۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۱۶۶۷۱
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد:

ضرورت تجدید نظر و درج نیازهای جدید در کتاب‌های درسی حوزه

خبرگزاری رسا ـ عضو خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت تجدید نظر در کتاب‌های درسی حوزه و درج نیازهای جدید در آن خواستار اهتمام طبقه نخبگان حوزه و کسانی که فکر فعال‌تر، خلاق‌تر و فرصت بیشتری دارند در این امر شد.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله محمد تقي مصباح يزدي

  
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در نشست علمی تخصصی جایگاه معارف قرآن در منظومه معرفت دینی که عصر امروز در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد بر تجدیدنظر در کتاب‌های درسی حوزه و درج نیازهای جدید در آن تأکید کرد.
 
وی افزود: ‌متأسفانه در شیوه درسی حوزه‌ها این امر معمول نیست و کتاب‌های درسی همان‌هایی است که چند صد سال پیش نوشته شده است که باید مدرسان حوزه پس از بررسی و ابداع شیوه بهتر و کارآمدتری برای تدریس، کتاب‌هایی را که نیاز به بازنگری و تجدیدنظر دارند، اصلاح کنند.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) تصریح کرد: در عصری که عصر تحولات سریع است و همه چیز به سرعت تغییر می‌کند نباید جمود داشت که اگر گذشتگان چنین کردند ما هم چنین کنیم؛ امروز نیازهای دیگر و راه‌های بهتری وجود دارد که باید به آنها عمل کرد تا وقت کمتری بگیرد و نتیجه بهتری داشته باشد.
 
وی خواستار اهتمام طبقه نخبگان حوزه و کسانی که فکر فعال‌تر، خلاق‌تر و فرصت بیشتری دارند در این امر شد و با بیان این‌که البته پس از انقلاب اسلامی در این زمینه فعالیت‌های مناسبی انجام شده است، نتیجه حاصله را بایسته و کامل ندانست، اما گفت که کار گروهی پخته‌تر است و نتایج بهتری خواهد داشت.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: با اخلاص و همت بالا نتایج و ابتکاراتی به دست خواهد آمد که دیگران قرن‌ها از آن استفاده می‌کنند و باید گفت ضرورت فهم قرآن به سبکی که بتوان در مدت کوتاهی مطالبی را به عنوان استفاده از اصیل‌ترین و محکم‌ترین منبع شناخت انسان به دست آورد نیاز به توضیح ندارد.
 
وی در ابتدای سخنان خود با بیان این‌که قرآن بهترین منبع فهم دین است به تاریخچه دروس معارف قرآنی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: در ابتدای طلبگی فکر می‌کردیم آنچه در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود مواردی ثابت است که باید از آن تبعیت کرد چنان‌چه پیشینیان، مراجع و بنیانگذاران حوزه انجام داده‌اند.
 
این استاد و مفسر قرآن کریم افزود: همواره سؤال‌هایی مطرح می‌شد که بین برخی از بزرگان حوزه بر سر مباحث درسی مانند درس فلسفه‌ اختلاف‌هایی مطرح است که برخی تدریس می‌کردند و برخی نظر خوشی نسبت به آن نداشتند و پرسیده می‌شد که باید چه تصمیمی بر تحصیل در این مبانی گرفت.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد قرآن را یاد بگیرد باید یک دوره تفسیر قرآن را از سوره حمد تا ناس بخواند آیا این میسر است؟ آیا نمی‌توان روش تدریس و برنامه‌ای تدوین کرد که فرد در مدت کوتاه‌تری و به اندازه ضرورت با روش تفسیر قرآن آشنا شود و هرکس همت داشت این تحقیقات را ادامه دهد.
 
آیت‌الله مصباح یزدی بر انتخاب روش مناسب برای یادگیری و فهم قرآن در مدت کوتاه تأکید کرد و با بیان این‌که دوره تفسیر این‌گونه نیست و به طلبه حوزه نمی‌توان گفت که پنجاه سال تفسیر بخواند، اظهار داشت: باید شرایطی ایجاد شود که هر طلبه‌ای خواست تفسیر را ادامه دهد، مانند سایر رشته‌ها فرصتی برای تحقیق داشته باشد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشورت‌هایی که با مرحوم آیت‌الله بهشتی در این زمینه داشته است اشاره کرد و گفت: در این مشورت‌ها مطرح شد که یک دوره قرآن با شیوه مختصری تدریس شود و یا یک درس تفسیر موضوعی برای طلاب گذاشته شود که هر کدام حسن و نقطه ضعفی داشت.
 
عضو خبرگان رهبری افزود: قراردادن انسان به عنوان محور موضوعات قرآنی از مباحث دیگر بود و گزینه دیگر این بود که تکیه را بر روی ذات مقدس الهی قرار دهیم و همه را در شعاع معرفت خدا مطرح کنیم و من این مورد را انتخاب کردم و مرحوم آیت‌الله بهشتی نیز آن را تأیید کرد که فهرست مباحثی تنظیم شد و طبعا دارای مشکلات، ابهام‌ها و نقص‌های زیادی است.

وی خواستار برطرف کردن تدریجی این نقص‌ها از سوی بزرگان حوزه شد و ابراز داشت: برای یک علم زنده و پویا در مراکز تدریسی و دانشگاهی باید مواد درسی‌اش نو به نو باشد و شاید در حوزه کسانی باشند که ده سال این مباحث را بحث و گفت‌وگو کنند اما ته دل ندانند این مباحث برای چه تدریس می‌شود و به چه دردی می‌خورد و چرا مطرح شده است. /920/پ202/ج

ارسال نظرات