۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۱۹۰۷۸
امام جمعه قم:

حوزه برای پروژه های عمرانی و صنعتی پیوست فرهنگی تهیه کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، را نیازمند به ضرورت نیازسنجی و آسیب‌شناسی در عرصه پژوهش کشور اشاره کرد و با تاکید براینکه حوزه و دانشگاه باید در این خصوص طرح مشترکی ارائه دهند،‌ تهیه پیوست فرهنگی پروژه های عمرانی و صنعتی را وظیفه حوزه های علمیه دانست.
آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري، عضو جامعه مدرسين حوزه و نماينده مجلس خبرگان رهبري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو جامعه مدرسین در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) که عصر شنبه در این مرکز آموزشی برگزار شد با بررسی سیر تاریخی وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و با بیان اینکه اصطلاح حوزه و دانشگاه از اصطلاحات نسبتا جدید است، گفت: بعد از اینکه دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی از غرب وارد کشور ما شد این اصطلاح در فضای جامعه مطرح شد و پیش از آن چنین تعبیری راجع به مراکز و نهادهای آموزشی نداشتیم.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه دین اسلام در تمامی رشته ها حرف و سخن دارد، گفت: از گذشته رشته هایی همچون فقه، اصول، طب، ریاضی و سایر علوم وجود داشته است، حضرت امام صادق(ع) تاکید می‌کنند اسلام محدوده‌ای برای فراگیری و علم آموزی قایل نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه از دهه پنجاه تلاش ها برای وحدت حوزه و دانشگاه شروع شد، خاطرنشان کرد: در این عرصه اندیشمندان و بزرگانی همچون امام راحل، شهیدان مطهری، باهنر، مفتح، شهید بهشتی و دیگر بزرگان تلاش فراوانی کردند و مشکلات زیادی را به جان خریدند.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه با سخنان امام خمینی(ع) روند وحدت حوزه و دانشگاه شتاب بیشتری به خود گرفت، تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در این عرصه گام‌های بسیار خوبی برداشته شد و شور و شوق عجیبی ایجاد گردید.

وی با اشاره به خاطره ای از دوران ابتدای انقلاب اسلامی گفت: ما از قم به همراه چند اتوبوس از طلاب به سمت دانشگاه تهران حرکت کردیم، قرار بود در دانشگاه دانشجویی به ما خیر مقدم بگوید، وی هم تمام سخنانی که امام درباره روحانیت غیر مسؤول بکار برده بودند را ردیف و جلوی ما بیان کرد.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: بعد از اتمام سخنان این دانشجو من پشت تریبون رفتم و جرقه ای به ذهنم خطور کرد، کلماتی از امام در وصف روحانیت به ذهنم آمد و بیان کردم و گفتم ما مثل برخی بخشی‌نگر نیستیم.

آیت الله حسینی بوشهری با طرح این سؤال که منشا جدایی دانشگاه از حوزه چه بوده است؟ گفت: عوامل جدایی صرفا درون حوزوی و دانشگاهی نبود، بلکه نشات گرفته از فضای بیرون این دو نهاد نیز بود.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: نخستین مساله، تز جدایی دین و علم در مغرب زمین بود، این مساله در فضای دانشگاهی اثر بسیاری گذاشت به گونه ای که دانشگاه صرفا بر اساس علوم شکل گرفته در غرب بنا شد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه استعمار برای جدایی حوزه و دانشگاه طراحی های بسیاری کرده بود، خاطرنشان کرد: این نقشه بار دیگر در حال تکرار و ممکن است با غفلت ما روزی فضای جامعه رو به تباهی رود و حضرت امام(ره) در این باره تاکیدات بسیاری دارند.

وی بیان داشت: عامل دیگر جدایی حوزه و دانشگاه بدبین کردن جامعه و نسل جوان نسبت به روحانیت بود، این توطئه تاثیر خاص خود را در دانشگاه گذاشت و ما شاهد آثار و پیامدهای آن بودیم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به راهبردهای عملی وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: گرچه با اقدامات و کارهای صورت گرفته، همدلی ها و کارهای مشارکتی بیشتر شده است اما حقیقتا باید کارستانی صورت می گرفت که نگرفته است.

امام جمعه قم برطرف کردن فضای منفی نسبت به همدیگر را یک اصل مهم در راستای وحدت حوزه و دانشگاه ذکر کرد و افزود: متاسفانه در سالیان اخیر این کار از رونق افتاده است، این در حالی است که در سالیان ابتدای انقلاب این مساله نمود بیشتری داشت.

وی اظهار داشت: باید در عرصه پژوهش در حوزه و دانشگاه نیاز سنجی کنیم و طرح مشترکی ارائه دهیم و بعد دانشمندان حوزه و دانشگاه روی آن سرمایه گذاری و کار کنند تا به نتایج مطلوبی دست یابیم.

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم برای دانشگاهیان و هم برای حوزیان پر معنا بوده و باید روی آن، هم از سوی حوزه های علمیه و هم از سوی دانشگاه مطالعه و کار شود.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و بزرگان در راستای ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی گفت: در این راستا کارها و اقدامات خوبی صورت گرفته است اما این کافی نیست و حوزه های علمیه رسالت بسیار مهمی در این خصوص دارند.

آیت الله حسینی بوشهری، عدم پیوست فرهنگی به پروژه های صنعتی و عمرانی را یک آفت دانست و با مهم توصیف کردن رسالت حوزه در این زمینه تاکید کرد: حوزه های علمیه برای پیوست های فرهنگی پروژه های عمرانی و صنعتی باید پیشگام و پیشقدم شوند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان ابراز داشت: از نظر سازمانی و ساختاری بین حوزه و دانشگاه افزون بر زدودن ذهنیت ها باید برای به وحدت رساندن این دو نهاد، تشکیلات ارگانیک را برقرار و در راستای تبادل نیرو تلاش کنیم. /924/پ202/ع

ارسال نظرات