۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۱۱۸۲۶۶
مدیر حوزه علمیه قطیف:

بهار عربی نمونه ای منسجم از نهضت حسینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه قطیف عربستان، قیام ملت های عربی را نمونه ای از نهضت حسینی توصیف کرد.
شيخ فوزي السيف مدير حوزه علميه قطيف عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ فوزی السیف، مدیر حوزه علمیه قطیف عربستان، شب گذشته در مسجد رسول اعظم (ص) این شهر با اشاره به عوامل بیداری اسلامی و بهار عربی گفت: اگر عدم سرسپردگی در برابر حکام ظالم در تاریخ امت اسلامی وجود نداشت ملت های عربی هیچ گاه نمی توانستند در برابر ظالمان بیاستند و بهار عربی را پدید آورند.

وی افزود: انقلاب ملت های عربی در برابر ظلم که به سرنگونی حکام ظالم منجر می شود نمونه مسنجم با ارزش های قیام و نهضت حسینی است.

حجت الاسلام السیف تصریح کرد: ملت های عربی تنها با عدم اطاعت از حکام ظالم به موفقیت دست یافته و با رها شدن از فرهنگ صبر در برابر ظلم حکام ظالم موفق به رسیدن به آزادی شدند. ملت های عربی اگر از این فرهنگ رها نمی شدند نمی توانستند شهد شیرین عزت، کرامت، آزادی و رهایی از بندگی غیرخدا و سرسپردگی به حکام ظالم را بنوشند.

مدیر حوزه علمیه قطیف دو دیدگاه را برای مسلمانان متصور شد و اظهار داشت: امت اسلامی از زمان صدر اسلام تاکنون با دو دیدگاه که یکی اصلاح فساد سیاسی در امت و ایستادگی در برابر طاغوت و استبداد و دیگری توجیه استبداد و دیکتاتوری است مواجه بوده است.

وی ادامه داد: دیدگاه اول از نهضت امام حسین (ع) که ارزش کرامت و رد بندگی نشات می گیرد در حالی که دیدگاه دوم ادامه خط امویان است که استبداد را توجیه کرده و خروج علیه حاکم ظالم حتی اگر طاغوت گر و گناه کار باشد را حرام می داند.

شیخ فوزی السیف هر دو دیدگاه را دارای فلسفه ای خاص توصیف کرد و بیان داشت: فلسفه دیدگاه اول مبتنی بر اعتلای ارزش آزادی و کرامت انسانی است که بالاتر از هر ارزشی به شمار می آید، لیکن دیدگاه دوم در صدد آنست که اوضاع همانگونه که هست باقی بماند و تلاش های اصلاح طلبانه را محکوم سازد.

این عالم شیعه عربستانی اختصاص دیدگاه اول به شیعیان را مردود خواند و تاکید کرد: نمی توان ادعا کرد که همه شیعیان از خط امام حسین (ع) و کرامت پیروی می کنند و اهل سنت حامی دیدگاه اموی هستند، این دو دیدگاه کاملا فکری و فلسفی هستند و شیعیان و سنی ها می توانند حامی هرکدام از این دیدگاه ها باشند.

وی اصلاحات را تنها در گرو استفاده از خشونت و قدرت ندانست و خاطر نشان ساخت: تغییر و اصلاح طلبی تنها با استفاده از خشونت و قدرت محقق نمی شود، بلکه با فرهنگ و روش های مسالمت آمیز می توان به تغییر گسترده دست زد./980/ب902/گ
ارسال نظرات