معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر:
جریانهای انحرافی درصدد القای ناکارآمدی اسلام فقاهتی هستند
خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر با اشاره به جریانهای مقابله کننده با مرجعیت گفت: این جریانها اسلام فقاهتی را ناکارآمد میدانند و برهمین اساس با شعار اسلام منهای روحانیت در عمل روحانیت ستیزی را دنبال میکنند.
![موسي حقاني](/Original/1390/03/13/IMAGE634427136434687500.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، موسی حقانی، معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، شب گذشته در همایش علمی«ایران متحول ـ غرب جدید» که در خانه مشروطه اصفهان برگزار شد، 15 خرداد را نقطه عطف تاریخ سیاسی معاصر دانست و گفت: این حرکت منجر به تأسیس حکومتی دینی شد.
وی ادامه داد: در تحولات صد ساله اخیر و مبارزات ضد استکباری، مرجعیت و روحانیت شیعه برمبنای فقه جواهری همواره نقش اصلی را به عهده داشته و امام خمینی(ره) نیز همواره بر حرکت، حول این مبنا تاکید داشتد.
حقانی بیان داشت: در این مسیر فرقه ها و جریان هایی همواره کوشیده اند مرجعیت دینی و ولایت فقیه را به حاشیه بکشانند یا حذف کنند.
وی با اشاره به درگیری های 150 سال پیش اخباریون و اصولیون در نجف اشاره کرد و گفت: از دل این درگیریها جنبش شیخیه بیرون آمد که توسط افرادی چون سید احمد احصایی و سید کاظم رشتی تأسیس و رشد یافت و نهایتا سراز بابیت در آورد.
این محقق تاریخ معاصر مطرح کردن اصولی چون رکن رابع در شیخیه را با هدف مقابله با مرجعیت شیعی ارزیابی کرد و افزود: بر خلاف مسیر اجتهادی مراجع که به صورت کاملا عقلانی و شفاف احکام الهی را از منابع دینی استخراج می کند، شیخیه ارتباط با امام زمان(عج) را به عنوان حربهای برای دور زدن مرجعیت مطرح کرد.
وی ابراز داشت: توهین به مراجع شیعه و دمیدن در این موضوع که ظهور نزدیک است، مهمترین فعالیتهای شیخیه بود که در جریان انحرافی امروز نیز مشاهده میشود.
حقانی گفت: شیخیه به بابیت و بهاییت گرایید و این دو فرقه زیر چتر حمایتی فراماسونری توانست رشد و گسترش یابد و بسیاری از علما چون شیخ فضل الله نوری به دست همین جریان به شهادت رسیدند.
وی روشنفکری دینی را از دیگر جریان های مقابله کننده با مرجعیت عنوان کرد و اظهار داشت: این جریان تلاش داشت مدرنیته را رنگ اسلامی بزند و با تاویل وحشتناک آیات این هدف خود را دنبال کند.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر اضافه کرد: این جریان اسلام فقاهتی را ناکارآمد می دانست و برهمین اساس با شعار اسلام منهای روحانیت در عمل روحانیت ستیزی را دنبال کرد.
وی ادامه داد: جریان روشنفکری دینی که توسط افرادی چون بازرگان و نهضت آزادی شناخته می شود پس از انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت دینی حذف ولی فقیه را در دستور کار قرار داد و این مساله در جریان انحرافی جدید هم دیده می شود با این تفاوت که در این جریان فورا به اشکال کار خود پی بردند و گفتند ما ولایت فقیه را قبول داریم.
حقانی ابراز داشت: امروز نقطه مشترک جریانهایی همانند شیخیه و روشنفکر دینی که هر دو از دوره قاجار فعالیت خود را آغاز کردند، مخالفت با ولایت فقیه در گفتار یا عمل است.
وی فساد دینی، فساد سیاسی و فساد اقتصادی را سه مشکل اصلی جریان انحرافی جدید عنوان کرد و افزود: جنس انحراف این افراد از جنس خوارجی است به گونه ای که علیه روحانیت و ولایت دیدگاه دیگری را طرح می کنند.
این پژوهشگر تاریخ معاصر اظهار داشت: ریاکاری و عدم صداقت سیاسی از دیگر شگردهای این جریان است که امروز رگه هایی از ارتباط با آمریکا نیز در آن پیدا شده است./965/پ202/س
ارسال نظرات