نخستین گام برای رسیدن به خدا انجام واجبات و ترک محرمات است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در ادامه درس اخلاق خود به بیان یکی از ویژگی های ذاتی انسان پرداخت و گفت: آدمی ذاتا از تعریف تمجید دیگران لذت میبرد و دلیل آن وجود یک نیاز درونی است.
وی افزود: خداوند به عبادت و راز و نیاز ما هیچ احتیاجی ندارد زیرا او بی نیاز مطلق است. در یکی از ادعیه آمده «خدایا؛ خشنودی تو حتی معلول کار خودت نیست » یعنی خداوند از این هم بالاتر است که به کاری که خودش انجام می دهد نیازی داشته باشد، چه رسد به اینکه نیاز داشته باشد ما کاری کنیم تا خشنود شود.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همه کمالات الهی را در حد اعلی دانست و تصریح کرد: ما این را از اهل بیت علیهم السلام یاد گرفتیم. اینکه خداوند می فرماید شما را برای عبادت کردن آفریدم، دلیل بر این نیست که به عبادت ما نیازی داشته باشد بلکه او دوست دارد به این وسیله رحمت خودش را شامل حال ما کند به همین دلیل انسان را خلق کرد.
این استاد اخلاق در پاسخ به این سوال که چرا خداوند بدون قید و شرط افاضه رحمت نمیکند گفت: اگر افاضه فیض جبری باشد، انسان مزه رحمت الهی را آن طور که باید نمیچشد؛ باید خودش این مسیر را انتخاب کند و عبادت و قیود خداوند موجب می شود انسان به وسیله اختیارش محک بخورد.
آیت الله مصباح یزدی، رسیدن به رحمت خداوند را از راه مخصوصی میسر دانست و ادامه داد: این راه را خود خدا مشخص کرده است. این یک رابطه تکوینی است، تا وقتی که این مسیر را نپیماییم به آن هدف نخواهیم رسید.
وی با اشاره به آیه « فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ» گفت: قرآن میفرماید بر روی حقایق این عالم پردهای کشیده شده است، روزی خواهد آمد که این پرده برداشته می شود. عذابهایی الان وجود دارد که متوجه آن نیستیم در آن روز خواهیم دید که در آتشیم.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان آیهای دیگر درباه کسانی که در لذات دنیا فرو رفتهاند اظهار داشت: اینها پایه علمشان همین قدر است و بیشتر از این را نمی توانند درک کنند . یکی از تفاوت های دنیا با آخرت همین است که آنجا حقایق معلوم می شود.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ترجمه آیه 12 سوره سجده که از قول گنهکاران می فرماید « أَبْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ « گفت: گنهکاران می گویند دیدم و یقین پیدا کردیم پس ما را به دنیا بازگردان تا اعمال صالح انجام دهیم. این یقین ارزشی ندارد تنها یقین به غیب ارزشمند است؛ وقتی چیزی را دیدند نمی توانند کتمان کنند.
آیت الله مصباح یزدی در جواب فلاسفه ای که عقیده دارند خداوند تنها در ایجاد عالم موثر بوده است و در بقاء آن نقشی ندارد، بیان داشت: وجود عالم نسبت به خدا را می توان به اراده انسان نسبت به خودش تشبیه کرد، نمی شود ما نباشیم ولی اراده ما وجود داشته باشد؛ اراده یعنی آنچه که از ما صادر می شود.
وی لذت قرب خدا را با این آیه توصیف کرد « الَّذِی هُوَ یُطْعِمُنِی وَ یَسْقِینِ » و ادامه داد: آن کسی که به خدا رسیده است از میوه بهشتی لذت نمی برد بلکه از این که به دست معشوق و در کنار او روزی میخورد لذت می برد.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی و امام خمینی (ره) نخستین گام برای رسیدن به قرب الهی را انجام واجبات و ترک محرمات دانست و گفت: کسی به این جایگاه می رسد که حرف های خدا را باور کند و به آن عمل کند؛ چنین شخصی تا جایی پیش خواهد رفت که حتی نفس کشیدنش برای رضای خدا خواهد بود./928/پ202/ع