۰۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۱۱۳۵۱۵
حکمت‌نیا:

تأثیر یافته‌های تحقیقی پژوهشگران بر حوزه پژوهش بررسی شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خواستار بررسی تأثیر یافته‌های تحقیقی پژوهشگران بر حوزه پژوهش شد.
محمود حكمت‌نيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود حکمت‌نیا، معاون امور آموزش و پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در نخستین کارگاه آموزشی نوآوری علمی که در تالار معرفت دفتر قم این پژوهشگاه برگزار شد بر توجه محققان به تحقیق محققان دیگر تأکید کرد و آن را در روند رو به رشد پژوهش‌ کشور بسیار مؤثر دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه با هدف تبیین این مسأله به بررسی تأثیر اندیشه‌های سیاسی، تاریخی و اقتصادی در حوزه حقوق و بحث مالکیت فکری پرداخت و گفت: حتی می‌توان تأثیر جهان سه‌گانه‌ای را که از سوی پوپر ترسیم می‌شود در شکل‌گیری اندیشه‌های حقوقی مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه خواستار بررسی تأثیر یافته‌های تحقیقی پژوهشگران بر حوزه پژوهش شد و با تأکید بر جمع‌آوری مباحث اندیشه‌ای تولید شده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و بررسی تأثیر یافته‌های پژوهشی یک محقق بر پژوهش محقق دیگر، از عدم توجه به این مسأله انتقاد کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ارایه تعریفی از علم میان‌رشته‌ای، با بیان این‌که علم میان‌رشته‌ای رشته تحصیلی نیست، بلکه شیوه‌های مدیریت است، اظهار داشت: مناسب است محققان یافته‌های علمی خود را بازگو کرده و محققان دیگر تأثیر این یافته‌ها را در پژوهش‌های خود بررسی کنند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه بین‌المللی «استفاده از منابع اینترنتی در حقوق» در کشور آمریکا افزود: شیوه‌های استفاده از منابع اینترنتی در حقوق در این کارگاه علمی پژوهشی به مدت 24 جلسه و با ارایه یکصد صفحه جزوه برگزار شد و آثار بسیار مفیدی به همراه داشت.

حکمت‌نیا که پیش از این با اثر «مبانی مالکیت فکری» برگزیده جشنواره فارابی شده است با بیان این‌که همه محققان نمی‌توانند در زمینه‌های مختلف مطالعه کنند و بهتر است پژوهش یک محقق طی چند جلسه برای محققان دیگر بازگو شود، مطالعه در زمینه‌های مختلف را فعالیتی بی‌ثمر توصیف کرد.

وی همچنین با بیان این‌که زبان‌شناسی یکی از مباحث مؤثر در حوزه علوم انسانی است، با اشاره به برگزاری نخستین کارگاه نوآوری علمی که با تبیین «شبکه معرفت دینی» از سوی حجت‌الاسلام قائمی‌نیا همراه شده بود از وی به عنوان چهره ایرانی زبان‌شناسی نام برد.

حکمت‌نیا برگزاری کارگاه نوآوری علمی را در روند رو به رشد پژوهش‌های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بسیار مؤثر دانست و با انتقاد از بی‌توجهی سایر محققان نسبت به برگزاری این مراسم، گفت: وقتی محققی حاصل تحقیق پانزده ساله خود را در دو تا سه جلسه ارایه می‌دهد، باید همه محققان از آن استقبال کرده و بهره‌مند شوند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به استقبال اندک محققان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از این کارگاه آموزشی تصریح کرد: توقع داشتیم وقتی چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود، جایی برای نشستن نباشد نه این‌که هرکس با هر ترفندی از شرکت در آن خودداری کند. /920/پ202/ع

ارسال نظرات