۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۱۲۰۳۲۲
یکی از نوادگان آخوند خراسانی:

آخوند خراسانی هرگز مخالف حضور روحانیت در عرصه سیاست نبوده است

خبرگزاری رسا ـ یکی از نوادگان مرحوم آخوند خراسانی ضمن رد این موضوع که می گویند مرحوم آخوند مخالف دخالت روحانیت در سیاست بوده است اظهار داشت: وجود شخصیتی همچون شیخ آقا بزرگ تهرانی، از فعالان مشروطه در جمع شاگردان ایشان نشان می دهد که این حرف صحیح نیست.
رييس دفتر تبليغات اسلامي و نوه مرحوم آخوند خراساني آيت الله ميرزا عبدالرضا کفايي آيت الله ميرزا عبدالرضا کفايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله میرزا عبدالرضا کفایی، از نوادگان مرحوم آخوند خراسانی در دیدار رییس دفتر تبلیغات اسلامی و اعضای علمی کنگره بین‌المللی آخوند خراسانی ضمن تشکر از برگزاری این کنگره گفت: تقریرات آخوند خراسانی در مباحث فقهی و اصولی برای حوزه علمیه بسیار قابل استفاده و مفید است.

وی استفاده شخصیت هایی همچون مرحوم شریعت اصفهانی، مرحوم سید احمد کربلایی، آقا نجفی قوچانی، میرزای نائینی، شیخ آقا بزرگ تهرانی از درس آخوند خراسانی را نشانه روش تدریس متفاوت ایشان دانست و افزود: پیشنهاد می کنم مرکز پژوهش حوزه، تقریرات مرحوم آخوند را که توسط شاگردان برجسته ایشان نوشته شده است به شکل یک دایره المعارف تدوین و منتشر کند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی نظرات آخوند در اواخر عمر در اصول تغییر کرده بود که در کفایه نیامده است ،گفت: پدرم نقل می کرد در آخرین دوره‌ای که ایشان اصول تدریس می کردند شاگردان مرحوم آخوند دلیل تعارض صحبت های ایشان با نظریاتشان در کفایه را پرسیدند، ایشان در جواب گفته بودند این نتیجه افکار امروز من است.

آیت الله کفایی ضمن رد این موضوع که می گویند آخوند خراسانی مخالف دخالت روحانیت در سیاست بوده است اظهار داشت: وجود شخصیتی همچون شیخ آقا بزرگ تهرانی از فعالان مشروطه در جمع شاگردان ایشان نشان می دهد که این حرف صحیح نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه نسخه تقریرات آخوند در رسائل و فوائد موجود است گفت: قبلا در سال 1315 ه.ق. این تقریرات به چاپ رسیده است ولی اگر تجدید چاپ شود مورد بهره برداری بیشتر قرار خواهد گرفت.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن تشکر از زحمات آیت الله کفایی در همکاری با اعضای کنگره و ثبت خاطرات آخوند خراسانی گفت: حضور آیت الله صافی گلپایگانی و سخنرانی با شور نشاط ایشان در کنگره مرحوم آخوند حاکی از عظمت شخصیت ایشان است./928/پ202/ع

ارسال نظرات