۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۰۵۹۵۴
از سوی استاد حوزه علمیه؛

ارتقای علمی و اخلاقی طلاب حوزه بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ یکی از استادان سطح عالی حوزه علمیه قم با بررسی ارتقای علمی و اخلاق طلاب، کامل بودن، ابدی بودن و جهانی بودن را از ویژگ‌های سه‌گانه اسلام برشمرد.
عكس آرشيو


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مظفری، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم امروز در سیزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه به بررسی ارتقای علمی و اخلاقی طلاب پرداخت و کامل بودن، ابدی بودن و جهانی بودن را از ویژگی‌های سه‌گانه اسلام برشمرد.
 
این استاد حوزه با اشاره به رویکرد اخلاقی اسلام، اظهار داشت: اسلام دارای ظرفیتی تمدن‌ساز بوده و در مصاف با تمدن‌های جهانی همواره برتر و پیشرو در تحقق فرهنگ متعالی خود قرار داشته است.
 
وی با بیان این‌که اسلام منادی هدایت زندگی بشر به سوی قرب الهی است، افزود: امروزه دشمنان براساس تحلیل استراتژیست‌‌های خود، معتقد به مقابله با تمدن اسلام هستند و تنها رقیب جریان لیبرال دموکراسی را فرهنگ اسلام با متن و محتوای شیعی، یعنی همان اسلام اهل بیت‌(ع) می‌دانند.
 
حجت‌الاسلام مظفری خاطرنشان کرد: بدون شک آن کانون‌هایی که در حال حاضر باید بر فرهنگ دنیای اسلام و فرهنگ جهانی تأثیرگذار شوند، حوزه‌های علمیه هستند و در بین حوزه‌های علمیه جهان اسلام، ظرفیت حوزه علمیه قم از همه بیشتر است.
 
وی با بیان این‌که امروز فرهنگ شیعه از قم نشر یافته و به تمامی جهان می‌رسد، ابراز داشت: این مرحله‌ای از مراحل آخرالزمان است که قم به نقطه کانونی و مرکز اصلی شیعه تبدیل شده است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: رسالت حوزه باید در ظرف زمانی کنونی براساس مخاطب جهانی تحلیل شود و با رویکردی عالمانه در برنامه‌ریزی حوزه‌ها باید از ظرفیت‌های گذشته آن از جهت محتوا، مدیریت و برنامه‌ریزی کاملاً صیانت کرد.
 
حجت‌الاسلام مظفری، لحظه‌ای غفلت و سهولت را در این مهم روا ندانست و گفت: با چنین رویکرد ارزشمندی به عرصه اصلاح و ارتقای علم و اخلاق حوزه‌ها وارد شده و با استفاده از سنت‌های حسنه به فرصت‌های منعطف به آن سنت‌ها پرداخته شود.

وی افزود: برنامه حوزه‌های علمیه با عنایت به سفارش‌ها و راهبردهای کلی که با اشراف مراجع تقلید و مطالبات حکیمانه رهبر معظم انقلاب و تشکل پایدار جامعه مدرسین و مساعدات طبقات اساتید سطوح عالی و خارج و همکاری طلاب می‌تواند سازنده فرهنگ دینی در دو بعد علمی و اخلاقی به عنوان برنامه راهبردی مورد توجه قرار گیرد.
 
این استاد حوزه، ارتقای علمی حوزه در دو بخش آموزش و پژوهش، اصلاح و تقویت متون درسی، تشکیل کارگروه کارشناسی برای تألیف متون جدید درسی مطابق با استانداردهای کتب درسی، هدفمند کردن دروس، کاربردی کردن متون آموزش، زمان‌بندی تحصیلات حوزوی از شروع تا اجتهاد را از جمله برنامه‌های راهبردی در این عرصه برشمرد.

وی اضافه کرد: تقویت و سازمان‌دهی دروس آزاد با رفع آسیب‌ها و پررنگ کردن مزایای آن، احیای فقه مقارن، تدریس فلسفه‌های مضاف در سطح حوزه، ایجاد نگاه پژوهشی در آموزش طلاب و فعلیت بخشیدن به پژوهش در سطوح عالی، آموزش مهارت‌های پژوهشی و برگزاری دروس روش مطالعه، روش تدریس و روش تحقیق از دیگر برنامه‌های راهبردی است.

حجت‌الاسلام مظفری با تأکید بر تشویق طلاب به ارائه تحقیق میان‌سال و پایان سال و تقویت رشته‌های تخصصی به ویژه تفسیر قرآن، فقه و اصول، افزود: اخلاق در سه بعد اخلاق عمومی، اخلاق صنفی و اخلاق حرفه‌ای لحاظ شده که باید به آن توجه کرد. /920/ پ202/ص

ارسال نظرات