۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۰۸۰۹۹
آیت‌الله نمازی:

توحید و ولایت‌مداری محور اعمال ماه شعبان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با ضروری خواندن تبدیل احیای شب نیمه شعبان مانند شب قدر به فرهنگ عمومی جامعه، از علما، خطبا و روحانیان خواست تا جامعه را به احیای این شب تشویق کنند.
آيت الله نمازي


آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک ماه شعبان و فرا رسیدن اعیاد خجسته آن، شعبان را یکی از ماه‌های ممتاز و برجسته و دارای ابعاد مختلف معرفی کرد و توجه به هر بُعد آن را ضروری دانست.

وی در ادامه از توحید به عنوان نخستین بُعد ماه مبارک شعبان نام برد و با بیان این‌که ماه شعبان، کلاس بالا بردن میزان معرفت توحیدی است، افزود: معرفت‌ به ذات اقدس الهی در مناجات شعبانیه ظهور پیدا کرده و متبلور شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت معرفت‌شناسی،‌ تصریح کرد: افزایش میزان معرفت نسبت به ذات اقدس پروردگار، مهم‌ترین کاری است که انسان‌های اهل معرفت باید در ماه شعبان انجام دهند.

وی همچنین به بخشی از فرایض امام سجاد‌(ع) در مناجات شعبانیه اشاره کرد و گفت: امام سجاد‌(ع) در مناجات شعبانیه به مؤمنان آموزش می‌دهند که چگونه خود را در ماه شعبان بیازمایند، عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنند و از خدا بخواهند که کمال انقطاع را به آنان عطا کند.

آیت‌الله نمازی نتیجه کمال انقطاع را با اشاره به سخنان امام زین‌العابدین‌(ع)، از بین رفتن موانع معرفت و رسیدن انسان به مبدأ اعلی و منبع عظمت دانست و تصریح کرد: همان‌طور که چشمان ظاهری، ظلمات دنیا را می‌شکافد و مبصرات خود را کشف می‌کند، چشمان دل هم ظلمات معنویت را پاره کرده و به معرفت دست می‌یابد.

وی محور ولایتمداری و وصل شدن به ولایت را دومین محور پس از توحید در ماه شعبان معرفی کرد و با تأکید بر نقش و جایگاه اهل بیت‌(ع)، ابراز داشت: پیامبر اکرم‌(ص) نقش و جایگاه اهل بیت‌(ع) را مانند نقش کشتی نوح دانسته و از آن به سفینه نجات یاد می‌کنند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که هر کس به اهل بیت‌(ع) متوصل شود، از ناملایمات دنیا در امان می‌ماند و هرکسی آن را رها کند، از آن پیشی گیرد یا عقب بماند بیچاره است و در امواج سهمگین زندگی غرق خواهد شد»، گفت: بر همگان لازم است زندگی، معاد و معاش خود را بر محور ولایت تنظیم کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اعمال مشترک ماه مبارک شعبان اشاره کرد و گفتن هفتاد مرتبه «استغفرالله و اسأله التوبه» و «استغفرالله الذی لا اله هو الرحمن الرحیم الحی القیوم و اتوب الیه» در هر روز، صدقه دادن و فرستادن صلوات بسیار بر پیامبر اکرم‌(ص) و اهل بیت‌(ع) را از آن جمله برشمرد.

آیت‌الله‌ نمازی با بیان این‌که در روایات بر اهمیت شب نیمه شعبان بسیار تأکید شده و از آن به عظمت یاد شده است، اظهار داشت: در برخی روایات وارد شده که نیمه شعبان شب قدر است و در برخی روایات دیگر بر زنده نگه داشتن این شب با عبادت تأکید شده است.

وی با اشاره به دلایل شب قدر بودن نیمه شعبان، افزود: براساس نظر برخی علما، طرح اولیه مطالبی که باید در شب قدر تنفیذ شود و به امضای مبارک امام زمان‌(عج) برسد، در شب نیمه شعبان پی‌ریزی شده و در شب قدر ماه رمضان به امضای آن حضرت می‌رسد.

عضو خبرگان رهبری در پایان با بیان این‌که شب نیمه شعبان در حد متعارف چراغانی شود، اما به صورتی نباشد که سبب سرگرمی مردم در خیابان‌ها شود، تصریح کرد: ضروری است احیای شب نیمه شعبان مانند شب قدر به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود و علما، خطبا و روحانیان، جامعه را به احیای این شب تشویق کنند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات