۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۱۶۸۶۸
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی:

مسأله رعایت کیفیت کالا در اسلام دارای پشتوانه معنوی است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه‌های علمیه خوی به دیدگاه اسلام در مورد کیفیت کالا اشاره و تأکید کرد: امروز موضوع استاندارد و کنترل کیفیت به یکی از موضوعات اساسی و سرنوشت‌ساز بین المللی تبدیل شده است.
امام جمعه خوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، روز گذشته در همایش روز کیفیت که با شعار «‌استانداردهای بین المللی ـ اعتماد سازی جهانی» برگزار شد به تبیین اهمیت و نقش سرنوشت‌ساز استاندارد در ایران اسلامی اشاره و اظهار کرد: سازمان بین المللی استاندارد در روز 22 مهرماه سال 1325.ش در لندن راه اندازی شد و از سال 1343.ش ایران به عضویت سازمان بین المللی استاندارد درآمد.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رییس جمهور، ریاست شورای عالی استاندارد عهده دار شد و 18 نفر از وزرا‌ و رؤسای مؤسسات عالی عضو شورای عالی استاندارد هستند.

حجت الاسلام شکوری در بخش دیگری از سخنان خود به دیدگاه اسلام در مورد کیفیت کالا اشاره و تأکید کرد: امروز موضوع استاندارد و کنترل کیفیت به یکی از موضوعات اساسی و سرنوشت‌ساز بین المللی تبدیل شده است.

وی با بیان این که مقررات و ضوابطی که سازمان‌های بین المللی در زمینه استاندارد و کنترل کیفیت طراحی و به مرحله اجرا می گذارند از پشتوانه معنوی و انگیزه داخلی برخوردار نیستند، خاطر نشان کرد: در کشورهای غربی مقررات و ضوابط موجود زاییده افکار و اندیشه های مادی دانشمندان غربی و اروپایی است و هدف اصلی آن ها از کنترل کیفیت، سودجویی است و خدمات رسانی از اهداف جنبی است.

امام جمعه خوی در ادامه به تعالیم اسلام در زمینه کنترل کیفیت اشاره و اظهار کرد: رسول خدا(ص) می فرماید‌«خداوند دوست می‌دارد هرگاه فردی از شما کاری کند آن را محکم و بی عیب و نقص انجام دهد‌» و در احادیث بسیاری مسلمانان برای دقت در کارها مورد سفارش و تشویق قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه خطاب به صنعتگران، تجار و تولید‌کنندگان توصیه کرد: امانتداری، دقت در کیفیت، نیک رفتاری، صداقت، حسن ظن و اعتماد را سرلوحه تعاملات و ارتباطات اجتماعی خود قرار دهند.

رییس حوزه‌های علمیه خوی همچنین تولید‌کنندگان را از انجام کارهایی که سبب سلب اعتماد در جامعه شود به شدت نهی کرد و گفت: تقلب و غِشّ در معامله، دروغگویی و قسم دروغ، ظاهرسازی و ریاکاری، سوء ظن به دیگران، رشوه خواری، خیانت در امانت، گران فروشی و همچنین احتکار اجناس از‌ مواردی به شمارمی‌رود که سبب سلب اعتماد در تعاملات اجتماعی شده و مورد تحریم دین مقدس اسلام است.

وی در ادامه با بیان این که در کشور ما در ارتباط با مسئولیت‌های استاندارد فرهنگ‌سازی لازم صورت نگرفته است، تصریح کرد: بخش مهمی از مشکلاتی که بر سر راه مسؤولان کنترل کیفیت و استاندارد وجود دارد نبود فرهنگ‌سازی است.

نایب رییس شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی در پایان از خدمات پس از فروش و گارانتی برخی از اجناس گلایه کرد و گفت: معمولاً تجار و صادرکنندگان در برابر کیفیت اجناس سایر کشورها حالت انفعالی دارند و بعضی از شرکت ها ، کارخانه ها و مؤسسات تولیدی در صدا و سیما به تبلیغات گسترده می پردازند؛ لکن در مقام عمل مردم چیز دیگری مشاهده و برداشت می کنند که موجب سلب اعتماد عمومی می شود./938/پ202/س

ارسال نظرات