۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۱۵۷۰۷
خطیب جمعه قطیف عربستان:

ملت های عربی به نظام های سیاسی اسلامی روی آورده اند

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه قطیف عربستان تاکید کرد که ملت های عربی به نظام های سیاسی اسلامی روی آورده اند.
شيخ حسن صفار؛ خطيب جمعه قطيف عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ حسن صفار، خطیب جمعه قطیف عربستان در خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر که در مسجد امام رضا (ع) برگزار شد با اشاره به گرایش شدید ملت های عربی به نظام های سیاسی اسلامی گفت: ملت های منطقه پایبندی خود را به جریان های اسلامی معتدل و نفرت شدید از جریان های افراطی را به معرض نمایش گذاشتند و حضور گسترده مردم در انتخابات کشور تونس و رای دادن آنان به اسلام گرایان این مدعا را ثابت کرد.

وی افزود: اسلام گرایان پس از بهار عربی در برابر چالش بزرگ تاسیس حکومت های اجتماعی متمدن قرار گرفته اند و باید جهت برآورده ساختن خواسته های مردم تلاش کنند.

حجت الاسلام صفار تصریح کرد: امت اسلامی در برابر چالش بزرگ و خطرناکی قرار دارند و باید الگوی اسلامی عربی روشن و مطابقت با عصر کنونی که قادر به درمان ومقابله چالش های معاصر در برابر جوامع اسلامی است را ارائه دهند.

خطیب جمعه قطیف اسلام گرایان تونس را به استفاده از تجربه اسلام گرایان ترکیه دعوت کرد و اظهار داشت: اسلام گرایان در ترکیه در قالب حزب عدالت و پیشرفت که در راس حکومت قرار دارند توانستند ارزش های اساسی دین بویژه مساله آزادی، عدالت، کرامت، پیشرفت اقتصادی و فراهم کردن خدمات مورد نیاز مردم را به خوبی اجرا و از پرداختن به مسائل جانبی دین خودداری کردند.

وی از تهاجم شدید فرهنگی غرب علیه ملت مسلمان تونس یاد کرد و ادامه داد: با وجود اینکه غربی ها در سال های گذشته به شدت تلاش کردند تا فرهنگ غربی را بر این کشور مسلط سازند، ولی ملت تونس در اولین انتخابات آزادی که در این کشور برگزار شد به اسلام رای دادند تا پس از جمهوری اسلامی ایران و عراق سومین کشوری باشند که به اسلام رای می دهند.

شیخ حسن صفار تاکید کرد: این انتخابات نشان داد که ملت های اسلامی همواره بر هویت اسلامی خود پافشاری می کنند و حاضر نیستند هویت اسلامی خود را با هیچ هویت دیگری مبادله کنند.

این عالم شیعه عربستان بر لزوم استفاده از تجربه نظام های سیاسی کنونی تاکید کرد و بیان داشت: سلفی گرایان همواره بر لزوم بازگشت امت اسلامی به شیوه اداره حکومت ها بر اساس دوران گذشته هستند و نمی خواهند حکومت های اسلامی خود را با نظام سیاسی معاصر تطبیق دهند.

وی خاطر نشان ساخت: باید بپذیریم که بشریت راه طولانی را طی کرد تا به نظام های دموکراسی و احترام به تعدد و حقوق بشر دست یابد و جوامع اسلامی نمی توانند خود را بی نیاز از آنچه بشریت کسب کرده است بدانند./980/ب902/گ
ارسال نظرات