۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۲۵۵۹۷

علمای لبنان انفجارهای تروریستی پایتخت سوریه را محکوم کردند

خبرگزاری رسا ـ شخصیت های برجسته علمی، مذهبی و سیاسی و گروه های مختلف لبنانی، انفجارهای تروریستی در دمشق، پایتخت سوریه را محکوم کردند.
انفجارهاي دمشق انفجارهاي دمشق
به گزارش خبرگزاری رسا، شخصیت های برجسته علمی، مذهبی و سیاسی و گروه های مختلف لبنانی، دیروز در واکنش به انفجارهای تروریستی در دمشق، پایتخت سوریه که 27 کشته و 140 زخمی بر جای گذاشت با صدور بیانیه هایی، این اقدام ناجوانمردانه را محکوم کردند.

حجت الاسلام سید علی فضل الله، خطیب جمعه بیروت، انفجارهای تروریستی در پایتخت سوریه را نشانگر وجود گروه هایی دانست که به دنبال ماندگاری بحران سوریه هستند تا از این رهگذر منافع خود را تامین کنند و تاکید کرد: هیچ یک از گروه های مختلف ملت سوریه به هیچ وجه سودی از این داستان نمی برند.

سید علی فضل الله این انفجارهای خونین را محکوم کرد و افزود: به محض اینکه سوریه به راه حلی سیاسی نزدیک می شود، می بینیم که گروهی با خونریزی بیشتر می کوشند آن را به بن بست برسانند و با این هدف دست به کشتار می زنند که نتیجه ای جز استمرار خشونت و آشوب نخواهد داشت.

وی طیف های گوناگون ملت سوریه را به تلاشی فوری برای به ثمر نشاندن راه حل سیاسی و برون برد سوریه از بحران کنونی و ایستادن در برابر کسانی که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، فراخواند و گفت: ما می خواهیم سوریه همچنان در میدان رویارویی با دشمن صهیونیستی و تمامی دشمنان جهان عربی و اسلامی، حاضر باقی بماند.

تجمع علمای مسلمان لبنان نیز با صدور بیانیه ای، انفجارهای تروریستی دمشق را محکوم کرد و از دولت سوریه خواست تا تلاش های خود برای مهار اوضاع امنیتی این کشور را ادامه دهند و گفت: این اقدام بزدلانه تروریستی نشان می دهد که هم پیمانی غربی ـ خلیجی در طرح خود برای چیره شدن بر برخی استان های سوریه به عنوان مقدمه ای برای اجرای دوباره نمونه لیبی، شکست خورده است.

این تجمع همچنین با تاکید بر شکست محور غربی ـ خلیجی برای تکرار نمونه یمن در سوریه و سرنگون سازی بشار اسد، رییس جمهور این کشور، افزود: پس از این شکست ها، محور غربی ـ خلیجی به روش انفجارهای تروریستی که در آن خبره هستند روی آورده است و ما مطمئنیم که این روش نیز شکست خواهد خورد.

در همین راستا، شیخ عبدالناصر جبری، دبیرکل جنبش امت لبنان با صدور بیانیه ای، انفجارهای تروریستی پایتخت سوریه را محکوم کرد و گفت: این انفجارهای خونین همانگونه که در گذشته نیز از راه انداختن جنگ داخلی در سوریه عاجز بودند، امروز نیز ناکام خواهند ماند و سوریه را از ادامه ایفای نقش خود در حمایت از مقاومت در لبنان، عراق و فلسطین بازنخواهد داشت.

جبهه عمل اسلامی لبنان نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای جنایت آمیز دمشق و کشته و زخمی شدن ده ها تن از شهروندان بی گناه سوریه، تاکید کرد: رد پای دولت آمریکا و سازمان صهیونیستی موساد در این ماجراها و تلاش آنها برای تبدیل بحران سوریه به کشمکش طایفه ای و مذهبی آشکار است.

این جبهه با اشاره به تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای راه انداختن درگیری مذهبی در سوریه و دور کردن نگاه ها از فلسطین و جرم و جنایت خونین صهیونیست ها در این سرزمین، ملت سوریه را از این دسیسه های آمریکایی ـ صهیونیستی علیه وحدت ملی این کشور بر حذر داشت.

جریان مقاومت لبنان به ریاست جمیل ظاهر نیز هدف اصلی این انفجارهای تروریستی را نابودی وحدت ملی سوریه دانست و پس از یک سال تلاش دشمنان برای فتنه انگیزی و به زانو درآوردن رهبری سوریه، این اقدام ترویستی را پیامی واضح و خون آلود از سوی دشمنان نیروهای مقاومت و بازداندگی دانست.

از سوی دیگر، ولید برکات، دبیرکل حزب دموکراتیک لبنانی، انفجارهای تروریستی دمشق را محکوم کرد و با اشاره به وقوع آنها پس از ناکامی تمامی تلاش های بین المللی و صهیونیستی برای از بین بردن وحدت ملت سوریه و سرنگونی نظام حاکم در این کشور، گفت: هدف این اقدام های ترویستی، وحشت آفرینی و ارعاب شهروندان سوریه برای حاکم ساختن فضای هرج و مرج در این کشور و زمینه چینی برای جنگ داخلی است.

وی این انفجارهای خونین را مایه رسوایی تمام داعیه داران دفاع از حقوق ملت سوریه و داغ ننگی بر پیشانی برخی از اعراب و غربی هایی که سوری ها را علیه یکدیگر تحریک می کنند و به دنبال مجهز ساختن آنها به تسلیحات نظامی هستند، دانست و از ملت سوریه خواست تا با ایستادن در صفی یکپارچه، این دسیسه های برای تجزیه کشورشان را به شکست و ناکامی برسانند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای روز گذشته در پایتخت سوریه، خواستار توقف خشونت در این کشور شد و با خانواده های داغدیده قربانیان ابراز همدردی کرد و به آنان و به ملت سوریه تسلیت گفت.

ایران، روسیه، فرانسه و شماری از شخصیت ها و گروه های سوری و فلسطینی نیز این انفجارها را محکوم کردند.

وزارت کشور سوریه با انتشار بیانیه‌ای، آمار کشته های سه انفجار روز گذشته دمشق،‌ پایتخت سوریه را 27 نفر و آمار مجروحان را نیز 140 نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون اجساد 24 نفر شناسایی شده و اجساد سه نفر دیگر به علت تکه‌تکه شدن قابل شناسایی نیست.

بر اساس اعلام وزارت کشور سوریه، انفجارهای روز گذشته که که شماری از غیرنظامیان و نیروهای ارتش نیز در میان قربانیان آنها به چشم می خورد، خسارت‌های مادی زیادی نیز به شهروندان این کشور وارد کرده است.

گفتنی است که سه انفجار پیش از ظهر دیروز در شهر دمشق، پایتخت سوریه، دو ساختمان امنیت جنایی و امنیت هوایی سوریه و یکی از خیابان‌های اصلی اردوگاه فلسطینی‌نشین یرموک را هدف قرار داد و 27 کشته و 140 نفر زخمی برجای گذاشت./981/ب901/گ
ارسال نظرات