۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۱۵۸۵۲
فردا در تبریز؛

مجلس بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله قاضی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سی و دومین سالگرد شهادت نخستین شهید محراب آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در تبریز برگزار خواهد شد.
شهيد آيت الله قاضي طباطبايي
حجت الاسلام حسین تقی زاده، مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: همزمان با دهم آبان مجلس بزرگداشت یاد و خاطره سی و دومین سالگرد شهادت نخستین شهید محراب آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در مسجد مقبره تبریز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به انتشار اطلاعیه ای مشترک از سوی نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: آیت الله شبستری و احمد علیرضابیگی در این اطلاعیه از عموم مردم مؤمن، متدین و شهیدپرور تبریز برای شرکت در این مجلس بزرگداشت که از ساعت 10 صبح در مسجد مقبره واقع در بازار کفاشان تبریز برگزار می شود، دعوت کرده اند.

حجت الاسلام تقی زاده بیان اینکه مجلس گرامیداشت یاد و خاطره سی و دومین سالگرد شهادت نخستین شهید محراب بایستی با شکوه خاصی برگزار شود، تصریح کرد: زیارت بارگاه آن شهید مجاهد، توزیع نرم افزار چند رسانه ای و ویژه نامه معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی شهید قاضی طباطبایی از دیگر برنامه های جنبی این مراسم معنوی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که آن آیت الله قاضی طباطبایی جایگاه مردمی ارزنده ای در منطقه آذربایجان داشت و به خمینی آذربایجان معروف بود، اظهار داشت: سجایای اخلاقی و عرفانی، جاذبه روحی و شخصیت مردمی آیت الله قاضی همواره الگوی مناسبی برای علمل، روحانیت و عموم مردم به شمار می رود.

مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ساده زیستی، خستگی ناپذیری و مردم دوستی شهید قاضی را عامل محبوبیت و جایگاه والای مردمی آن عالم مجاهد در منطقه آذربایجان دانست و گفت: شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی در دوران پیش از انقلاب به عنوان سرباز خستگی ناپذیر اسلام، برای شکل گیری، حفظ، حراست و پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش و مجاهدت بود.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: شهید قاضی پیوسته با حفظ ارتباط عمیق معنوی خود با امما راحل در مراحل مختلف نهضت اسلامی به نقش حساس و تاثیر گذار خود عمل کرد و به عنوان یکی از استوانه های نظام مقدس جمهوری اسلامی، فعالیت های شوم ضد انقلاب ر آذربایجان را رسوا کرد.

گفتنی است، شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی، در سال 1293 شمسی در تبریز متولد و در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعید شد و پس از چند ماه تبعید در تهران و ری به تبریز بازگشت.

آیت‌الله قاضی طباطبایی در سال 1318 جهت ادامه تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد و درسال 1328 راهی نجف شد و در این دو شهر از محضر علما و بزرگان کسب فیض نمود.

شهید قاضی طباطبایی در سال 1341، با شروع نهضت اسلامی، به علت فعالیت ضد رژیم، توسط مأموران دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل و سپس به شهرهای بافت و کرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعید شد. ولی پس از یک سال به ایران بازگشت و به هدایت مردم و روشنگری و تبلیغ اسلام پرداخت و تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد.

شهید قاضی طباطبایی نخستین شهید محراب در دهم آبان 1358 شمسی، مصادف باعید قربان، پس از نماز عید و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط منافقین مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نایل ‌آمد./935/پ202/س
ارسال نظرات