۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۱۰۷۱۳
استاد حوزه علمیه قم:

بسیاری از شبهات کنونی درباره ائمه حتی در زمان زندگی ایشان هم مطرح نبوده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با رد شبهه مِطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: برای بیان و بررسی مسائل تاریخی باید به شرایط زمان و مکان توجه داشت و با نگاهی ایده آلیستی، حقیقت گرا و دوری از تعصب با مسائل برخورد کرد.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، مدرس خارج فقه حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) بیان داشت: دشمنان اهل‌بیت(ع) در طول تاریخ تلاش کرده‌اند با ایراد شبهه و بیانات انحرافی، مردم را از دور این انوار الهی کنار زنند.

وی ادامه داد: امام حسن (ع) عِدل امام حسین(ع) است و پیامبر اکرم(ص) درباره ایشان فرمود «الحسن و الحسن امامان قاما او قعدا».

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی شبهه کرده‌اند که امام حسن(ع) کثیر الطلاق بوده است و صفت مِطلاق را به آن حضرت نسبت داده‌اند، اظهار داشت: در صدر اسلام به دلیل جنگ‌های صورت گرفته بسیاری از مردان کشته می‌‌شدند و در نتیجه خانه‌هایی بدون مرد در شهر باقی می‌ماند.

وی ابراز داشت: داشتن نیازهای مادی و عاطفی از دلایلی بود که برخی زنان به امام حسن(ع) پیشنهاد ازدواج می دادند و حتی حاضر بودند برای چند ماهی به عقد موقت آن حضرت درآیند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه بافت آن روز جامعه شبه جزیره عرب متکی بر مردان بود، گفت: داشتن سایه مرد بر سر زن موجب تقویت امنیت و تامین معاش بود.

وی با اشاره به خلق حسن و صورت نیکوی امام حسن مجتبی(ع) بیان داشت: حتی برخی به خاطر کسب شرافت و افتخار به عقد امام حسن(ع) در می آمدند و در تاریخ نقل شده که عبدالرحمن نامی دختر خود را بخاطر کسب افتخار به نکاح نوه رسول الله درآورد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برای بیان و بررسی مسائل تاریخی باید به شرایط زمان و مکان توجه داشت و با نگاهی ایده آلیستی، حقیقت گرا و دوری از تعصب با مسائل برخورد کرد.

وی با اشاره به اینکه در اسلام تاکید فراوانی بر ازدواج شده است، ابراز داشت: طلاق از امور مذمومی است که در اسلام کراهت شدید دارد حال باید از شبهه پراکنان پرسید چگونه امام معصوم(ع) می‌تواند به این امر مبتلا باشد.

محقق حوزه علمیه قم تاکید کرد: مِطلاق دانستن امام دوم(ع) شیعیان تهمت ناروایی است که باید گوینده آن به عاقبت آن بیشتر فکر کند.

وی ادامه داد: در زمان معاویه، وی از عمر و عاص خواست تا امام حسن(ع) را به گونه‌ای در پیش چشم مردم خفیف کند؛ عمر و عاص مجلسی تشکیل داد و جمعی از هوچی گران را دعوت کرد. بدترین نوع حمله به اعتبار افراد، هوچی‌گری است چراکه طرف مقابل را بایکوت می کند. دشمنان اسلام در مقابل پیامبر اکرم(ص) هم بسیار به این روش متمسک می‌شدند. امام حسن(ع) به این مجلس فرمایشی دعوت شد. جای پایینی برای نشستن امام(ع) درنظر گرفته شد و بعد از ورود امام(ع) هر فردی شروع به طعنه زدن کرد و جنگ روانی علیه امام راه انداختند.

وی بیان داشت: در میان همه تهمت ها و سخن های ناروایی که به امام حسن(ع) نسبت داده شده، سخنی از مِطلاق بودن نیست. در مجلسی که برای درهم شکستن ابهت امام حسن مجتبی(ع) بوده حتی اشاره ای به کثرت طلاق از سوی امام نشده است، این مساله نشان می‌دهد این اتهام سال‌ها بعد توسط بدخواهان ساخته شده است.

وی با اشاره به خطر شبهه‌افکنی دشمنان اسلام و مذهب حقه شیعه اظهار داشت: امروز شبهاتی در مورد زندگی ائمه(ع) بیان می شود که در زمان خودشان طرح نشده است یعنی دشمنانی رذیل‌تر از دشمنان معاصر خود پیدا کرده‌اند./909/ت302/ع

ارسال نظرات