۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۱۶۷۴۵
آیت الله جوادی آملی:

قرآن کریم انسانیت انسان را به او تفهیم می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی به همایش قرآن‌پژوهی «شفای پایدار» گفت: قرآن خاصیتش این است که انسانیت انسان را به او تفهیم می کند تا خود را از مرز حیوان جدا بداند و بعد از آن هم بدن و روح خود را که وجودی ملکوتی است و گاهی که از قفس طبیعت ترک و از بدن فاصله می‌گیرد را سالم نگه دارد.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، همایش قرآن‌پژوهی «شفای پایدار» امروز با پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی بابل آغاز به کار کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخشی از پیام تصویری خود گفـت: از برگزارکنندگان این همایش و کسانی که با ارائه مقاله خدمت علمی و دینی کردند، قدرشناسی می‌کنم و از خداوند می‌خواهم که توفیق برگزارکنندگان این کنگره را روز افزون کند.

وی، چهار عنصر بدن، جان، بدنه جامعه اسلامی و حکومت و جان اسلامی را از عناصری عنوان کرد که قرآن در محور سلامت به آن‌ها نظر و توجه داشته و سلامت آن‌ها را تأمین می‌کند. 

این مرجع تقلید در ادامه پیام خود گفت: قرآن خاصیتش این است که انسانیت انسان را به او تفهیم می کند تا خود را از مرز حیوان جدا بداند و بعد از آن هم بدن و روح خود را که وجودی ملکوتی است و گاهی که از قفس طبیعت ترک و از بدن فاصله می‌گیرد را سالم نگه دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد:  طب کف دانش‌ها است و بشر دانش‌های فراوانی دارد که دارای کف، میانه، سقف و بام است و طب کف تمام دانش‌ها محسوب می‌شود و حوزه نفوذ طب همین بدن و قطعه قطعه شدن و تشریح و انتقال به سردخانه و بعد از آن به گور است ولی مرغ باغ ملکوتی انسان که قفس طبیعت را می‌شکند در قلمرو طب است.

وی در ادامه پیام خود گفت: طب کاری با روح ندارد و زمانی از یک طبیب پرسیده شود، شخصی مریض است یا نه، با استفاده از وسایل پزشکی به این سؤال پاسخ می‌دهد ولی محصول قرآن‌پژوهی طب این است که در اختیار طب نیست و با بعد جسمانی کاری ندارد و کارش با بعد روحانی و جان است.

این مرجع تقلید افزود: بسیاری از مردم یا نمی‌دانند حقیقت انسان را روح او تأمین می‌کند یا اگر بدانند روح را ابزار و وسیله‌ای در خدمت بدن قرار می‌دهند و زمانی که همه دانش‌ها و سرمایه‌های روح در خدمت جسم قرار گیرد، همانند استخدام استاد در حد یک رفتگر است.

وی در بخش دیگری از پیام تصویری خود گفت: اگر جسم را در خدمت روح و جان قرار دهیم، آنگاه محصول قرآن‌پژوهی، مدیر بودن روح و تحت تدبیر قراردادن جسم و دانستن سلامت بدن در آسیب نرساندن به آن می‌شود و بسیاری از بیماری‌های ما گوارشی و در اثر پرخوری است و اگر انسان سالم باشد، روح فرصت پیدا می‌کند تا بیاندیشد، در حالی که عواقب و پیامد‌های پرخوری، نداشتن فراقت فکر و خردمداری است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اساس کار ما باید بر این باشد که بدانیم کسی که ما را آفرید و تفکر سالم را به عنوان یک ودیعه الهی به ما داده است و در بخش اندیشه و خیال و در بخش انگیزه شهوت و غضب را درون ما گذاشته است، قله تصمیم‌گیری را ملک ما قرار نداد، بلکه چراغی را در ما روشن کرد تا هم بخش اندیشه و هم انگیزه به آن اتکا کند و انبیای الهی آمدند تا چراغ الهی را روشن نگه دارند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از پیام خود گفت: طب در اختیار قرآن‌پژوهی قرار گرفت تا حوزه پزشکی از دام پزشکی جدا شود و افراد سلامت جامعه را در گرو سلامت فرد بداند و سلامت را در حوزه بدن خلاصه نکند و همه وسایل را در اختیار روح قرار دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان پیام تصویری خود از همه علما، روحانیان، اساتید حوزه و دانشگاه و برگزار کنندگان این همایش تقدیر و تشکر به عمل آورد./950/پ202/س
ارسال نظرات