۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۱۹۹۹۰

ناگفته های آیت الله شبستری از حرکت خودجوش مردم تبریز در هشتم دی 88

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، در گفت و گو با خبرگزاری رسا ناگفته هایی از حرکت خودجوش مردم تبریز در هشتم دی ماه سال 88 را بازگو کرد.
آيت الله محسن مجتهد شبستري امام جمعه تبريز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، بی شک نقش مردم آذربایجان به ویژه تبریز در تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی ایران در طول تاریخ همواره محوری و تاثیر گذار بوده است.

به یقین انقلاب اسلامی ایران نیز از این مقوله مستثنی نبوده است، چنانکه قیام 29 بهمن سال 56 تبریز در چهلم شهدای قم، آتش قیام مردمی علیه نظام ستمشاهی را برافروخت و در نهایت در 22 بهمن سال 57 طلیعه نظام اسلامی در جهان درخشید.

انقلاب اسلامی در طول 32 سال گذشته همواره با توطئه ها و فتنه های متعدد و مختلفی در ابعاد و گستره های متفاوتی رو به رو بوده است، فتنه 88 نیز در رهگذر توطئه چینی دشمنان انقلاب، مساله ای قابل بررسی و تامل است.

شاید بتوان حماسه مردم تبریز در هشتم دی همان سال را نخستین حرکت منسجم مردمی علیه جریان فتنه در کشور دانست. این خروش مردمی به اذعان کارشناسان برجسته اجتماعی و سیاسی، زمینه ساز حضور میلیونی ملت ایران در نهم دی ماه 88 بود.

به همین مناسبت فرصتی فراهم شد تا با آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت و گویی داشته و ابعاد فتنه 88 و حرکت ملت ایران در حمایت از ولایت و امامت را مورد بررسی قرار دهیم.

رسا ـ پیش از هر چیز تقدیر و تشکر ویژه از حضرتعالی داریم که فرصتی فراهم شد تا به واکاوای حوادث هشتم دی در تبریز و نهم دی در سراسر کشور پرداخته شود، بفرمائید ریشه های فتنه 88 را باید در چه جریاناتی جستجو کرد؟

بنده هم از شما تشکر می کنم. مطلبی که در این میان بایستی مطرح شود، این ست که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن، دشمنان توطئه های مختلفی علیه ملت ایران و اعتقادات دینی آنان داشته اند که در مقاطع متعددی دشمن را در نیل به اهداف خود ناکام گذاشته اند، که نباید از نقش روشنگری و بصیرت بخشی ولایت و رهبری نظام اسلامی غافل بود.

با نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی خواهیم یافت که فتنه 18 تیر سال 78 و مسائل کوی دانشگاه تهران و برخی تحرکات در تبریز و دیگر شهرهای کشور نیز با تدابیر رهبر معظم انقلاب و حضور در صحنه ملت ایران در 23 تیر همان سال خنثی شده است، البته نظایر چنین فتنه هایی در طول تاریخ انقلاب بسیار بوده که در هیچکدام به اندازه فتنه 88 به آرمان های امام راحل، شهدا و حتی مقدسات دینی و عاشورایی ملت اهانت نشده بود.

متاسفانه رسانه های مغرض داخلی با برخی رسانه های هدایت شده از غرب هم صدا شده بودند و به گونه ای به مردم القاء شده بود که نظام اسلامی ناکارآمد است و همواره بر این جمله تاکید داشتند که مردم از نظام و ولایت جدا شده اند، اما حقیقت غیر از آن بود، چنانکه خروش میلیونی ملت ایران در 9 دی مصدق آن است.

رسا – وجه تمایز فتنه 88 با دیگر فتنه های قبل از آن چه بود؟

فتنه 88 در حالی پس از 10 سال از گذشت فتنه 78 کوی دانشگاه واقع شد که عده ای به بهانه تقلب در انتخابات و با هدف زیرسؤال بردن انتخابات در نظام اسلامی، هشت ماه آشوب خیابانی به راه انداختند، امنیت عمومی را مختل کردند به مقدسات دینی و قرآن کریم جسارت داشتند و پرچم اباعبدالله الحسین(ع) را به آتش کشیدند، البته این ها تنها گوشه ای از هتک حرمت آن فتنه گران هدایت شده از غرب بود.

هتک حرمت مقدسات چیزی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، غیرت دینی مردم به جوش آمده بود، گروه های مختلف کفن پوش برای مقابله با جریان فتنه اعلام آمادگی کرده بودند و منتظر ندای رهبر معظم انقلاب بودند.

رسا – پس از حوادث عاشورای حسینی سال 88، حرکت مردم تبریز در هشتم دی به نوعی زمینه ساز حضور میلیونی ملت ایران در فردای آن روز بود، آیا با این مساله موافقید؟

در آن دوران، وضعیت برای مردم غیرقابل تحمل بود، تا اینکه بنده بر خود وظیفه دیدم که رؤسای دسته‌جات حسینی تبریز، ریش سفیدان و معتمدین بازار و شهر را به جلسه ای در بیت دعوت کنم تا برنامه های روز راهپیمایی مشخص شود، با توجه به عمق ناراحتی مردم تبریز قرار شد این راهپیمایی هشتم دی ماه یک روز قبل از راهپیمایی سراسری برگزار شود که با استقبال همگان مواجه شد.

بنده سخنرانی این راهپیمایی را نیز بر عهده گرفتم، که با حضور در محل سخنرانی مشاهده کردم که جمعیت عظیمی در محل حضور یافته اند، بنده هم بعد از یک سخنرانی و محکوم کردن فجایع پیش آمده در روز عاشورا با توجه به عمق عشق و علاقه ای که به ائمه اطهار (ع) و امام حسین(ع) و ولایت داریم، بر اساس احساس تاثری که از حوادث روزهای گذشته داشتم؛ با گفتن این عبارت که « داهی بیر ذات گویمادیلار قالسین، اماما جسارت ائله دیلر، رهبر جسارت ائله دیلر، قرآنا جسارت ائله دیلر، امام حسین جسارت ائله دیلر ...» بی اختیار دستانم را بر سرم زدم، که در این حال صدای یا حسین جمعیت برخواست.

مردم آذربایجان همواره در ولایت مداری زبانزد عام و خاص هستند و به خوبی خادم را از خائن تشخیص می دهند، به گونه ای که اگر به تعداد آرای مردم این منطقه نگاه شود، خواهید یافت که چند درصد مردم به آن نامزد ریاست جمهوری که خود را منتسب به آذربایجان می دانست رای داده اند. مردم تبریز هیچگاه اسیر تبلیغات و رسانه های غربی نشده اند. این مردم ماه ها در مقابل توده ایها و تجاوز روس ها ایستادگی کرده، انقلاب مشروطه به راه انداخته اند، حماسه 29 بهمن سال 56 را خلق کردند، در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بسزایی داشتند، حتی پس از انقلاب اسلامی نیز چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن در دفاع از کیان نظام اسلامی پیش قدم بوده اند.

رسا ـ به اذعان بسیاری از کارشناسان، سخنرانی حضرتعالی تأثیر گسترده و قابل توجهی در افزایش شور حسینی در سرتاسر کشور داشت، علت این امر را چه می دانید؟

پس از اینکه شبکه استانی و سراسری، حماسه پرشور مردم تبریز در هشتم دی ماه را پخش کردند، هدایت الهی به برکت خون حضرت امام حسین(ع) موجب شد تا این سخنرانی بازتاب وسیعی در رسانه های داخلی و خارجی داشته باشد که خود زمینه پرشور تر برگزار شدن راهپیمایی عظیم 9 دی ماه در سراسر کشور را نیز سبب شد، فتنه سال 88 بسیار عمیق بود چرا که نه تنها فتنه گران داخلی بلکه فتنه گران خارجی نیز یک صدا شده بودند تا برنامه های براندازی نظام را پیاده کنند که الحمدالله با حضور به موقع و آگاهانه مردم این فتنه نیز خاموش شد، در حقیقت 8 و 9 دی از ایام الله است، چراکه روزهای سرنوشت ساز انقلاب اسلامی هستند، ملت با حضور حماسی خود شعله های فتنه را خاموش کردند و کشور بعد از 8 ماه آشوب و ناآرامی به آرامش رسید.

رسا – رمز بصیرت و پیروزی ملت ایران در جریان فتنه 88 چه بود؟

قطعا پیروی از ولایت فقیه تنها رمز بصیرت ملت در برابر جریان باطل بود، ما از ولایت هر چه دیده ایم خیر بوده، چرا عده ای اصرار دارند تمام مشکلات دستگاه های اجرایی و یا تخلفات برخی بانک ها و یا ضعف ها به پای رهبری نوشته شود، این جریان هدایت شده از غرب است، دشمنان آرزوی ترویج چنین تفکری را دارند. سؤال اینجاست که چرا در موفقیت های هسته ای، سلول های بنیادین، نانوتکنولوژی، دستاوردهای نظامی و دفاعی، کمتر نامی از رهبر معظم انقلاب برده می شود، در حالیکه که تمامی دستاوردهای نظام، مرهون رهنمودهای ولایت فقیه است و اگر در مواردی اشکالاتی وجود دارد، نشات گرفته از عدم توجه مدیران و متولیان امر نسبت به توصیه های رهبری نظام است.

باید دانست که امروز لبه تیز حملات استکبار جهانی متوجه ولایت فقیه است، نباید اجازه داد عده ای مغرض به ساحت مقدس ولایت و رهبری در نظام اسلامی جسارت کنند.

رسا – از اینکه فرصت مغتنم خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید؛ متشکرم./935/گ403/ر

ارسال نظرات