۰۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۱۵۶۳۹
دبیر انجمن‌های علمی حوزه:

سوسیالیزم نتوانست در مقابله با مذهب پیروز شود

خبر گزاری رسا ـ دبیر انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه نمادهای مذهبی در روسیه حتی از زمان سلطه سوسیالیزم باقی مانده است گفت: این نشان می دهد که سوسیالیزم نتوانسته در مقابله با مذهب پیروز شود.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا، دبیر انجمن‌های علمی حوزه صبح با بیان گزارش دستاورد های سفر علمی اساتید حوزه علمیه به روسیه گفت: هدف ما از این سفر شناخت واقعیت های موجود در روسیه بود.

وی نگاه این گروه اعزامی را در این سفر معرفتی ـ شناختی توصیف کرد و افزود: ما سعی کردیم با رفتن به بدنه اجتماع و گریز از نشستهای تشریفاتی با مسؤولان روسیه، شناخت صحیحی از این کشور پیدا کنیم و بتوانیم از دستاورد های فرهنگی معرفتی آنها نیز استفاده کنیم.

دبیر انجمن های علمی حوزه با اشاره از تحولات دهه های اخیر در روسیه گفت: اولین تحول دوران قدیم را به مدرنیته تبدیل کرد که یکی از الگوهای انقلاب مشروطه ما قرار گرفت؛ تحول دوم در انقلاب 1917 بود که سوسیالیزیم بر سرکار آمد و دوره جدیدی که الان وجود دارد کاملا متفاوت از گذشته است و ما به همه این تحولات توجه داشتیم.

حجت الاسلام مهاجرنیا، نظم و قانون مندی را از شاخصه های روس ها عنوان کرد و گفت: وضعیت اخلاقی و ارزش های حاکم بر آنجا متاثر از فرهنگ دنیای غرب است.

وی روسیه را یک منطقه استثنائی قلمداد کرد و اظهار داشت: این کشور وسعت جغرافیایی زیادی دارد؛ دربخشی از آن فرهنگ غربی رواج دارد و در بخش دیگر فرهنگ آسیایی و یک فرهنگ تلفیقی هم دارند. این کشور از این جهت که تکثر قومیتی دارد شبیه به ایران است.

دبیر انجمن های علمی حوزه با بیان اینکه نمادهای مذهبی در روسیه حتی از زمان سلطه سوسیالیزم باقی مانده است گفت: این نشان می دهد که سوسیالیزم نتوانسته در مقابل با مذهب موفق شود.

این استاد حوزه یک نوع سنّت دینی را در روسیه حاکم دانست و ادامه داد: این کشور مردمی خونگرم و بدون تعصب دارد و زمینه های فرهنگی و دینی گسترده است.

حجت الاسلام مهاجرنیا روس ها را مردمانی احساساتی و دارای روح لطیف دانست و گفت: روسیه تنها کشوری است که در کلیساهایش مردم فارغ از سرودها و مراسمات خشک و بی روح متداول در جاهای دیگر، گریه می‌کنند و این احساسات شرقی در سن پیترزبورک که بخش اروپایی روسیه است نیز رواج دارد./928/پ202/ع

ارسال نظرات