۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۱۹۱۱۵

تشریح فعالیت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت‌های این مرکز اظهار داشت: کنون بیش از 70 اثر از کتاب های این مجموعه علمی در محافل و مراکز حوزوی و دانشگاهی به عنوان اثر برتر مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته است.
بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر الهی خراسانی، در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش صبح امروز در این بنیاد برگزار شد، گفت: حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، می فرمایند «پژوهشس و تحقیق در نظام های آموزشی رکن اساسی و مایه بقای آن است»، این سخن بدین معنا است که تحول و پیشرفت در هر کشور به میزان پژوهش و تحقیق در آن کشور بستگی دارد، از این رو هر چه دامنه این آن بیشتر باشد، این پیشرفت بیشتر می‌شود، زیرا پژوهش به معنای نوآوری و تولید علم است، لذا حتما پیشرفت با توسعه همراه است.

وی با بیان این که بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در امر پژوهش گام های مؤثر و مفیدی برداشته است، تصریح کرد: امروز نتیجه این تولید علم و پیشرفت در این مجموعه علمی به صورت چاپ و انتشار نزدیک به 10 میلیون 800 هزار کتاب قابل مشاهده است.

وی با یادآوری این که بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در سه عرصه تألیف، تصحیح و تحقیق و ترجمه اقدام به قعالیت و تولید علم می‌کند، عنوان داشت: کسب مقام ناشر برتر در سال 90، برگزیده شدن دو عنوان از کتاب‌های این مجموعه در هشتمین دوره کتاب سال رضوی و برگزیده شدن کتاب الامام علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان کتاب سال رضوی، از جمله موفقیت های بنیاد پژوهش های اسلامی رضوی در عرصه تولید علم می باشد.

وی افزود: تا کنون بیش از 70 اثر از کتاب های این مجموعه علمی در محافل و مراکز حوزوی و دانشگاهی به عنوان اثر برتر مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته است.

در ادامه این نشست امیر سلمانی رحیمی، معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: طریقه ی برگزاری هفته پژوهش در میهن اسلامی ایران با سایر کشور ها متمایز است، نقطه تمایز کشور ما با سایر کشور ها در این است که در آن جا ها هر دانشگاته در یکی از روز های سال به این امر توجه و برنامه ای خاص دارند، اما در جمهوری اسلامی ایران به برکت نگاه مثبتی که به این امر وجود دارد یک هفته ای خاص در روز های سال به این امر اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به تعبیر یکی از آیات قرآن کریم و با بیان این که خداوند متعال در این آیه می فرماید «بدترین جنبندگان آن هایی هستند که کر و کور هستند و اهل تعقل نیستند» و در آیه ای دیگر می فرماید «‌کسانی می‌توانند اهل تعقل باشند که اهل علم باشند»، تشریح کرد: این سخنان حکمت آمیز خدای متعال بدین معنا است که باید عده ای به دنبال تولید علم باشند تا به وسیله آن بتوانند از آن حد لازم تعالی و رشد پیدا کند.

معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در ارزیابی از فعالیت های تولید علم بنیاد از نظر کمی ابراز داشت: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از نظر کمی روند رو به رشد و توسعه ای داشته است، و در بین تولید‌کنندگان کتاب بعد از انقلاب به جهت انتصاب به آستنان مقدس حضرت رضا(ع) موفقیت‌های چشمگیری داشته است، البته این امر با تلاش مدیران و برنامه ریزان محقق شده است.

وی با بیان این که معطوف شدن نگاه به این مجموعه و طبقه بندی علوم یکی از موضوعات تمدنی ریشه دارد فرهنگ اسلامی است، اظهار داشت: تا به امروز متأسفانه مسلمانان جهان با این عنوان نتوانسته اند در سطح جهان نمودی داشته باشد و این امر به جهت اهمیتی که داشته است بر عهده بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گذاشته شده است.

سلمانی رحیمی با اشاره به برگزاری کنگره جهانی علوم انسانی اسلامی در سال 91 و همچنین برگزاری کنگره جهانی علوم انسانی در مالزی(به زبان انگلیسی)، گفت: کنگره جهانی علومن انسانی اسلامی تهران در 8 کمیسیون برگزار خواهد شد؛ یکی از این کمیسیون ها، کمیسیون طبقه بندی علوم است که بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی وظیفه مدیریت آن را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: هدف این کمیسیون تسهیل مراجعان به کتاب ها و منابع تولدی شده و کتاب های ارزشمندی است که بعد از انقلاب با رویکرد دینی تولید شده است.

حجت الاسلام والمسلمین الهی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به همایش بین المللی وقف اشاره و بیان کرد: وقف در فرهنگ اسلامی از دامنه گسترده ای برخوردار است، که این همایش در این راستا به صورت ملی و جهانی تا پایان سال 91 با مشارکت سازمان اقتصاد اسلامی برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که پیش کنگره این همایش در بهمن و یا اسفندماه برگزار می شود، یادآور شد: در این همایش از حدود 30 جلد کتاب در زمینه اقتصاد اسلامی رونمایی خواهد شد./968/پ203/س
ارسال نظرات