۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۲۵۱۸۶
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی:

برنامه های فرهنگی در بقاع متبرکه افزایش یابد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف خراسان شمالی گفت: برنامه های فرهنگی و آموزشی باید در بقاع متبرکه و امامزاده ها افزایش پیدا کند.
برنامه های فرهنگی در بقاع متبرکه افزایش یابد
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام رحیم مهدوی پور، مدیرکل اوقاف خراسان شمالی امروز در حاشیه اولین همایش علمی-فرهنگی میقات الرضا در مشهد اظهار داشت: بقاع متبرکه و امامزاده ها، پاره های تن پیامبر اکرم هستند و باید همه مسئولان در کنار سازمان اوقاف برای بهبود برنامه های آنها، همکاری کنند.

مدیرکل اوقاف خراسان شمالی ادامه داد: فضای فیزیکی امامزاده ها و همچنین میقات الرضا باید در شان آن بزرگواران باشد و همچنین امکانات لازم نیزباید برای زائران در این محیط ها فراهم شود.

وی افزود: پس از آن که به لحاظ فیزیکی وضعیت میقات الرضا به حد مطلوبی رسید، باید برنامه های فرهنگی و مذهبی مناسبی نیز برای آنها پیش بینی کرد و شاید وجود برنامه های زیبا و تاثیرگذار، از توجه به فضای ظاهری اهمیت بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام مهدوی پور تصریح کرد: سایر ارگان های دولتی نیز باید به سازمان اوقاف در این امر کمک کنند و این امر می تواند هم به صورت مشاوره در برنامه ریزی های معنوی باشد و هم از طریق کمک های مالی برای بهبود و بهسازی میقات الرضا انجام شود.

مدیرکل اوقاف خراسان شمالی با اشاره به دغدغه رهبری نسبت به میقات الرضا اضافه کرد: همچنان که مقام معظم رهبری فرموده اند میقات الرضا باید تبدیل به قطب فرهنگی کشور شود و تمام مسئولان باید در این زمینه تلاش کنند تا خواسته رهبری محقق شود.

حجت الاسلام مهدوی پور تاکید کرد: برای تشرف به هر مکانی باید آداب آن مکان را رعایت کرد و میقات الرضا نیز از این امر مستثنی نیست.

وی گفت: قبل از تشرف به خانه خدا، در مکتنی به نام میقات، باید لباس خود را عوض کنید و این اشاره ای است بر اینکه در کنار تعویض لباس ظاهر، لباس باطن نیز باید نو و تجدید شود.

مدیرکل اوقاف خراسان شمالی ابراز کرد: باید در میقات الرضا آداب تشرف به حرم مطهر رضوی به مردم آموزش داده شود تا زائران حرم مطهر از قبل با آداب و مناسک زیارت کاملا آشنا شده باشند.

بهسازی فیزیکی میقات الرضا در اولویت قرار گیرد

حجت الاسلام محمد رئوفی در حاشیه اولین همایش علمی-فرهنگی میقات الرضا درمشهد اظهار داشت: میقات الرضا کار بسیار جالب و بدیعی است که به تازگی مطرح شده است و هدفش آماده سازی زائران حرم رضوی برای زیارتی پرفیض تر است.

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان گلستان ادامه داد: برای مهمانی رفتن باید یکسری مقدماتی را رعایت کرد و هرچه میزبان انسان شخصیت بزرگتری باشد، لزوم رعایت این قواعد نیز بیشتر احساس می شود و مهمانی رفتن امام رضا(ع) نیز دارای مناسک خاص خودش است.

حجت الاسلام رئوفی خاطرنشان کرد: بزرگترین نعمت ایرانیان، نعمت پربرکت امام هشتم وحرم مطهر ایشان در مشهد است و باید در زمینه آموزش زوار امام رضا(ع) از طریق میقات الرضا برنامه ریزی مناسب انجام شود.

وی افزود: برای بهبود کارهای فرهنگی، ابتدا لازم است اماکن متبرکه و میقات الرضا به لحاظ فیزیکی و عمرانی بهسازی شوند و سپس از طریق آن ها اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی و فرهنگی کرد.

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان گلستان در ادامه با اشاره به اقدامات مثبت اداره اوقاف در یکسال اخیر اضافه کرد: طرح میقات الرضا بسیار نوپاست اما با این وجود در یکسال اخیر اقدامات بسیار خوبی انجام شده و بزودی شاهد ثمرات بابرکت آن خواهیم بود.

وی با اشاره به عملکرد سازمان اوقاف استان گلستان در این زمینه یادآور شد: در استان گلستان نیز مانند سایر استانها، میقات الرضا به صورت فوریتی انجام شده و در آستانه نوروز سال 91 این طرح با عنوان آرامش بهاری ادامه پیدا می کند.

رئوفی متذکر شد: براین اساس، پایگاه های پاسخگویی به مردم در زمینه مسائل شرعی و ترویج فرهنگ زیارت در ایام تعطیلات نوروزی در محل بقاع متبرکه استان گلستان راه اندازی می شود.

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان گلستان گفت: سازمان هایی مانند استانداری، سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین ادارات ارشاد میی توانند در کنار سازمان اوقاف در زمینه برنامه ریزی فرهنگی میقات الرضا برنامه ریزی کنند.

وی تصدیق کرد: سازمان اوقاف در انجام برنامه های فرهنگی خود در میقات الرضا بسیار موفق بوده و طرح هایی فرهنگی مانند مسابقات قرآن، طرح یاس نبوی و طرح بصیرت عاشورایی از طریق میقات الرضا انجام می شود./930/د102/ص
ارسال نظرات