۰۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۰۵۴۳۷
آیت الله جوادی آملی:

اسلام غرایز را تعطیل نکرده بلکه تعدیل کرده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی، با بیان اینکه در قیامت ظلم ذاتا منتفی است و هر فردی نتیجه اعمال خود را می بیند، تاکید کرد: آنهایی که مرگ را پایان راه می پندارند جهان بینی شان مشکل دارد.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، روز چهارشنبه در درس خارج خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مؤمنون به تفسیر آیات 62 تا 70 این سوره مبارکه پرداخت.

وی گفت: عده ای مرگ را پایان راه می پندارند و حقیقت انسان را در این دنیا جستجو می کنند، اینها که جهان بینی شان این است نظام ارزشی شان نیز همین است؛ اما آنهایی که معتقدند جهان مبدا و مقصدی دارد و حساب و کتابی در کار است، مسیرشان مسیر دیگری است و به خدا ایمان دارند.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: در صحنه قیامت هیچ ظلمی نیست، در صحنه داوری نیز هیچ ظلمی در حق هیچ کس نمی شود و هر کس نتیجه اعمال خود را می بیند.

مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه لایکلف الله نفسا الا وسعها، تاکید کرد: هر فردی را به اندازه وسع و توانش تکلیف می کنند و از هر کس به اندازه توانش انتظار است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: اسلام هیچ غریزه ای را تعطیل نکرده، بلکه دستور تعدیل داده است و اگر ضرورت پیش بینی نشده ای هم اتفاق افتاد، همان تکلیف نیز ساقط می شود.

مفسر قرآن کریم گفت: انسان اگر بخواهد آزمون ها را با موفقیت پشت سر بگذارد و از حالت حیوانی در بیاید و انسان شود، باید به آموزه های قرآنی عمل کند.

وی ابراز داشت: اگر کسی گرفتار جاذبه های کاذب شد، هرچه جلوتر رفت به جهنم نزدیک تر می شود و به هر میزان آزمون های به حسب ظاهر دشوار را تحمل کند و از آن سربلند بیرون بیاید به بهشت نزدیک تر شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: در صحنه قیامت همه اعمال ریز و درشت انسان محفوظ است و اگر کسی خدای سبحان را به عنوان صادق پذیرفت، نیاز به کتاب ندارد، اما اگر کسی خدا را به عنوان امین صادق قبول نکرد در قیامت ممکن است اعتراض کند که اینها نوشته خود شما است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه ظلم در قیامت ذاتا منتفی است، تاکید کرد: حساب و کتاب خدا در قیامت همچون حساب و کتاب های ظاهری نیست، بلکه اعمال انسان حاضر و به او نشان داده می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: هیچ ملتی بدون رهبر نیست و به هر نحو ممکن، دین در بین جامعه و مردم بوده وهست و در هر عصری یا انبیا بودند، یا ائمه اطهار و یا عالمان دین.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به تفاوت های عقل عملی و عقل نظری، تصریح کرد: عقل عملی شانی از شؤون نفس است و کاری عالمانه و مشاهدانه انجام می دهد و معرفت آن شهودی است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات