۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۱۹۳۱۱
آیت الله حیدری مطرح کرد؛

نقد کرسی نظریه پردازی و آزاد اندیشی در حوزه و دانشگاه

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، دور بودن از یکدیگر، تعمیم یک رفتار به دیگران، بی خبر بودن از همدیگر، تفکر التقاطی متأثر از فرهنگ غربی و جمود فکری را اساس منشأ نگاه منحرفانه برخی از حوزویان و دانشگاهیان برشمرد.
آيت الله حيدري امام جمعه موقت اهواز
آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان این که مقوله وحدت حوزه و دانشگاه با رهنمودهای امام خمینی(ره) و وجود شخصیت های حوزوی از جمله شهید مفتح، شهید مطهری و شهید بهشتی، قبل از انقلاب اسلامی آغاز شده است، گفت: پس از انقلاب اسلامی نیز شخصیت های حوزوی با تأسیس مؤسسه های آموزشی و دانشگاهی، مقوله وحدت حوزه و دانشگاه را بیش از پیش عملی کردند.

وی با اشاره به این که متأسفانه برخی از حوزویان، دانشگاهیان را بی دین و بعضی از دانشگاهیان، روحانیان را واپس گرا و مرتجع می دانند، ابراز داشت: دور بودن از یک دیگر، تعمیم یک رفتار به دیگران، بی خبر بودن از هم دیگر، تفکر التقاطی متأثر از فرهنگ غربی و جمود فکری اساس منشأ این نگاه منحرفانه است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خوزستان، وحدت حوزویان و دانشگاهیان را تنها راه حل برای از بین بردن نگاه های منحرفانه نسبت به هم دیگر دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به سیاست مقام معظم رهبری شاهد آینده تابناکی برای اتحاد حوزه و دانشگاه خواهیم بود.

وی با اظهار تأسف از کپی برداری متون غربی برخی از رشته های علوم انسانی و تدریس آنها در دانشگاه ها، اظهار داشت: می توان برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه ابعادی همچون سیاسی، عملی، مدیریتی، نظری، انجمن اسلامی و هیئت علمی در نظر داشت.

امام جمعه موقت اهواز به تبیین موضوع تحقق کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی در حوزه علمیه و دانشگاه پرداخت و افزود: در حوزه های علمیه کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی از ذات حوزه های علمیه است و مباحث فقهی و علمی به صورت آزاد مطرح می شود.

وی با بیان این که مناظره علمی و کرسی های ذکر شده در حوزه های علمیه به صورت سنتی در حال برگزاری است، تصریح کرد: متناسب نبودن با مطالبات فکری جامعه جهانی تنها نقدی است که می توان به کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی حوزه های علمیه گرفت.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خوزستان در ادامه به وضعیت تشکیل نشست های نقد و مناظره علمی و همچنین کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: در دانشگاه ها کم و بیش حرکت های در راستای برگزاری این کرسی ها که همواره مورد مطالبات رهبری است، انجام شده اما در حد مطلوب نیست.

وی با تأکید بر این که تا نهادینه شدن کامل این فرهنگ در دانشگاه ها زمان زیادی نیاز هست، خاطر نشان کرد: ضعف مدیریت و وجود افکاری که با تشکیل این چنین جلساتی مخالف هستند مهمترین ضعف و نقدی است که می توان به برگزار نکردن هر چه بهتر مناظره علمی و نقد در دانشگاه ها داشت./9463/ت302/ص
ارسال نظرات