۰۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۱۵۳۸۶
از سوی گروه تاریخ و اندیشه مؤسسه امام خمینی(ره)؛

ظرفیت‌های تمدنی انقلاب اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ محقق تاریخ و اندیشه معاصر تصریح کرد: ویژگی انقلاب اسلامی افق گشایی بود و به خلاف تمدن‌های غربی که انسان را فقط در ساحت مادی خود محدود کرده بعد دیگر انسان یعنی معنویت را نیز تقویت کرد.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ابوذر مظاهری، پژوهشگر گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) قم، شب گذشته در نشستی علمی به تبیین ظرفیت‌های تمدنی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: خاستگاه تمدن دینی، توجه ویژه به وحی و توحید است و این نقطه قوتی است در مقایسه با دیگر تمدن‌ها که این دو مقوله در آنها راهی ندارد.

حجت‌الاسلام مظاهری، یکی از اهداف تمدن اسلامی را قرب به خداوند متعال عنوان کرد و ابراز داشت: توسعه عبودیت، انسان سازی، اسلام سازی، ایجاد حیات طیبه و سرپرستی انسان کامل از دیگر اهداف تمدن اسلامی است.

وی در ادامه به مراحل تحقق و چگونگی به وجود آمدن یک تمدن اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه و رشد فرهنگ اسلامی به لحاظ کمی و کیفی همچنین شکل گیری تولید علم و عقلانیت اسلامی همراه با ارائه محصولات علمی و ابزارهای مورد نیاز جامعه اسلامی، کمک زیادی به شکل دهی تمدن اسلامی خواهد کرد.

این محقق تاریخ و اندیشه معاصر اسلامی افزود: در کنار موارد ذکر شده، حاکمیت سیاسی اسلام و ارائه کارنامه‌ای موفق از یک شکل حکومتی، به این معنا که یک حکومت سیاسی، اسلامی باشد و به موفقیت‌هایی در این زمینه رسیده باشد تا تمدن را شکل دهد و وجود ‌چنین حکومتی که بر‌آمده از اسلام است تاثیر زیادی در شکل گیری تمدن اسلامی خواهد گذاشت.

حجت‌الاسلام مظاهری، در ادامه نقش اسلام در این تمدن را به عنوان یک تجربه تاریخی مورد نقد و بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: این دوره تاریخی دارای پویایی و شکوفایی ویژه‌ای بوده و قطعا از اسلام و آموزه‌های آن استفاده کرده، وقتی می‌بینیم اسلام طرز تفکر را اصلاح کرده و اخلاق و سنن حسنه‌ای که از بین رفته را دوباره زنده می‌کند و شور و هیجان و کار را در بین انسان‌‌‌‌‌‌ها محقق می‌کند، این خود بهترین نشانه وجود اسلام در این دوره تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تحولی در سطح یک کشور نبوده و ابعاد گسترده‌ای داشته و این امر اقتضا می‌کند که نگاه تمدنی به آن داشته باشیم، تصریح کرد: انقلاب اسلامی افق گشایی کرد، به خلاف تمدن‌های غربی که انسان را فقط در ساحت مادی خود محدود کرده بودند اما انقلاب اسلامی، بعد دیگر انسان یعنی معنویت را نیز تقویت کرد.

این محقق تاریخ و اندیشه معاصر اسلامی، افزود: وقتی انقلاب اسلامی توان طرح پرسش از تمدن غربی دارد و حلقه اتصال گذشته و آینده اسلام است، شیعه را احیا کرده و به گفته غربی‌ها انقلاب اسلامی خدایی را که مرده بود زنده کرده و انقلاب اسلامی را انتقام خدا می‌دانند، پس نتیجه می‌گیریم که انقلاب اسلامی دارای ظرفیت تمدنی است.

حجت‌الاسلام مظاهری، تصریح کرد: منشاء ظرفیت‌های تمدنی انقلاب اسلامی برگرفته از منشاء الهی و آموزه‌های دینی است، وقتی اسلام ظرفیت و غنای تمدنی دارد، پس انقلابی که از این دین الگو می‌گیرد نیز این ظرفیت را دارد، از طرفی هم مجبور به استفاده از تجربه‌های دیگر تمدن‌ها و علم و نکنولوژی آنها در پیشبرد اهداف خود است.

وی شکل عبور تمدن انقلاب اسلامی از تمدن غرب را با وجود علم و تکنولوژی فراگیر آن، مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: انقلاب اسلامی در حالی که غرب حضور دارد و مدعی است، با طرح سوال از درون و مغز از این تمدن عبور می‌کند، چون تمدن غرب مقابل فطرت قرار گرفته و انقلاب اسلامی فطرت و خداشناسی را گوشزد می‌کند.

این محقق تاریخ و اندیشه معاصر اسلامی، با اشاره به گفته شهید مطهری مبنی بر اینکه یک تمدن خوب آرمان‌ساز و آرزو خیز است ابراز کرد: هر تمدن جدیدی دارای ظرفیت‌های آرمانی است، غربی‌ها در بدو تمدن خود بهشت زمین را مطرح می‌کردند و این بحث آرمان خواهی از ویژه‌گیهای همه تمدن‌ها است.

حجت‌الاسلام مظاهری، همچنین عنوان کرد: انقلاب اسلامی نیز از این قاعده جدا نیست و در بعد سرنوشت، حیات طیبه، (که در کلام بزرگان ما جمهوری اسلامی حیات طیبه خوانده شده است)، و در بعد سرگذشت مهدویت را مطرح می‌کند که این خود نشان دهنده کامل بودن انقلاب اسلامی در حیطه آرمان گرایی است.

این محقق تاریخ و اندیشه معاصر اسلامی، با اشاره به آیات و روایات خوف و حزن در جامعه و تمدن اسلامی را بی مورد دانست و ابراز کرد: خداوند متعال بعد از هبوط حضرت آدم(ع) فرمود؛ دنیا مکان خوف و حزن است اما اگر از هدایت و اوامر من تبعیت کردی به آنها دچار نخواهی شد. و این امر با وجود فقدان اسلام در جوامع غربی نمایان است.

حجت‌الاسلام مظاهری، در پایان انقلاب اسلامی را سازنده تمدن آینده خواند و تصریح کرد: انقلاب اسلامی با مقاومت و پایداری خود به دیگر کشورهای منطقه نشان داد که اسلام حق است و این تبدیل به شعار ملت‌ها شد، ممکن است تا رسیدن این شعار به کشورهای غربی زمان زیادی مانده باشد، اما مؤلفه‌های فرا تمدنی نشان داده که می‌توانند به تمدن‌های دیگر نیز سرایت کنند./927/پ201/ع

ارسال نظرات