دانشیار الهیات جامعة المصطفی العالمیه:
نظریهپردازان قرآنی در عرصه پژوهش علوم تلاش کنند
خبرگزاری رسا ـ دانشیار الهیات جامعة المصطفی العالمیه اظهار داشت: نقش قرآن کریم در علوم انسانی شامل نوگستری، جهت دهی مبانی و اهداف علوم است و نظریه پردازان علمی قرآنی باید به نظریه پردازی برای پژوهش علوم بپردازند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی اصفهانی، دانشیار الهیات جامعة المصطفی العالمیه، در گردهمایی استادن بسیجی سراسر کشور که صبح امروز در تالار اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد مقدس برگزار شد، در خصوص تعامل قرآن و علوم انسانی گفت: نقش قرآن در علوم انسانی شامل نوگستری، جهت دهی مبانی و اهداف علوم است و نظریه پردازهای علمی قرآنی باید به نظریه پردازی برای پژوهش علوم بپردازند.
وی ادامه داد: بحث اصلاح در علوم انسانی یکی از مسائلی که در خصوص نقش قرآن در علوم انسانی مطرح می شود و این امکان وجود دارد که برخی از اهداف علوم انسانی، با قرآن سازگار نباشد که وظیفه ما این است که آن ها را کنار گذاریم.
عضو هیئت مدیره انجمن قرآنپژوهی فهم و تفسیر قرآن با سه رویکردی که شامل توضیح برخی از آیات، استنباط نظام های علمی از قرآن است را یکی از نقش های علوم انسانی در قرآن دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از این نقش ها اثبات اعجاز علمی قرآن در حوزه علوم انسانی است و در چند سال اخیر در جهان عرب در خصوص علوم انسانی کتاب های نوشته شده است.
وی خاطرنشان کرد: آیاتی که در قرآن کریم به مطالب علمی اشاره دارد که بیش از دو هزار آیه است یکسان نیستند، اما این آیات به چهار بخش اشارات علمی، شگفتیهای علمی، اعجازهای علمی و نظریه پردازی های علمی قرآن تقسیم می شوند.
دانشیار الهیات جامعة المصطفی العالمیه اضافه کرد: منظور از اعجازهای علمی، خبری است که قرآن در خصوص مطلبی بیان داشته است و آن مطلب بعد از مدتی توسط علوم روز اثبات شده است.
وی از نظریه پردازی به عنوان اخبار علمی که قرآن بیان کرده و محیط های علمی هنوز به آن ها نرسیده یاد کرد و ابراز داشت: ویژگی این گونه نظریه پردازی ها این است که به مرحله اکتشاف نرسیده، بنابر این نمونه های متعددی از این نظریه پردازی وجود دارد که می تواند موضوعات پژوهش در دانشگاه های کشور باشد.
عضو هیئت مدیره انجمن قرآن پژوهی گفت: مفهوم شناسی، ضوابط نظریه پردازی های علمی قرآن، مبانی و قواعد برداشت علمی از قرآن، روش شناسی برداشت علمی از قرآن، حوزه های نظریه پردازی علمی قرآن و نمونه های نظریه پردازی، از جمله نظریه پردازی های علمی قرآن است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح تفسیر میان رشته ای قرآن و علوم انسانی پرداخت و یادآور شد: رویکردها در تفسیر میان رشته ای به سه بخش توضیح آیات علمی در حوزه مورد نظر، استنباط نظام علمی از قرآن در حوزه مورد نظر و نگاه علمی به قرآن با علم خاص تقسیم می شود.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی مراحل تفسیر میان رشته ای را هم تراز با تفسیر موضوعی میان رشته ای برشمرد و اظهار داشت: قلمرو، حوزه ها و آسیب ها از مراحل تفسیر موضوعی میان رشته ای هستند./968/پ202/س
ارسال نظرات