۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۱۱۹۹۴۱
با ارایه حجت‌الاسلام لک‌زایی؛

نشست علمی تخصصی فقه امنیت در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تخصصی فقه امنیت به همت مرکز فقهی ائمه اطهار‌‌(ع) در قم برگزار شد.
همايش علمي، نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفدهمین نشست علمی تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) با عنوان فقه امنیت با ارایه حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی، رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه چهارشنبه هفتم دی‌ در قم برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام لک‌زایی در ابتدای سخنان خود چرایی پرداختن به مسأله فقه و امنیت را مطرح کرد و با بیان این‌که مهم‌ترین و بنیادی‌ترین نیاز بشر نیاز به امنیت است، اظهار داشت: وضع جهان امروز از لحاظ امنیتی بسیار نامناسب است و می‌توان گفت که امروز بر جهان انحطاط امنیتی حاکم است.
 
وی با اشاره به این‌که دنیا به دو قطب سلطه‌گر و سلطه‌ستیز تقسیم شده است که سلطه‌گران امنیت مردم و کشورهای دیگر را از بین می‌برند، گفت: امنیت جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و تعالیم اسلام بسیار خوب است، اما در کشورهای دیگر مردم دنبال امنیت هستند.

رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بیشتر دولت‌ها امنیت مردم را نادیده می‌گیرند و نظام سلطه‌ای که در شورای امنیت حاکم شده است و تنها برای پنج کشور قدرتمند حق وتو قائل شده، مظهر انحطاط امنیتی است.
 
وی با بیان این‌که نسبت امنیت با فقه دین متناسب با نیازهای انسان ارایه شده است، سه لایه وجودی انسان را مورد نظر قرار داد و افزود: عقل، فکر و ظاهر سه بخش وجودی انسان است و دین، فقه را آورده است تا بر رفتارهای انسان اصولی حاکم و نظم رفتاری را ایجاد کند.

حجت‌الاسلام منصور میراحمدی، استاد حوزه و دانشگاه از دیگر سخنران‌های این مراسم بود که در جایگاه ناقد، این نظریه را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: آنچه به عنوان نقد در این نشست علمی گفته می‌شود ناظر به مطالعات حجت‌الاسلام لک‌زایی درباره فقه امنیت در اسلام نیست، بلکه کمکی برای ادامه این راه است.

وی یکی از نقاط قوت بحث را جامعیت آن دانست و افزود: در این نظریه تلاش شده است به سنت‌های مطالعاتی امنیت در اسلام توجه شود و سنت‌های فکری گوناگون اعم از فلسفی، کلامی و فقهی در آن دیده می‌شود، اما لازم است این مباحث در کنار هم لحاظ شود.
 
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در نظریه فقه امنیت تنها به سطح عمومی مباحث اکتفا نمی‌شود و سطوح پنهانی آن هم مورد توجه است و هرچه جلوتر می‌رود نیز تخصصی‌تر می‌شود و این خود جامعیت آن را می‌رساند.

وی سخنان انتقادی خود را در دو محور روشی و محتوایی ارایه کرد و گفت: سه هدف را می‌توان به لحاظ روشی مدنظر قرار داد که به تناسب خود سه روش متفاوت می‌طلبد و لازمه چنین کاری آن است که فقه امنیت با یک روش اجتهادی و فقاهتی بررسی و تدوین شود.

حجت‌الاسلام میراحمدی اظهار داشت: در صورتی که هدف از نظریه، تأسیس یا تدوین فقه امنیت باشد، به این معنا که درصدد گردآوری مجموعه احکام شرعی ناظر به موضوع امنیت هستیم، مناسب است مطالب را مدون و به عنوان شاخه تخصصی از دانش فقه عرضه کنیم.

گفتنی است، گزارش کامل نشست علمی تخصصی فقه امنیت که شامگاه چهارشنبه هفتم دی به همت مرکز فقهی ائمه اطهار‌‌(ع) در سالن اجتماعات این مرکز حوزوی در قم برگزار شد، در خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات