۰۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۱۲۳۸۱۶
آیت الله کعبی:

نظام سرمایه داری غرب مفهوم انتخابات را ضایع کرده است

خبرگزاری رسا ـ عضو خبرگان رهبری گفت: مشکل اساسی انتخابات در نظام های غربی و سرمایه داری وجود رابطه بین بازار و داوطلبان شرکت در انتخابات است.
آيت الله کعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله عباس کعبی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) روز گذشته در همایش «شاخص های انتخاب اصلح» که در مسجد قدس اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: انتخابات و نمایندگی مردم از دیدگاه مبانی اسلام مفهومی متفاوت با آنچه که امروز در غرب شاهد هستیم، دارد.

وی وابستگی نامزدهای انتخاباتی به کانون های قدرت و ثروت را مانع تحقق اراده ملت ها در غرب دانست و خاطرنشان کرد: در نظام های غربی هدف اصلی از برگزاری انتخابات، قدرت طلبی است، در واقع نوعی میدان مسابقه قدرت بین احزاب و فعالان سیاسی است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه در غرب هدف وسیله را توجیه می کند، تصریح کرد: مشکل اساسی انتخابات در نظام های غربی و سرمایه داری وجود رابطه بین بازار و داوطلبان شرکت در انتخابات است و سرمایه داران برای افزودن به سرمایه هایشان به روش های گوناگون متوسل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در نظام های غربی، افراد به سلایق و عقاید احزاب و گروهها رأی می دهند در حالی که در نظام اسلامی شخصیت و توانایی های خود افراد داوطلب ارزیابی و مد نظر قرار می گیرند و به عبارتی در اسلام، انتخابات حزبی نیست.

عضو خبرگان رهبری در ادامه به تشریح جایگاه مسؤولان و مسؤولیت از دیدگاه مبانی اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در دین مبین اسلام، قدرت فقط به عنوان یک امانت برای خدمت به مردم محسوب می شود، در نظام اسلامی، احزاب و گروه ها آزادند و می توانند از داوطلبانی حمایت می نمایند اما مردم در رای دادن، تابلوی احزاب را نمی بینند و فقط خود شخص نامزدان را از لحاظ داشتن صلاحیت در زمینه های مختلف مورد ارزیابی قرار می دهند.

وی با تاکید بر اینکه هر فرد که با پیمانکاران اقتصادی برای فتح مجلس و راهیابی به آن همکاری می نماید به هیچ وجه صلاحیت نمایندگی مجلس را ندارد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در رهنمودهای اخیر خطاب به مردم ایران بیان کردند که مواظب باشید در لیست های انتخاباتی به افرادی که به کانون های ثروت و قدرت وابسته اند رأی ندهید.

آیت الله کعبی گفت: هر فرد متدینی در زمینه شرکت در انتخابات و این که به چه فردی رای می دهد مسؤول است، دادن رای بر اساس وابستگی های صنفی، بخشی، گروهی قومیتی و زبانی و منافع اقتصادی به هیچ عنوان مقبول دین اسلام نیست.

وی با اشاره به میزان مشارکت کم مردم در انتخابات کشورهای غربی، گفت: بر خلاف غرب در 33 سال گذشته مردم ایران در حدود 33 انتخابات شرکت کرده اند و در هر یک از این انتخابات با شرکت پرشور مردم همراه بوده است، نظرسنجی ها نشان می دهد که میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس نهم نیز به مراتب بیشتر از انتخابات مجلس هشتم خواهد بود.

عضو خبرگان رهبری انتخابات را یکی از میادین بزرگ امتحان ملت ایران دانست و افزود: انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید بدون چالش و با رعایت امنیت کامل برگزار شود، در واقع این انتخابات یکی از میادین پشتیبانی از انقلاب و آرمان های امام و شهدا است./935/پ202/س
ارسال نظرات