آنچه اسلام را بیمه کرده مساله عاشورا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری، در جلسه تفسیر سوره فجر که ظهر امروز در مهدیه مشهد برگزار شد، گفت: برداشتی که ما با تکیه بر یک حدیث از ظاهر معنای کلمه «فجر» داریم این که فجر به معنای انقلاب است و با معنای لغوی فجر و هم با حدیثی که از امام صادق(ع) نقل شده، متناسب است.
وی در ادامه مجموعه نظریاتی که مفسران در مورد فجر اظهار داشته اند را مورد بحث و گفتوگو قرار داد و بیان داشت: مفسران عمدتا فجر را به معنای صبح گرفته اند عده ای از مفسران که از نظر تعداد مقدار قابل توجهی هستند مقصود از فجر را سپیده صبح می دانند و می گویند خداوند متعال به سپیده صبح قسم می خورد و استدلال آن ها این است که قسم به سپیده صبح در بخش های دیگری از قرآن نیز آمده است.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: این گروه بر این باورند که صبح از نظر ذات مقدس پروردگار به معنای یک جریان، حقیقتی قابل توجه انسان ها و با عظمت مطرح بوده است، چون در جای دیگر هم خدا قسم به صبح یاد کرده پس این والفجر قسم به همان سپیده صبح است و صبح دارای خصوصیتی است.
وی خاطرنشان کرد: خصوصیت دیگری که نقل شده است این می باشد که صبح سر آغاز روز است و حتی گل ها در روز و صبح هنگام شکفته می شوند و اوایل زمانی که سپیده می دمد انسان باید حرکتش را شروع کند.
این عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان نیز عنوان کرد: خصوصیت دیگر این است که انسان در هر صبحی این منظره را نگاه می کند که سیاهی با سپیدی جمع می شود، به عبارتی مرگ در نزد ما ظلمت و سیاهی است و مرگ در چشم همه انسان ها سیاهی و تاریکی است به جز در چشم اولیای خدا و آن هم اولیایی همانند مولای متقیان علی(ع). هر روز انسان مشاهده می کند سفره سیاهی مرگ توسط سفیدی جمع می شود و این انسان را متوجه این نکته می سازد که بعد از مرگ زنده شدن وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: یک عده مقصود والفجر را نماز صبح می دانند، زیرا نماز صبح در نمازهای یومیه خصوصیتی دارد که نمازهای دیگری ندارد و لذا انسان هایی که تارک الصلاه می شوند این تارک الصلاتی از ترک نماز صبح شروع می شود.
امام جمعه مشهد با بیان این که طبیعت بشر این است که گناه هر چقدر تکرار شود آن اهمیت و خطیر بودنش را در برابر چشم انسان از دست می دهد، تصریح کرد: نماز صبح خاصیتش این است که هم فرشته های شب و هم فرشته های روز نماز، نمازگذار را می بینند. در قرآن آمده است « إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا »، قرآن فجر به معنای آن سپیده فجر و یا آن تلاوت قرآن در فجر از نظر جمع فرشتگان مشهود است.
وی متذکر شد: برخی دیگر از مفسران مقصود از فجر را سپیده صبح روز معینی می دانند و عده ای آن را سپیده صبح روز عید قربان می دانند، زیرا نخستین روز بعد از لیال عشر روز عید قربان است و عظمت این روز به قربانی است زیرا انسانی که در درگاه خدا قربانی می کند این قربانی یک نماد است، به بیان دیگر انسان دارد در درگاه خدا نمایش می دهد که خدایا همانطور که سر از بدن این حیوان جدا می کنم، تمام نفسانیات و خواسته های خود را قربانی می کنم که بدانی من تنها تو را می خواهم و غیر تو را نمی خواهم و کسی که نفسش را قربانی نکند خودش فدای هوای نفسانی اش می شود.
آیت الله علم الهدی با ذکر این که برخی دیگر از مفسران مقصود از فجر را صبح اول ماه ذی الحجه عنوان کرده اند، گفت: دلیل این نامگذاری آن است که نخستین شبی که از لیال عشر به روز منتهی می شود، فجر روز اول ماه ذی الحجه است.
وی در پایان اظهار داشت: برخی والفجر را قسم به روز اول ماه محرم می دانند و مفسران عامه بیان می کند که روز اول محرم روز اول سال قمری است و تکالیف ما براساس ماه های قمری است لذا این روز، روز پر برکتی است که خداوند به آن قسم خورده است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: اگر این نظریه ابن عباس همان نظریه مولای متقیان علی(ع) باشد معلوم است از دیدگاه علی(ع) عظمت ماه محرم به مسأله اول سال قمری بودن نیست، اگر این نکته را علی(ع) بیان کرده باشد، حضرت نظر به مسأله عاشورا در ماه محرم کرده است.
وی بیان کرد: آن چیزی که اسلام را بیمه کرده و باعث تداوم دین و شریعت شده است حادثه ای است که از اول ماه محرم این حادثه رخ داد و مسأله محرم تنها عاشورا نیست، اگر این چنین باشد واقعا خدا قسم می خورد به فجر آن روز که جریان کربلا اتفاق افتاد، زیرا همه حرکت ها و همه دفاع ها از آن جا شروع شد./968/
پ202/ع