در بخشی از این کتاب درباره عصمت می‌خوانیم: عصمت در اصل لغت از مادّه‌ عصم و به معنای بازداشتن، حفظ کردن و منع کردن است و زمانی که گفته می­شود خداوند شخصی را معصوم کرد به این معناست که خداوند بنده­اش را از آنچه که موجب هلاکت اوست، نگه داشت.

در قرآن کریم نیز این لغت به همین معنا به کار رفته است به طور مثال در جریان طوفان حضرت نوح(ع)، در کلام این پیامبر الهی به فرزند نافرمان خویش آمده است: (لاعاصم الیوم من امر الله)یعنی امروز هیچ چیز مانع از تحقق امر خداوند تعالی نخواهد شد)، امّا از حیث اصطلاح نیز مفسران و دانشمندان اسلامی به طور کلی در مورد عصمت تعاریف مختلفی ارائه نموده­اند.

در بخش دیگری از این اثر درباره آیه (إنا فتحنا لک فتحا مبینا. لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر و یتم نعمته علیک و یهدیک صراطا مستقیما) می خوانیم: شبهه‌ای که در مورد این آیه مطرح کرده‌اند این است که پیامبر (ص) قبل از نزول این آیه و بعد از نزول آن دارای گناه بود و خداوند متعال همه آنها ـ اعم از سابق و لا حق ـ را بخشید. فخر رازی نقل می‌کند: این آیه صراحت در مغفرات دارد و مفقرت جایی صدق می‌کند که گناهی یا خطایی از شخص مغفورله سر زده باشد.

به گفته سیدمرتضی، کلمه ذنب، مصدر است و مصدر می‌تواند هم به فاعل خود. اضافه شود و هم به مفعول خود، در اینجا کلمه ذنب به مفعول خود اضافه شده است و مراد از ذنب، گناهانی است که مردم نسبت به آن جناب روا داشتند و نگذاشتند آن جناب وارد مکه شود و مانع ورود او به مسجدالحرام شدند.
بنابراین معنای آمرزش این گناه، نسخ احکام دشمنان آن جناب یعنی مشرکان است. و الا اگر مقصود آمرزش گناهان باشد، تعلق به فتح ندارد، چون ربطی بین فتح و آمرزش گناهان نیست پس مقصود از فتح، فتح مکه است و نزول سوره بر طریق بشارت بوده است.

کتاب «تنزیه النبیاء» مجموعه بیانات آیت الله محمد هادی معرفت به همت حجت‌الاسلام خسرو تقدسی‌نیا تنظیم و ویرایش شده و برای اولین بار از سوی نشر ائمه(ع) در 288 صفحه منتشر شده است./909/ن602/ع

ارسال نظرات