تبلیغ دین نیاز به اتاق فکر بسیار قوی دارد
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام سیدغلام عباس موسوی با بیان اینکه فرایند تبلیغ برنامه و فرایندی کهن و اثرگذار بوده است، تصریح کرد: به طور قطع اگر بخواهیم این فرایند اثرگذاری عمیق، وسیع و فراگیری داشته باشد باید آن را متناسب با زمان و اقتضائات زمان کنیم.
وی افزود: با عنایت به تغییر و تحولات فراوانی که از زمان پیامبر(ص) تاکنون رخ داده و همچنین نیازهای نوین و جدید فرهنگی و تبلیغی ناگزیر باید به سراغ تکنیک، ابزارها و روشهای نوآمد و جدید برویم تا تبلیغ ما بتواند ارتباط بهینهای را با قشرهای گوناگون جامعه درفعالیت های مختلف برقرار کند.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: شیوه سخنرانی و منبر بیشترین تاثیرگذاری را تاکنون در عرصه تبلیغ دین داشته است و یکی از ابزارهای پویا و حرکت آفرین تبلیغی است اما به طور قطع شیوه ها و روش های دیگری هم برای بیان سخن و تبیین معارف وجود دارد که جهت کارآمد کردن تبلیغ دین باید این شیوه ها و روش ها را به استخدام خود دربیاوریم.
وی بیان داشت: تبلیغ دین نیاز به اتاق فکرهای بسیار قوی دارد که حاوی اندیشمندان و مبلغین توانمند و زِبردست در امر تبلیغ باشد و مرتب و مستمر شیوه های تبلیغ را مورد مطالعه قرار داده و روش های جدید و ابداعات و ابتکارهای تبلیغی را به نسل های نومبلغ و شبکه تبلیغ معرفی وآن ها را نوسازی کنند.
حجت الاسلام موسوی گفت: شیوه، ابزار و روشهایی که ناکارآمد و کم اثر است باید ترمیم و یا به روز رسانی شود و یا شیوههای کارآمد جایگزین شیوه های کم اثر و ناکارآمد گردد.
وی تصریح کرد: عصر امروز، عصر تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته است و در هر لحظه و زمان و مکانی جامعه ما با تبلیغ اعم از تبلیغ شنیداری، گفتاری، مکتوب، مجازی، رسانه ای و انواع و اقسام دیگر تبلیغها روبرو است که در محیط های مختلفی چون خانه، خیابان، خودرو و ... انجام میگیرد.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه تلفن همراهی که امروز در اختیار بیشتر افراد جامعه است یک وسیله ارتباطی و تبلیغی است، افزود: تلویزیون، ماهواره، فضای مجازی، اینترنت و سایت ها از جمله ابزارها و تکنولوژی هایی هستند که امروزه به استخدام بشر درآمده و در عصرهای گذشته نبوده است و هرکدام شیوه های ویژه ای را می طلبد و مبلغ خاص خود را می خواهد.
وی اظهار داشت: باید منابع انسانی تبلیغ و مبلغین را روزآمد کرده و مهارت های تبلیغی و سطح آگاهی آنان را افزایش داد.
حجت الاسلام موسوی گفت: باید شیوههای معمول و مرسوم در امر تبلیغ را بازسازی و نوسازی و از هر ابزار و تکنولوژی که می تواند رساننده پیام دین باشد به نحو احسن استفاده کرد.
وی اظهار داشت: در بین مبلغان افراد فراوانی وجود دارند که ابتکارات و نوآوریهای تبلیغی را در منبر، کلاسداری، تبلیغ چهره به چهره، مشاوره، گفتمان ها، مناظرات، جلسات پرسش و پاسخ، ارتباط با جوانان، جذب مخاطب و استمرار در امر تبلیغ دین دارند و این شیوه های جدید را به فراخور مناطق و متناسب زمان و اقتضائات ابداع و خلق کردهاند.
مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه تاکنون یک مرکز مشخص برای جمعآوری و جمعبندی، نظاممند کردن و الگوسازی این شیوه ها وجود نداشته این ابتکارات و نوآوریها یا در اختیار افراد است و یا به بایگانی سپرده شده است و یا استفاده نمی شود برای همین به طور مرتب باید فعالیت های فرهنگی تبلیغی که انجام می گیرد رصد شده و شیوه ها و ابزارهای جدید را شناسایی، به استخدام خود درآورده، الگوسازی مرده و آن شیوه ها را تکثیر کنیم./916/د101/ع