۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۱۷۷۸۶
استاد حوزه و دانشگاه ارومیه:

نوآوری در تبیین ارزش‌های ‌عاشورایی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با اشاره به ضرورت نوآوری در تبیین ارزش‌های عاشورایی، میزان تأثیرگذاری قیام‌حسینی در ماندگاری مبانی اصیل اسلامی را انکارناپذیر عنوان کرد.
عاشورا
حجت الاسلام محمد اصغری، استاد حوزه و دانشگاه ارومیه،‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، در تشریح فلسفه اصلی قیام حماسی امام‌حسین(ع)‌ تصریح کرد: امام‌حسین(ع) در آخرین شب اقامت خود در مدینه در نامه‌ای به برادرش «محمد‌بن‌حنفیه» امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح امور امت رسول گرامی اسلام (ص) و برپا داشتن سیره و مکتب پیامبر و حضرت‌علی(ع) را مهم‌ترین اهداف قیام خود عنوان کرد.

وی شناخت و معرفت یافتن به اوضاع و جریانات موجود در جامعه و تصمیم گرفتن بر اساس حق و عدالت و پیروی از سیره نبوی را بصیرت خواند و خاطرنشان کرد: بصیرت از جمله موضوعاتی دانست که خداوند در کتاب وحیانی خود نیز بر لزوم و ضرورت آن تأکید داشته است.

این پژوهشگر حوزوی مهم‌ترین مشکل جامعه کوفی دوران امام‌حسین(ع) را نبود بصیرت دینی و سیاسی نسبت به اهداف و مبانی تفکر حسینی عنوان و تصریح کرد: جماعت کوفی به سبب برخوردار نبودن از مبانی معرفتی از امام خویش بر این باور بودند که هر کس زمام حکومت را در دست دارد حقیقت محض است، در حالی که یزید خود عامل اصلی ورود انحراف و تحریف به درون مبانی دینی بود و هر چه در مبانی اسلامی حرام بود در دستگاه حکومتی او به آن آشکارا عمل می‌شد.

وی ادامه داد: اگر جماعت کوفه آن هنگام چشم را به روی حق و حقیقت جاری در آن بستر نمی‌بستند، حماسه غریب عاشورا شاید به شکل آن روز روی نمی‌داد.

حجت الاسلام اصغری، میزان تأثیرگذاری قیام‌حسینی در ماندگاری مبانی اصیل اسلامی را انکارناپذیر عنوان و به روایت مشهور از پیامبر‌اکرم(ص) اشاره کرد که می‌فرمایند«حسین منی و انا من حسین».

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، در زمان امام‌حسین(ع) اسلام به معنای واقعی خود در جامعه جاری و ساری نبود؛ اما عاشورا اسلام را زنده نگه داشت به همین منظور نقش کربلا و حماسه آفرینان نهضت عاشورایی در ماندگاری و انتقال ارزش‌ها و باورهای دینی بعد از گذشت قرن‌ها هنوز تازه و بی‌بدیل است.

حجت الاسلام اصغری راهکار جلوگیری از تحریف فرهنگ عاشورایی از سوی هجمه‌‌های بیگانه را استفاده از استادان مجرب و مشاوران متخصص این حوزه دانست و ادامه داد: اگر مفاهیم ارزشی مکتب حسینی در قالب‌های نوین و همچنین تخصصی ارائه شود بعد ارزشی و ماندگاری پیدا می‌کند./936/ت302/س
ارسال نظرات