۰۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۰۷۶۲۸
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم:

استفاده از علوم انسانی غربی در حکومت دینی موجب تعارض می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که استفاده از علوم انسانی غربی موجب تعارض و در سردرگمی مردم می‌شود، گفت: برای مثال اگر بانکداری بر اساس سیستم اقتصادی ربوی غربی شکل گیرد، مردم در گیر و دار برنامه اقتصادی حکومت دینی و فتوای مرجع تقلید خود دچار تعارض می‌شوند.
پژوهش


حجت الاسلام عبدالله نظر زاده، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش، زیرساخت دوگانه حوزه‌های علمیه یعنی آموزش و تبلیغ است.

وی با اشاره به اینکه اگر پژوهش نباشد، منابع آموزشی قابل عرضه نخواهد بود، بیان داشت: علوم انسانی که برای اداره و مدیرت جامعه در دنیای امروز از چندین قرن پیش تولید شده است و امروز ادعای اداره جامعه بشری رادارد از منظر اسلام دارای نقد است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر بخواهیم علوم انسانی داشته باشیم که جامعه اسلامی را اداره کند باید منابع و مستندات آن در دین باشد و از آنها استفاده شود.

وی بیان داشت: استخراج مبانی معرفتی اسلام در شاخه‌های گوناگون علوم انسانی نیازمند پژوهش و تحقیق عمیق است.

دین‌پژوه حوزه علمیه قم بیان داشت: سیستم آموزشی در حوزه های علمیه به صورت قوی و سنتی در حال کار است و به تربیت مجتهد می پردازد تا از مبانی اسلامی، کار استخراج سامان یابد اما آنچه با توجه به حکومت اسلامی و ایجاد جنبش های بیداری اسلامی در جهان حائز اهمیت است، استخراج روش های مدیریتی بر طبق مبانی اسلامی است.

وی بیان داشت: اگر حوزه های علمیه به این وظیفه خطیر خود عمل نکنند بیم آن می رود بار دیگر دست به دامن علوم انسانی غربی شویم و سیاست و فرهنگ را با مدل غربی مدیریت کنیم.

پژوهشگر اندیشه سیاسی بیان داشت: استفاده از علوم انسانی غربی موجب تعارض می شود و مردم در سردرگمی می افتند.

وی بیان داشت: حکومت اسلامی باید بر طبق نهادها و دستورات اقتصادی خود برنامه ریزی داشته باشد اما اگر در همین حکومت، بانکداری بر اساس سیستم اقتصادی ربوی غربی شکل گیرد، مردم در گیر و دار برنامه اقتصادی حکومت دینی و فتوای مرجع تقلید خود دچار تعارض می‌شوند.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: پژوهش دینی نیازمند آسیب شناسی و برنامه‌ریزی در جهت رفع موانع و مشکلات است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات