۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۱۴۹۶۴
محقق علوم سیاسی:

فقه سیاسی، فهم نظام‌مندی از دنیای معاصر ارائه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فقه سیاسی بیش از همه دانش‌های اسلامی با مسائل جامعه اسلامی رابطه دارد و همواره در حال دگرگونی است.
حجت‌الاسلام سيدكاظم سيدباقري


حجت‌الاسلام سید‌کاظم سیدباقری، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: یکی از نیازهای علمی امروز جامعه، فقه سیاسی است که باید مورد پردازش قرار گیرد و با روش اجتهادی بررسی و تبیین شود.

وی بیان داشت: فقه سیاسی این توانایی را دارد که در قالب یک منظومه دقیق و سنجیده درباره سوالات و مشکلاتی که در نظام سیاسی پیش می‌آید پاسخ و راه حل ارائه کند.

این محقق علوم سیاسی بیان داشت: امروز نظام سیاسی با سوالات جدید و متفاوت روبرو شده است و این سوالات هماهنگ با شرایط مکان و زمان طرح می‌شود، از این رو بایسته است تا این مواجهه دقیق و نظام‌مند را در قالب یک سامانه علمی پیاده کنیم.

این محقق فقه سیاسی با بیان اینکه ضرورت مواجهه با سوالات روز و ضرورت پاسخ گویی به مشکلات، ما را به دانش فقه سیاسی می کشاند، ادامه داد: فقه سیاسی بیش از همه دانش‌های اسلامی با مسائل جامعه اسلامی رابطه دارد.

این محقق علوم اسلامی گفت: فقه سیاسی با رفتار و زندگی مسلمانان ارتباط دارد و یک دانش اجتماعی است که باید به زندگی مسلمان سامان دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: فقه سیاسی، شاخه ای از اندیشه سیاسی اسلام است که با تکیه بر روش شناسی اجتهاد در عرصه اجتماع و سیاست، نحوه ارتباط فرد با دیگر شهروندان، پیوند شهروندان با دولت، ارتباط دولت اسلامی با دیگر دولت ها و مسائل نوپدید این عرصه، گشایش مشکلات اجتماعی و ارایه الگوهای مطلوب را بررسی می کند.

وی بیان داشت: از سوی دیگر فقه سیاسی می‌تواند فهم نظامند و سنجیده‌ای را از دنیای معاصر به ما و فقیه سیاسی ارائه کند و فهم نظام‌مند می تواند راهگشای مسائل سعادت جامعه باشد.

این محقق علوم اسلامی گفت: دانش فقه سیاسی منطق، دستگاه و روشی به نام روش اجتهاد در اختیار فقیه سیاسی قرار می دهد که کمک می‌کند تا فقه از درون و به طور سنجیده متحول شود و این تحول در راستای پاسخ‌گویی به مشکلات جامعه برآید.

این پژوهشگر علوم اسلامی گفت: در شرایط کنونی با تشکیل حکومت جمهوری اسلامی ایران، پرداختن به فقه سیاسی ضرورت دو چندان پیدا کرده است.

وی گفت: حکومت بر اساس فقه شیعی و با نظریه ولایت فقیه، تجربه اولی است که شکل گرفته و هر آینه با مسائل و مشکلاتی روبرو می شود که برای حل آن چاره ای جز مراجعه به فقه سیاسی نداریم.

این محقق علوم اسلامی، با بیان اینکه باید مشکلات نظام و جامعه اسلامی را به این دانش ارائه کنیم، گفت: فقه عام به تنهایی نمی تواند به بسیاری از این مشکلات پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه فقه سیاسی، دانش تنظیم کننده روابط فردی، اجتماعی و سیاسی در عرصه اجتماع و مسائل مختلف دیگر است، خاطرنشان کرد: فقه سیاسی به عنوان دانشی که درگیر مسائل مربوط به اجتماع و سیاست است همواره در حال دگرگونی است و دانش ثابت و پایا نیست. /909/ت302/ع

ارسال نظرات