۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۱۶۴۶۴
رییس کرسی اخلاق دبیرخانه حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی:

رسالت حوزه ودانشگاه در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب بسیار سنگین است

خبرگزاری رسا ـ رییس کرسی اخلاق دبیرخانه مرکزی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، رسالت حوزه و دانشگاه در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص برگزاری کرسی های نظریه پردازی را بسیار سنگین دانست.
کرسي آزاد انديشي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابلسر، جلسه کرسی آزاد اندیشی با موضوع اخلاق حرفه‌ای، رخنه‌ها و راهکارها امروز با حضور دکتر احد فرامرز قراملکی، رییس کرسی اخلاق دبیرخانه مرکزی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی برگزار شد.

رییس کرسی اخلاق دبیرخانه مرکزی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در ابتدای سخنان خود رسالت حوزه و دانشگاه در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص برگزاری کرسی های نظریه پردازی را بسیار سنگین دانست و گفت: خوشبختانه امروز هم در سطح دانشگاه و هم حوزه های علمیه این رویکرد به طور جدی دنبال می شود.

وی، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در کشور را بسیار ضروری دانست و خاطرنشان کرد: امروز مراکز علمی و دینی ما باید در این جهت تلاش های گسترده تری انجام دهند.

قراملکی در ادامه سخنان خود، ضمن نبود منابع مناسب در زمینه‌‌های اخلاقی به منظور ارائه قواعد کاربردی درست گفت: مراکز آموزشی، دانشگاهی و حوزوی باید توجه داشته باشند که در این زمینه ها در کشور ما کم کاری های بسیاری صورت گرفته است.

وی با بیان این مطلب که در کشورهای دیگر بلافاصله پس از ایجاد رشته‌ای جدید، رشته‌ی اخلاق آن رشته‌ی جدید را نیز ایجاد می‌ کنند، ادامه داد: حتی رشته‌هایی مانند اخلاق کشاورزی نیز در این کشورها موجود است، اما در کشور ما با سابقه‌ی فرهنگی و تاریخی عظیم و آموزه‌های دینی فراوان در زمینه‌های مختلف اخلاقی تاکنون کتاب یا مقاله‌ی مناسبی که بتواند پاسخگوی نیازهای اخلاقی جامعه باشد نوشته نشده است که در این زمینه اساتید حوزه و دانشگاه وظیفه و مسؤولیت بزرگی داراند.

رییس کرسی اخلاق دبیرخانه مرکزی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که می‌فرماید: «محصولات مردم را به دیده ی حقارت نگاه نکنید» گفت: با توجه به این آیه، کوچک دیدن کارنامه‌ی علمی یک استاد یا تحقیق یک دانشجو اقدامی نامناسب است اما به خاطر اینکه قاعده‌ی کاربردی مناسبی برای آن در جامعه وجود ندارد گاها شاهد اینگونه رفتارهای نامناسب هستیم.

وی با اشاره به این که اولین رخنه‌ای که در زمینه‌ اخلاق حرفه ای وجود دارد «تصور نادرست ما از اخلاق حرفه‌ای است» اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که اخلاق مناسب اگر در جامعه ایجاد گردد ثمراتی همچون افزایش بهره‌وری، برتری رقابتی، تبدیل تهدید به فرصت، مدیریت تعارض، اعتماد آفرینی، بهبود مناسبات در ارتباطات انسانی و هم‌افزایی سازمانی را به دنبال خواهد داشت.

قراملکی دومین رخنه‌ای که در این زمینه وجود دارد را «تصور نادرست ما از اخلاق» دانست و تاکید کرد: برای یکبار هم که شده باید بنشینیم و اخلاق را به صورت درست نقد و بررسی کنیم.

وی با بیان این مطلب که، تعریفی که از اخلاق در جامعه ما وجود دارد و آن را ملکه‌ی نفسانی که سبب صدور رفتار به سهولت و بدون رویت می‌داند ادامه داد: این نوع تعریف، تعریفی منسوخ است که ارسطو آنرا براساس علم‌النفس ارائه کرده است و در جامعه‌ی امروزی ما کاربرد ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این زمینه اظهار داشت: باید اخلاق را الگوی رفتار ارتباطی درون شخصی، بین شخصی و برون شخصی دانست که صرفا فقط به مسائل درونی توجه نمی کند.

رییس کرسی اخلاق دبیرخانه مرکزی هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی سومین رخنه‌ای که در زمینه اخلاق وجود دارد را مشخص نبودن ملاک تشخیص دانست و یادآور شد: این که تشخیص بدهیم کاری اخلاقی است یا خیر، یا شناخت مرز بین فضیلت و رذیلت کار دشواری است، که متاسفانه در این زمینه ملاک‌های مناسب به جامعه معرفی نشده‌اند و راهکاری مناسب برای آگاهی از این مطالب وجود ندارد.

وی در این زمینه افزود: داوری اگر در آن اعمال سلیقه صورت گیرد داوری اخلاقی نخواهد بود اما برای اینکه داور در تشخیص خود اعمال سلیقه نکند نیاز به ملاک دارد که باز هم ملاک مناسبی وجود ندارد.

قرا ملکی با اشاره به این که چهارمین رخنه موجود در مبحث اخلاق، «عدم توجه به اخلاق سازمانی» است گفت: اکثرا در زمینه‌ی بررسی اخلاق، جامعه به سمتی رفته است که بیشتر اخلاق فردی را مدنظر قرار داده است و کمتر به اخلاق در زمینه‌های اجتماعی و سازمانی توجه شده است، توجه به اخلاق فردی اقدامی مناسب است اما باید توجه کرد که لازمه‌ی رسیدن به اخلاق فردی مناسب، ایجاد اخلاق خوب در زمینه‌ی اجتماعی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، پنجمین رخنه‌ای که در زمینه اخلاق وجود دارد را «توجه نکردن به ریشه‌های پنهان اخلاق» دانست و بیان کرد: وقتی در محیطی رفتارهای نامناسب اخلاقی مانند حسد شکل می‌گیرد استفاده از ابزار نصیحت برای مقابله با آن کاری را پیش نخواهد برد زیرا خود آن شخص نیز در اکثر موارد می‌داند که اقدامی که انجام می‌دهد ناشایست است اما بازهم آن عمل را انجام می‌دهد.

وی افزود: در این زمینه باید بررسی‌های دقیق صورت گیرد و ریشه‌های پنهان ایجاد این رفتارهای نامناسب اخلاقی شناخته شده و راه‌های مقابله با آن ارائه گردد. از جمله مهم ترین ریشه‌های پنهان بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه نگاه‌های نامناسب به رفتارها است و باید توجه داشت نگاه ما ریشه‌ی رفتار ما است.

وی در پایان اظهار داشت: در زمینه‌ این ریشه‌های پنهان هیچ مطالعه‌ی مناسبی صورت نگرفته است ولی در منابع دینی ما در این زمینه بسیار کار شده است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند./950/پ201/ص
ارسال نظرات