۰۵ تير ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۱۰۷۵۹۴
معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی:

اندیشه امام خمینی محور اسلامی شدن علوم انسانی قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی گفت: ایجاد رشته خمینی‌شناسی کمک می‌کند تا با توصیه‌ها، راهکارها و ابعاد فکری امام بیشتر آشنا شویم و جهان را که تشنه معارف اسلامی و مدل پیشنهادی انقلاب اسلامی است بیش از پیش در معرض افکار امام قرار دهیم.
علوم انساني امام خميني


غلامحسین گرامی، معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: یکی از دغدغه‌های مشترک میان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب توجه به اسلامی شدن علوم انسانی است.

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) تاثیر بسزایی در علوم اسلامی و انسانی گذاشتند اما متاسفانه این اثرگذاری هنوز به صورت دقیق و کامل مورد استفاده اندیشمندان قرار نگرفته است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) از نظریه‌پردازان بزرگ علمی محسوب می شوند، گفت: باید مباحث فکری و پیشنهادهای عملیاتی و اجرایی ایشان پیرامون اسلامی سازی علوم انسانی جدی‌تر گرفته شود.

وی بیان داشت: بنیانگذار جمهوری اسلامی دارای نگاه جامع به علوم انسانی است که فهم بیانات ایشان راهکاری مناسب برای تحول علوم انسانی محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: امروز رشته‌های دانشگاهی گوناگونی وجود دارد که کارشناسان به بی‌فایده بودن و حتی مضر بودن آن اعتقاد دارند اما متاسفانه رشته خمینی‌شناسی نداریم.

وی اظهار داشت: ایجاد رشته خمینی شناسی کمک می‌کند تا با توصیه‌ها، راهکارها و ابعاد فکری امام بیشتر آشنا شویم و جهان را که تشنه معارف اسلامی و مدل پیشنهادی انقلاب اسلامی است بیش از پیش در معرض افکار امام قرار دهیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: امام خمینی(ره) در آثار خویش یک مدل انسان شناسی ارائه می دهند که می‌توان بر اساس آن به مباحث دانش‌های اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی و ... به صورت دیگر نگاه کرد.

وی با تاکید بر اینکه می‌توان با تکیه بر اندیشه‌های امام خمینی(ره) یک طراحی از علوم اسلامی انسانی داشته باشیم، ادامه داد: برخی از مطالب در اندیشه امام به صورت با واسطه و برخی بی واسطه در بحث اسلامی شدن علوم انسانی کاربرد دارد.

این محقق علوم اسلامی، گفت: امام خمینی(ره) اسلام شناسی است که مدل نگاه متعالی دین اسلام به انسان را ارائه داده است.

وی بیان داشت: بنیانگذار جمهوری اسلامی برای اسلامی شدن علوم انسانی راه کارهای عملی هم ارائه داده‌اند که می توان به وحدت حوزه و دانشگاه، احساس هویت محققان و اندیشمندان و بریده شدن از غرب و نفی اتکا به علوم غرب اشاره کرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات