۰۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۱۷۵۱۸

نشست علمی بررسی کتاب مقتل جامع سیدالشهدا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب مقتل جامع سید الشهداء(ع) با حضور مولف این اثر در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بررسی شد.
مهدي پيشوايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی کتاب مقتل جامع سیدالشهدا(ع) به همت گروه تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد

حجت الاسلام مهدی پیشوایی در این نشست علمی بیان داشت: این مقتل محصول تلاش علمی 12 نفر از محققان و دو دستیار تحقیق است و برای تدوین آن از 554 منبع بهره برده‌ایم.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: برای تدوین مقتل سید الشهداء از نظرات بسیاری از علما و مراجع استفاده کردیم و در حد امکان نظرات آنان را در تدوین این اثر اعمال کردیم به گونه‌ای که این کتاب محصول مشاوره‌های داخلی گروه و برون گروهی است.

وی بیان داشت: ما در طول کار به دنبال مطالبی می گشتیم که منبع نداشت و در صدد بودیم ببنیم مطالبی که بدون منبع ذکر شده از کجا ناشی شده است و البته در روش پژوهشی خود به احادیث هم تکیه داشتیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این اثر از لحاظ زمانی وقت زیادی را به خود اختصاص داد، بیان داشت: در صد بودیم تا مشاوره های اساتید را اعمال کنیم که گاهی موجب می‌شد یک فصل را جابجا یا اصلاح اساسی کنیم.

وی مدت زمان تدوین این کتاب را 9 سال بیان داشت و گفت: برای این کار یک تیم علمی به تناوب درست شد که در هر مورد جوابگو بود و در بخش های گوناگون زبان شناسی، ادبیات، جغرافیا، نسب شناسی و .. کار تخصصی انجام شد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: عاشورا پژوهی شاخه‌ای از تاریخ نگاری اسلامی است پس باید همه ملاک های معمول در تاریخ نگاری در عاشورا پژوهشی هم حاکم باشد، البته مساله عاشورا دارای مختصاتی نیز هست.

این استاد حوز علمیه قم بیان داشت: ملاک مهمی که در این کتاب رعایت کردیم منبع شناسی و اعتبار سنجی منابع است که این منبع تا چه اندازه اعتبار دارد؟ نوسنده تعصب داشته یا نه؟ در چه قرن نوشته شده است؟ تا چه اندازه مورخ دقیق بوده است.؟

حجت الاسلام پیشوایی بیان فلسفه قیام، زندگینامه یاران امام حسین(ع) و پاسخ به 30 سوال و شبهه مرتبط با عاشورا را از دیگر ویژگی‌های این مقتل عنوان کرد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات