۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۱۶۶۷۹
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی‌:

دینی شدن دانش در گرو آشنایی و فهم قرآن است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که دینی شدن دانش در گرو آشنایی و فهم قرآن است، گفت: طلابی که داعیه‌دار فهم دین هستند باید در این مسیر به درستی حرکت کنند تا به هدف برسند.
همايش علمي، نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامعلی عزیزی‌کیا، عصر 21 آبان در نشست علمی تخصصی جایگاه معارف قرآن در منظومه معرفت دینی با تأکید بر ایجاد انگیزه برای تحصیل معارف و تقویت آن افزود: برای استدلال مبانی فکری چاره‌ای جز مراجعه به قرآن و آیات آن که اساس استدلال برای یک مسلمان است، نداریم.

وی تصریح کرد: طلاب حوزه‌های علمیه مؤظف‌اند هر روز قرآن بخوانند، با دستورات آن آشنا شوند و براساس مفاهیم ارزنده آن رفتار کنند؛ خواندن قرآن به تنهایی، دردی را دوا نمی‌کند، زمانی به هدف می‌رسیم که مبانی آن را به درستی درک کرده باشیم.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که دینی شدن دانش در گرو آشنایی و فهم قرآن است، ابراز داشت: طلابی که داعیه‌دار فهم دین هستند و آمده‌اند تا متون دینی را بشناسند باید در این مسیر به درستی حرکت کنند تا به هدف برسند.

وی با اشاره به این‌که مبنای سخنان طلاب باید قرآن باشد و تا با قرآن آشنا نباشند نمی‌توانند از متون آن استفاده روشمند کنند، خاطرنشان کرد: قرآن جامع تمام علوم دینی و معارف و پرداختن به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنابراین برخی که در این بُعد ناتوان هستند دچار کج‌فهمی‌ها و انحراف در فهم دین می‌شوند.

حجت‌الاسلام عزیزی‌کیا در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تدریس برخی کتاب‌های معارفی در حوزه‌های علمیه به بیان وجه تمایز کتاب آیت‌الله مصباح یزدی در این زمینه بر سایر کتاب‌های معارفی پرداخت و گفت: یکی از بهترین کتاب‌ها برای آشنا شدن یک دوره با معارف قرآنی دست گفتارهای استاد مصباح در این زمینه است.

وی ادامه داد: اگرچه مؤسسه‌های دیگر حوزوی نیز به این فکر افتاده‌اند که درسنامه‌های دیگری را برای تدریس قرآن گردآوری کنند؛ اما مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گام‌های مؤثری را در این زمینه برداشته است و از سال‌ها پیش در این فکر بوده که کتاب‌های معارفی را به شکل مناسب و به صورت درسنامه تبدیل کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که پایه و اساس کار دانش‌پژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) معارف قرآن است، روش‌های به کار گرفته در این مؤسسه را مفید ارزیابی کرد و گفت: برای درک مفاهیم قرآن راهی جز انتخاب روش صحیح قرآن نداریم و روش صحیح تفسیر نیز یکی بیشتر نیست.

وی همچنین معیارها و ملاک‌های استفاده از قرآن را ویژه علم خاصی ندانست و اظهار داشت: روش صحیح برای تفسیر قرآن مختص علم یا دانش خاصی نیست و هرکسی بخواهد به قرآن مراجعه کند و آن را به کار گیرد، باید به این روش مراجعه کند.

حجت‌الاسلام عزیزی‌کیا در تبیین این مطلب خواستار گذراندن یک دوره تخصصی روش فهم قرآن و استنباط از حدیث شد و تصریح کرد: باید حلقه‌های بحثی و شور و نشاط بیشتری برای افرادی که بخواهند از محضر قرآن برای دروس تخصصی خود استفاده کنند، لحاظ شود. /920/پ202/ص

ارسال نظرات