۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۱۴۴۲۲
عضو شورای علمی جشنواره علامه حلی:

قوت و ضعف پژوهش علمی ارتباط مستقیم با هدایت علمی اساتید دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای علمی جشنواره علامه حلی گفت: هنگامی که با هدف مساله‌یابی و آسیب‌‌شناسی به سراغ تحقیقات ضعیف رفیتم، دیدیم پایان نامه های ضعیف و تحقیقات غیر اصیل ناشی از راهنمایی نگرفتن از اساتید متبحر و وقت نگذاشتن اساتید راهنما و مشاور برای آن است.
پژوهش


حجت‌الاسلام مرتضی عبدی، عضو شورای علمی جشنواره علامه حلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: روند پژوهش علمی در حوزه های علمیه در جند سال اخیر به حد مطلوب خود نزدیک‌تر شده است.

وی با بیان اینکه سبک سخنرانی، شفاهی گویی و محاوره ای در پیشنیه حوزه بیشتر بوده است، گفت: امروز بحث نوشتار در حوزه علمیه تقویت و توسعه یافته است و مسؤولان حوزه با روش و برنامه‌ریزی به دنبال محقق کردن اهداف پژوهشی هستند.

عضو گروه قرآن پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از استقبال طلاب از موضوعات جدید در عرصه پایان نامه نویسی تجلیل کرد و گفت: اینکه طلاب نسبت به موضوعات جدید در جامعه حساس شده و مطالعات خود را به صورت هدفمند انتخاب کرده اند، شایسته تقدیر است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: ایجاد رویکرد نوشتاری لازمه ارتباط حوزه‌های علمیه با سایر مخاطبان در گوشه گوشه جهان است و باید تلاش کنیم تا طلاب دست به قلم شده و فرآورده‌های علمی خود را به متن تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد تحقیقات عمیق، دقیق و مناسبی از سوی طلاب جوان در جشنواره علامه حلی هستیم، گفت: با هدف مساله‌یابی و آسیب شناسی که به سراغ تحقیقات ضعیف رفیتم، دیدیم پایان نامه های ضعیف و تحقیقات غیر اصیل ناشی از راهنمایی نگرفتن از اساتید متبحر و وقت نگذاشتن اساتید راهنما و مشاور است.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه هر جایی استاد قوی به طلبه‌ای مشاوره علمی خوب داده است، پژوهش های عمیق و دقیق و ضابطه مند پدید آمده است، گفت: به همین دلیل پایان نامه هایی که از شهر های قم، مشهد، تهران، اصفهان می رسد قابل توجه است اما بعضا پایان نامه هایی که از شهرستانهای دارای فقر استاد ارسال شده است، دارای ضعف های بسیار است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از فضای اینترنت یک قوت برای پژوهشگر محسوب می شود، گفت: مقابله اطلاعات، ردیابی موضوع و استفاده از تحقیقات انجام شده از مزایای استفاده از اینترنت در تحقیق است.

وی بیان داشت: امروز باید روش نوشتن پایان نامه، ویراستاری علمی، روش تحقیق و آشنایی با منابع تحقیق برای طلاب در قالب دوره های آموزشی جدی گرفته شود.

این کارشناس حوزه مطالعات مهدویت گفت: امروز موضوعات آینده پژوهی و آسیب شناسی احادیث مهدویت با رویکرد تشخیص بین روایت صحیح و غیرصحیح از اولویت های پژوهشی در حوزه مهدویت است و هم اکنون نیازمند طرح عالمانه مهدویت با استفاده از تحقیقات عمیق دینی هستیم تا مردم در دام انحرفات مدعیان دروغین گرفتار نشوند.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم در پایان تاکید کرد: هر چه طلاب بیشتر به سمت پژوهش بروند، حوزه علمیه بیش از پیش به سمت جامعه ایده آل می رود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات