۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۰۱:۴۴
کد خبر: ۱۱۸۷۶۳

موضع گیری شخصیت های لبنانی در برابر آزادسازی مزدوران صهیونیستی

خبرگزاری رسا ـ صدور حکم آزادی شش تن از مزدوران رژیم صیهونیستی در لبنان، واکنش های گسترده ای در سطح سیاسی و قضایی در پی داشته و موجب شگفتی لبنانی ها شده است.
جاسوسي
به گزارش خبرگزاری رسا، صدور حکم آزادی شش تن از مزدوران رژیم صیهونیستی در لبنان از سوی الیس شبطینی، رییس دادگاه نظامی لبنان، واکنش های گسترده ای در سطح سیاسی و قضایی به ویژه نزد کارشناسان حقوقی در پی داشته و موجب شگفتی مردم این کشور شد به ویژه آنکه این حکم به بهانه وضع وخیم جسمانی و سلامتی این مزدوران صادر شده است.

دادگاه نظامی لبنان، طی حکمی در سال گذشته، شش لبنانی را به جرم همکاری با رژیم صهیونیستی به پنج تا ده سال زندان محکوم کرد اما بعد از سپری شدن یک سال و اندی از دوران محکومیت آنان، حکم آزادی آنها اخیرا به دست الیس شبطینی، رییس دادگاه خصوصی نظامی صادر شد.

حسن فضل الله، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت پارلمان لبنان، روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون الجدید، صدور حکم آزادی شش نفر از عوامل جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان را از سوی الیس شبطینی، قاضی دادگاه نظامی لبنان غیرقانونی خواند و گفت: حزب الله مخالفت خود را با این اقدام در مورد صدور حکم آزادی شش متهم به همکاری با رژیم صهیونیستی، اعلام کرده است.

وی آزادسازی مزدوران صهیونیستی را غیر قانونی دانست و این اقدام را موجب افزایش انگیزه همکاری با رژیم صهیونیستی و حمایت از عملیات جاسوسی در لبنان برشمرد و گفت: قاضی حق ندارد با فراهم کردن زمینه آزادی مزدوران رژیم صهیونیستی به آنها پاداش دهد.

این عضو برجسته فراکسیون وفاداری به مقاومت پارلمان لبنان در ادامه ابراز داشت: اقدام اخیر رییس دادگاه نظامی، عملا به روند کار دستگاه قضایی و صداقت آن خدشه وارد کرده است.

نوار الساحلی، دیگر نماینده پارلمان لبنان نیز آزادی برخی از مزدوران اسرائیلی که به 5 تا 15 سال زندان محکوم شده اند را شگفت آور و غیر قابل قبول خواند و با اعلام اینکه هیاتی از سوی حزب الله لبنان با شکیب قرطباوی، وزیر دادگستری و سعید میرزا، دادستان کل لبنان دیدار کرده است تا از علت ماجرا آگاه شود، گفت: در اختیار داشتن دستگاه های رویارویی با شبکه های جاسوسی حق مقاومت است، اما از آن در داخل لبنان استفاده نمی کند. گروه هایی که از اقدام حزب الله در زمینه کشف جاسوسان انتقاد می کنند در راستای جاسوس پروی تلاش می کند.

از سوی دیگر، روزنامه لبنانی النهار نیز به نقل از رییس دادگاه نظامی لبنان، نوشت: من این اقدام را با هماهنگی و موافقت سعید میرزا، دادستان کل انجام داده ام و آزادی شش تن از جاسوس های رژیم صهیونیستی به علت بیماری آنها بوده است.

این در حالی است که سعید میرزا هم طی سخنانی در بیروت در رابطه با حکم تبرئه در حق چهار نفر از مزدوران رژیم صهیونیستی، گفت: ما مبارزه می کنیم تا یک مزدور یا جاسوس صهیونیستی را دستگیر کنیم؛ نه به این خاطر که به سرعت آزاد شوند، بلکه برای اینکه عدالت اجرا شود و مجازات خود را ببینند.

وی با ابراز اینکه وقتی که این خبر را شنیدم که قاضی الیس شبطین، این چنین حکمی را صادر کرد بسیار متاثر شدم و اصلا توقع آن را نداشتم، ضمن تاکید بر اینکه همگی می دانیم که رحمت و شفقت چیست، گفت: نباید در رابطه با مساله مزدوری برای دشمن سهل انگاری به خرج داد، رحمت و شفقت در این باره ممنوع است.

سعید میرزا، خبر برخی رسانه ها مبنی بر اینکه وی با آزادی این افراد موافق بوده است را به شدت رد کرد و گفت: این چهار تن که آزاد شدند، تنها به عنوان متهم بازداشت نشده بودند؛ بنابر این حکم تبرئه آنها درست نیست؛ چراکه پیش از آنکه موضوع به دیوان عالی برسد، حکم محکومیت آنها صادر شده بود.

در همین راستا، عدنان عضوم، وزیر دادگستری پیشین لبنان با اشاره به اینکه مساله تبرئه جاسوس ها به وزارت دادگستری و شورای عالی قضایی مربوط می شود، گفت: قاضی حق ندارد که در این موارد اظهار نظر کند و در برابر مردم دست به توجیه حکم هایی که صادر کرده است، بزند.

پیش از این نیز شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله با اشاره به دستگیری برخی جاسوسان در لبنان نسبت به تسامح دستگاه قضایی با این افراد هشدار داده و گفته بود: از دیدگاه ما اینکه شخصی حق تبرئه شدن نداشته باشد و تبرئه شود و یا برخی دیگر به دلایل سیاسی آزاد شوند، کاملا مردود است.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در پایان سخنان خود گفت: یکی از قضات لبنانی که پرونده مزدوران و جاسوسان را در دست پیگیری دارد، در بعضی موارد اعمال تبعیض می کند بدون اینکه به این مساله توجه کنند که پرونده این افراد لبریز از مزدوری است و باید در مورد آنها حکم صادر شود.

شیخ نعیم قاسم با ابراز اینکه این امر از کانال‌های عادی پیگیری خواهیم کرد و دستگاه قضایی لبنان باید مسئولیت این اهمال را برعهده بگیرد، تاکید کرد: سیستم قضایی کشور موظف است با پرونده جاسوسان به دقت برخورد کند؛ چراکه آمریکا با جاسوسی خود در تجاوزگری صهیونیستی علیه لبنان شریک است.

در همین رابطه، علی قانصوه، وزیر لبنان با ابراز شگفتی خود از صدور این حکم از سوی رییس دادگاه نظامی لبنان، آن را محکوم کرد و گفت: انتظار چنین حکمی را به خصوص در چنین زمانی نداشتیم، بلکه انتظار داشتیم مزدورانی که با دشمن صهیونیستی همکاری داشته اند به مجازات خود در زندان برسند.

وی آزادسازی این مزدوران صهیونیستی را نشانگر عمق بی توجهی بسیاری از مقام های رسمی و قضایی لبنان نسبت به مساله جاسوسی و خیانت دانست و افزود: ما خواستار ابهام زدایی از مساله آزادسازی این مزدوران و بازنگری در سیستم قضایی برای دور نگه داشتن آن از دخالت جویی های سیاسی هستیم.

وزیر لبنان با اشاره به احتمال دخالت جویی های سیاسی در پشت صحنه این حکم در پاسخ به پرسشی پیرامون موضع شایسته دولت در خصوص این مساله، گفت: بهتر است که دولت، دستگاه قضایی را به سخت گیری بیشتر در خصوص مساله جاسوسی و خیانت فراخواند و دادستان لبنان را مکلف به تحقیقات گسترده در این خصوص کند./981/ب901/گ
ارسال نظرات