۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۱۰۴۶۲
دست دعا(8)؛

خدایا؛ مهرورزی به یتیمان را روزیم گردان!

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: یتیم از آنجایی که پشتوانه خانوادگی خود را از دست داده و دچار خلاء اخلاقی، عاطفی و احساسی شده نیازمند مهربانی است.
دعاي پر فيض عرفه در مازندران


حجت الاسلام حسین دیلمی، محقق حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در این روز از خداوند می خواهیم که ما را نسبت به یتیمان مهربان قرار دهد «اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ رَحْمَةَ الاْیْتامِ وَ اِطْعامَ اْلطَّعامِ و َاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَةَ الْکِرامِ بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ».

وی بیان داشت: نکته ظریف در این دعا اینکه از خداوند نمی خواهیم به یتیمان کمک کنیم بلکه می‌خواهیم نسب به یتیمان مهربان باشیم.

این محقق حوزه علمیه قم افزود: یتیم از آنجایی که پشتوانه خانوادگی خود را ازدست داده و دچار خلاء اخلاقی، عاطفی و احساسی شده نیازمند مهربانی است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است تا مومنین نسبت به افراد یتیم در جامعه خود حساس باشند و با نگاه مهربان آغوش خود را برای آنان باز کنند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: انسان فردی را که دوست دارد به صورت ناخودآگاه به او مهربانی می کند، برای همین باید تلاش کنیم تا محبت این گونه افراد را در دل داشته باشیم.

وی سرمایه گذاری عاطفی و اخلاقی و تربیت را یکی از نیاز های مهم یتیم دانست و گفت: باید همان گونه که نسبت به کودکان خود احساس وظیفه می کنیم، به امورات افراد بدون سرپرست هم همت گذاریم.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: در رویات اسلامی داریم که اگر کسی سیر بخوابد و از گرسنگان اطراف خود خبر نداشته باشد، مسلمان نیست.

وی اظهار داشت: اطعام یتیمان ثواب بالایی دارد و علمای اسلام به این سنت تاکید داشته‌اند.

این محقق حوزه علمیه قم ادامه داد: در برخی روایات می‌خوانیم که در اطعام، گویی طعام به درب خانه خدا برده شده است.

وی با اشاره به اینکه از هنر تشبیه در رویات استفاده شده است، گفت: بر طبق احادیث خداوند در روز قیامت به بنده خویش می‌گوید: چرا وقتی من بیمار بودم به عیادتم نیامدی، چرا وقتی گرسنه بودم به من غذا ندادی، چرا وقتی تشنه بودم... بنده عرضه می‌کند که خدایا تو از این مطالب منزه هستی، ندا می‌آید منظور، بنده من است یعنی چرا وقتی بنده من گرسنه بود او را اطعام نکردی؟

وی بدترین ظلم را ظلم به ناتوان دانست و گفت: ظلم به یتیم گناه بزرگی است و عذاب سنگینی دارد زیرا یتیم درمانده و ناتوان است.

وی با اشاره به تاکید قرآن بر یاری کردن یتیمان اظهار داشت: در قرآن دلیل عذاب گروهی از افراد عدم توجه به یتیم عنوان شده است.

این محقق حوزه علمیه قم ادامه داد: در آیه «لاتقربوا مال الیتیم» خداوند مسلمانان را از مداخله مضر در امور یتیم نهی کرده است.

وی گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که یتیمان در جامعه احساس ستم نکنند و گمان نبرند که رابطه آنها با جامعه قطع شده است.

وی با اشاره به آیه «الم یجدک یتیما فاوی» گفت: خداوند در این آیه، یتیم نوازی خود را نسبت به پیامبر اکرم(ص) بیان داشته است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات