۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۲۶۳۹۸
راهیان نور(85)/ بخش پایانی؛

نوروز 91 همراه با اوج حضور

خبرگزاری رسا ـ از حضور خاخام های یهودی تا مسلمان شدن زنی از کشور چک، از حضور طلاب خارجی تا مادر ژاپنی الأصل یک شهید دفاع مقدس، از حضور رییس جمهور تا مسؤولان بلند پایه کشوری، از حضور اعضای هیئت دولت تا نمایندگان ملت، از حضور جامعه حوزوی تا جامعه دانشگاهی و بالأخره تا حضور همیشگی خانواده های ملت ایران در مناطق عملیاتی، همه و همه آمده اند تا بگویند شهدا راهتان حق، انشاء الله ادامه دهنده همان راه باشیم.
راهيان نور کاروان راهيان نور حضور روحانيان در کاروان هاي راهيان نور مناطق عملياتي جنوب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، حرکت پر برکت راهیان نور چندین سال است به همت بسیج در راستای فرهنگ سازی حرکت احیای دوران دفاع مقدس در جامعه آغاز شد، پس از مدتی با ایجاد ستاد و قرارگاه مرکزی راهیان نور این حرکت ساماندهی شد و روز به روز برنامه های آن قوت بخشید.

برگزاری جشنواره فرهنگی ره آورد سرزمین نور، برگزاری کنگره سراسری ادبی ملک ملکوت با محوریت ادبیات دفاع مقدس، طرح شهید تندگویان ویژه حضور هیئت دولت و طرح پزشکی ویژه حضور و خدمت رسانی جامعه پزشکان به مناطق محروم استان، ایجاد ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه جهت حضور حوزیان و چندین جشنواره، طرح و برنامه فرهنگی دیگر قرارگاه و ستاد مرکزی راهیان نور برای احیای امر دفاع مقدس است.

نوروز یکی از مهم‌ترین فرصت های است که مردم و مسؤولان برای سفر و دید و بازدیدها زمان کافی دارند از این رو آحاد مختلف اقشار مردم به ویژه نسل جوان با غنیمت شمردن این زمان به مناطق عملیاتی سفر می کنند و با ایثارگران اسلام تجدید بیعت می کنند.

از این رو نوروز 91 یکی از متنوع ترین، معنوی ترین و بهترین برنامه های کاروان های راهیان نور بود، که مسؤولان مربوطه با برنامه ریزی های جدید ظرفیت را برای حضور همگان حتی رییس جمهور کشور را فراهم کردند.

از حضور خاخام های یهودی تا مسلمان شدن زنی از کشور چک، از حضور طلاب خارجی تا مادر شهید (ژاپنی الأصل) در دفاع مقدس، از حضور رییس جمهور تا مسؤولان بلند پایه کشوری، از حضور اعضای هیئت دولت تا نمایندگان ملت، از حضور خانوادگی اعضای شورای انقلاب فرهنگی تا نیروهای شرکتی، از حضور دانشگاهیان تا حوزویان و بالأخره تا حضور همیشگی خانواده های ملت ایران در مناطق عملیاتی، همه و همه آمده اند تا بگویند شهدا راهتان حق، انشاء الله ادامه دهنده همان راه باشیم.

ثبت کردن اوج حضور مردم و لحاظات عجیب معنوی بدون اغراق نیاز به نگارش ده ها کتاب، فیلم و مستند است اما توانایی ما آن قدری است که این گزارش را گرچه مختصر از اوج حضور مردم تقدیم شما کنیم.

حضور خاخام های یهودی

در آخرین روزهای سال 90 و پس از برگزاری سمینار هالیوودیسم در سی امین جشنواره سینمایی فجر، یک گروه خارجی متشکل از دو تن از خاخام های یهودی ضد صهیونیست و یک زن تازه مسلمان فرانسوی همراه با احمد نجفی بازیگر سینمای ایران و سید محمد یاشار نادری، مسؤول روابط عمومی سازمان اردویی راهیان نور بسیج مستضعفین از مناطق جنگی از قبیل شلمچه مشهد شهیدان، منطقه والفجر هشت اروندکنار، مسجدجامع و موزه دفاع مقدس خرمشهر دیدن کردند.

خاخام دیوید وایز از کانادا و یوسف روزنبرگ از آمریکا و خانم زهرا گیوم، زن تازه مسلمان فرانسوی، پس از این بازدید با حضور در جمع کاروان های راهیان نور به ویژه دانشجویان کشور، پاسخ پرسش های خود را پیرامون دفاع مقدس از جوانان چستجو کردند.

حضور معاون پژوهش حوزه‌های علمیه

حجت الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه 19 اسفند90 برای بازدید از حوزه علمیه خوزستان به خوزستان سفر کرد و در این بین با حضور در یادمان شهدای شلمچه و قرائت فاتحه، نماز جماعت ظهر و عصر را با اقامه کردند.

یادآور می شود، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه پس از بازدید از نمایشگاه عکس شهدای کربلای ایران، به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت.

حضور 180 طلبه خارجی جامعه المصطفی

کاروان 180 طلبه خارجی جامعه المصطفی(ص) 20 اسفندماه سال گذشته از مناطق عملیاتی بازدید کردند، این طلاب از کشورهای مختلفی از جمله هندوستان، کانادا، پاکستان، آذربایجان، ساحل عاج و سایر کشورها هستند.

این کاروان در چند روز حضور در خوزستان همچنین با حضور در پادگان محمودوند استان خوزستان، از معراج ?? شهید تازه تفحص شده زیارت کردند.

حرکت کاروان دو هزار نفره «در مسیر عرشیان»

کاروان‌ پیاده روی دو هزار نفره «در مسیر عرشیان» با بدرقه مسؤولان استانی و خیل عظیمی از مردم شهیدپرور اهواز، 25 اسفند 90 حرکت خود را از اهواز به سمت شلمچه آغاز کرد.

حجت الاسلام صادق عیدی، مسؤول کاروان در مسیر عرشیان، با بیان این که در این مسیر بیش از دو هزار نفر حضور دارند، گفت: یک هزار و 100 نفر خانم و 900 نفر آقا در این کاروان حضور دارند.

وی با تأکید بر محتوای این کاروان، گفت: حضور30 مبلغ روحانی جوان و 20 راوی روایت فتح در میان شرکت کنندگان در راستای ایجاد فضای فرهنگی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای تقویت محتوای این برنامه فرهنگی بود.

یادآور می شود، کاروان‌ پیاده روی دو هزار نفره درمسیرعرشیان، به همت جمعی از طلاب مسجد خاتم الانبیاء اهواز و با مشارکت نهادها و ارگان های استانی تأسیس شد.

برگزاری دومین کنگره سراسری ادبی ملک ملکوت در دوکوهه / مسؤولان به بیان های ادبی دفاع مقدس نگاه ویژه ای داشته باشند

کنگره سراسری ادبی دوکوهه در اندیمشک، با عنوان ملک ملکوت با شرکت نزدیک به 250 شاعر و نویسنده ادبیات پایداری و 800 اثر، 24 اسفند90 در تالار خورشید اندیمشک به مدت یک روز برگزار شد.

دوکوهه از یادمان های مهم دوران دفاع مقدس و میعادگاه رزمندگان اسلام در این خطه شهید پرور اندیمشک واقع شده و این شهر خود نیز یک هزار شهید گلگون کفن به میهن اسلامی تقدیم نموده است.

بنابراین گزارش، حسین اسرافیلی و سید حبیب حبیب پور از ج چهره های شاخص ادبی کشور، به عنوان مهمانان ویژه در این کنگره حضور یافتند.

در بخش نخست این کنگره، مسعود حمیدی نژاد، معاون فرهنگی ارشاد خوزستان، با بیان این که ذهن جوانان ما باید مملو از اشعار و داستان های زیبای شهدا و دفاع مقدس شود، افزود: باید چنان به بیان ارزش‌هایی نظیر آنچه در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده پرداخت که این گونه ارزش ها در حوزه نشر نیز ماندگار و جاودان شود.

حمیدی نژاد برگزاری کنگره سراسری ادبی دوکوهه را به واسطه تلاش در راستای تقویت فرهنگ دفاع مقدس و اشاعه آن بسیار مفید و قابل تقدیر دانست و خاطرنشان کرد: آثار راه یافته به بخش نهایی کنگره سراسری ملک ملکوت اندیمشک در آینده ای نزدیک تبدیل به کتاب خواهند شد.

حضور احمدی نژاد در شلمچه/ ما مرد جنگیم و از جنگ نمی‌هراسیم

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، 25 اسفند 90 به منظور افتتاح چندین پروژه در خوزستان وارد این استان شد و در راستای این سفر، از مناطق عملیاتی خوزستان بازدید و در جمع کاروان های راهیان نور واقع در پاسگاه زید حضور یافت.

پس از ورود احمدی نژاد به مناطق عملیاتی خوزستان، سید محمد باقر زاده، رییس ستاد مرکزی راهیان نور تصویری از امام خمینی(ره)‌ که بر روی سینه یکی از شهدای تازه تفحص شده خوزستان بود را به احمدی نژاد اهدا کرد، پس از آن رییس جمهور ایران در پاسخ به هدیه رییس ستاد راهیان نور اظهار داشت: ما مرد جنگیم و از جنگ نمی هراسیم.

گفتنی است، احمدی نژاد نماز ظهر و عصر را در کنار مزار شهدای گمنام اقامه کرد.

در ادامه رییس جمهور برای بازدید از یادمان شهدای شلمچه به همراه علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان وارد خرمشهر شد.

سفرهای خارجی به مناطق عملیاتی / تشرف بانویی از کشور چک به دین اسلام

رحیم آقایی پور، فرمانده قرار مشترک راهیان نور جنوب، از تشرف بانویی از کشور چک به دین اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: در روزهای آخر سال 90 بانویی از کشور چک با سفر به خوزستان و بازدید از مناطق عملیاتی، به دین مبین اسلام مشرف شد.

وی با اشاره به سفرهای صورت گرفته از کشورهای خارجی به مناطق عملیاتی خوزستان، گفت: از لبنان، مصر، عراق، سوریه و کشورهای آفریقایی افرادی به صورت گروه های چند نفره برای بازدید از یادمان ها و مناطق عملیاتی به خوزستان می آیند.

تأکید آیت الله موسوی جزایری بر حضور مردم خوزستان در مناطق عملیاتی

آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز، 26 اسفند در آخرین نماز جمعه سال 90 در خطبه های نماز جمعه این شهرستان، با تأکید بر این که حضور مردم در مناطق عملیاتی تأثیر بسزایی بر روحیه آنان دارد، گفت: مردم خوزستان با توجه به این که خود را میزبان کاروان های راهیان نور می دانند نباید خود را بی نیازی از حضور در مناطق عملیاتی بدانند؛ چون همگان محتاج این حضور معنوی هستند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان خواستار برنامه ریزی جهت اعزام مردم استان به مناطق عملیاتی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و همچنین از مردم شهید پرور خوزستان جهت حضور در این برنامه ها دعوت کرد.

برگزاری نهمین جشنواره فرهنگی رهاورد سرزمین نور / خیال حمله به ایران مساوی با نابودی اسرائیل است

نهمین جشنواره فرهنگی هنری رهاورد سرزمین نور 24 اسفند90 با حضور فرماندهان نظامی و شخصیت‌های برجسته کشوری در خرمشهر برگزار شد.

در این مراسم سردار یعقوب سلیمانی، دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور کشور، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، اظهار داشت: در سال جاری تحول مطلوبی در جشنواره رهاورد ایجاد شده که برای نخستین بار شاهد برگزاری سه نشست تخصصی در برنامه‌ریزی جشنواره هستیم.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور کشور، گفت: جشنواره رهاورد سرزمین نور یکی از مردمی‌ترین جشنواره‌هاست که مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده به طوری که امسال 8 هزار و 55 اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه در 9 موضوع ارسال شد که نزدیک به160 اثر برگزیده شده است که در اختتامیه به این افراد تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

آیین اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگی هنری ره آورد سرزمین نور نیز 27 اسفند90 با حضور آیت الله مقتدایی مدیر حوزه های علمیه کشور، آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوستان، سردار محمدرضا نقدی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، سردار علی فضلی فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و در پادگان شهید مسعودیان اهواز برگزار شد.

آیت الله مقتدایی مدیر حوزه های علمیه های کشور در این مراسم، به جنبش های بیداری اسلامی در منطقه و جهان اشاره کرد و اظهار داشت: در برهه کنونی نظام اسلامی ایران هم‌چون چراغ راه ملت های آزادی خواه در جهان می درخشد که این عظمت امروز وابسته به خون شهدا جنگ تحمیلی است.

مدیر حوزه ه های علمیه کشور در پایان سخنان خود به استقبال حوزه های علمیه از کاروان های راهیان نور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از پنج هزار طلبه و روحانی در کاروان های راهیان نور در حال فعالیت و تبلیغ هستند.

در ابتدای این مراسم سردار نقدی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین با بیان این که این جشنواره از بزرگترین جشنواره‌های هنری است، گفت: باید با تلاش بیشتر، علاوه بر تقویت کاروان‌های راهیان نور، سعی کنیم این گونه جشنواره ها را متمایز تر در سال های آینده برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم از 160 تن از نفرات برتر با اهداء جایزه و تندیس یابود جشنواره تجلیل شد.

گفتنی است؛ موضوعات دفاع مقدس و حماسه حسینی، جوانان و ولایت مداری، معنویت در سرزمین نور و بیداری اسلامی ثمره جهانی از موضوعات نهمین جشنواره فرهنگی هنری ره آورد سرزمین نور بود.

توصیه های حجت الاسلام ماندگاری برای اجرای مناسب برنامه های راهیان نور

حجت الاسلام مهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا، در آخرین روز سال 90 با حضور در معراج شهدای تازه تفحص شده پادگان شهید محمودوند اهواز، در نشستی مشترک با جواد تاجیک، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور به بیان نکاتی درباره حرکت عظیم فرهنگی راهیان نور پرداخت.

وی به بیان پیشنهاداتی پیرامون بهتر شدن برنامه های راهیان نور پرداخت و اشاره کرد: تشکیل اتاق فکر برای انتقال تجربیات ارزنده، همدلی و تعامل نهادهای مختلف و مسؤولان و همچنین همراهی و هم افزایی از جمله نکات مهم در بهتر کردن برنامه های ستاد مرکزی راهیان نور باید قرار گیرد.

حجت الاسلام ماندگاری با تأکید بر این که در برنامه راهیان نور فقط به فکر کار اجرا نباشیم، عنوان کرد: باید به فکر بهره برداری تمام از پروژه های معنوی موجود در مناطق عملیاتی باشیم چرا که به برکات همین برنامه راهیان نور است که یادواره‌ها، نمایشگاه ها، شب خاطره ها و برنامه های دیگر قوت گرفته است.

رییس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به بهره بردن از تکنولوژی های نوین در راستای اعتلای فضای علمی و معنوی راهیان نور گفت: باید از لحاظ نرم افزاری سیستم این حرکت عظیم الهی به مناطق عملیاتی را با تدابیر مسؤولان حل کرد.

حجت الاسلام ماندگاری به اهمیت مقوله روایتگری برای زائران مناطق عملیاتی اشاره کرد و افزود: امیداوریم روحانیان رزمنده وارد زمینه تبلیغ در این عرصه شوند و امیدواریم حضور آیت الله مقتدایی در مناطق عملیاتی بتواند این زمینه را بیشتر مهیا کند.

گزارشی از حضور مدیر حوزه های علمیه کشور در مناطق عملیاتی/ ما دفاع از خاک جمهوری اسلامی را دفاع از اسلام می دانیم

آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوز های علمیه کشور برای حضور در مناطق عملیاتی و بازدید از حوزه علمیه خوزستان سفری سه روزه به خوزستان داشت.

در دومین روز از حضور وی و هیئت همراه در استان، 27 اسفند 90 با حضور در پادگان شهید محمودوند اهواز، در معراج شهدای تازه تفحص شده حضور یافت و در جوار آنان نماز زیارت شهدا را به جا آورد.

آیت الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه های علمیه کشور، حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، سرپرست معاونت آموزش و حجت الاسلام مجید کافی، رییس ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه، در بدو حضور در پادگان شهید محمودوند مورد استقبال سردار سید محمد باقرزاده رییس ستاد راهیان نور کشور و جواد تاجیک دبیرستاد مرکزی راهیان نور قرارگرفتند.

براساس این گزارش، طی حضور این مسؤولان حوزوی و پس از قرائت زیارت شهدای تازه تفحص شده این معراج، یکی از مداحان به مداحی و نیز خواندن زیارتنامه شهدا پرداخت سپس آیت الله مقتدایی برای توفیق امت اسلام در پیروی از آرمان های شهدا دعا کرد.

اهدای یادگاری از یک شهید تازه تفحص شده به آیت الله مقتدایی

سید محمد باقر زاده، رییس ستاد مرکزی راهیان نور، در حاشیه دیدار با آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، قمقمه ای را که همراه یکی از شهدای جنگ تحمیلی به تازگی تفحص شده بود را برای نگهداری در حوزه علمیه به وی اهدا کرد.

باقرزاده هنگام اهدای این قمقمه به آیت الله مقتدایی، گفت: این قمقمه یکی از 5 شهیدی است که چند روز پیش در جزایر مجنون تفحص شده و همراه پیکر ایشان بدست آمده است،

وی در ادامه تصریح کرد: این شهید عزیز از خط شکنان لشگر 31عاشورا بوده است و سالها در جزیره مجنون مفقود بوده. این قمقمه نشانگر مظلومیت و مقاومت رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس است و هنوز درون آن آب وجود دارد.

یادآور می شود، پس از نشست مدیر حوز های علمیه کشور و هیئت همراه با سردار باقرزاده رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و جواد تاجیک دبیرستاد راهیان نور، نماز جماعت ظهر و عصر در معراج شهدای پادگان شهید محمودوند به امامت آیت الله مقتدایی باقامه شد.

بنابراین گزارش، مسؤولان حوزوی پس از این برنامه، برای بازدید و زیارت از یادمان مزار 8 شهید گمنام فتح المبین عازم شهرستان شوش شدند.

آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، سپس برای زیارت حرم دانیال نبی(ع) و اقامه نماز مغرب و عشاء به آستانه این پیامبر به شوش رهسپار شد.

این گزارش حاکی است، وی و هیئت همراه با حضور در سرداب مطهر حرم حضرت دانیال نبی(ع)، به سابقه تاریخی و روایی این آستان از زبان حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد امام، تولیت این آستان گوش فرا دادند.

آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، پس از دعا کردن برای پیروزی ملت های مسلمان در برابر استکبار جهانی و بیداری اسلامی برای اقامه نماز مغرب و عشاء و ایراد سخنرانی در این حرم حضور یافت.

مدیر حوزه های علمیه کشور در جمع کاروان های راهیان نور، با اشاره به جنگ ناعادلانه و ناجوانمردانه دشمن با جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما این جنگ تحمیلی و حضور جوانان و نوجوانان در دفاع از خاک جمهوری اسلامی را دفاع از کل اسلام می دانیم.

آیت الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این که شهدای دفاع مقدس همانند اصحاب امام حسین(ع) هستند، عنوان کرد: رزمندگان در شب عملیات همانند شب عاشورا شاد و خوشحال بودند چرا که با امید رهسپاری به سوی بهشت ابدیت به جبهه های جنگ می آمدند.

وی در ادامه با توصیه های به جوانان و نوجوانان حاضر در این مراسم سخنرانی، تصریح کرد: جوانان ما باید بدانند با چه عشقی، جمهوری اسلامی برقرار است، جنگ تحمیلی، انقلاب اسلامی را ساخت و در آن نظام دفاعی ما نظم گرفت و تزریق بسیج مردمی به آن روح بخشی داد.

حضور کاروان 120 نفره اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناطق عملیاتی

کاروان 120 نفر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به همراه خانواده‌های خود، در آخرین روز سال 90 وارد مناطق عملیاتی استان خوزستان شدند.

بر اساس این گزارش، این کاروان پس زیارت یادمان‌های سوسنگرد، چزابه و فکه برای بازدید از یادمان شهدای دفاع مقدس در دزفول رفته و پس از آن به مزار حرم دانیال نبی(ع) در شوش رهسپار خواهند شد.

این گزارش حاکی است، سفر این کارون فرهنگی به استان خوزستان پنج روزه می باشد و قرار است از مناطق عملیاتی پاسگاه زید، چزابه و شلمچه نیز در جنوب خوزستان بازدیدی داشته باشند.

حضور خانوادگی حجت الاسلام خسروپناه در مناطق عملیاتی

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤوسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همراه با خانواده وی برای تجدید بیعت و خاطرات خود و معرفی مناطق عملیاتی به خانواده، طی سفر چند روزه عازم مناطق عملیاتی استان خوزستان شد.

ویژه برنامه های سال تحویل در کربلای ایران / عقد چند زوج جوان در شلمچه

مراسم جشن عقد هشت زوج جوان طلبه و بسیجی با هدف تبرک و بیعت دوباره با شهدای دفاع مقدس و ادامه راه آنها همزمان با تحویل سال جدید در یادمان شهدای شلمچه برگزار شد.

مراسم ویژه تحویل سال در معراج شهدای تازه تفحص شده پادگان محمودوند، با سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان و حضور کاروان های راهیان نور برگزار شد.

برگزاری محفل انس با قرآن، قرائت زیارت عاشورا، پخش زنده بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت تحویل سال، سخنرانی و اجرای سرود و شعرخوانی از برنامه‌های یادمان شلمچه در آغازین ساعات سال جدید است.

مراسم تحویل سال در فکه با حضور سردار کربلایی و امام جمعه شوش و در طلائیه با سخنرانی حجت الاسلام دیانی برگزار خواهد شد.

گلزار شهدای خرمشهر که یادمان 130 شهید گمنام را در خود به یادگار دارد، شاهد سخنرانی حجت الاسلام عبودزاده و مداحی مهدی سلحشور بود.

پاسگاه زید، هورالعظیم، معراج شهدای هویزه، دهلاویه، یادمان عملیات کربلایی4، چزابه، پادگان دو کوهه و اروندکنار نیز از دیگر مناطق عملیاتی هستند که برنامه‌های خاصی در لحظه سال تحویل برای اجرا در آنها داشتند.

حضور مادر ژاپنی الأصل یک شهید دفاع مقدس

«کونیکو یامامورا»، مادر ژاپنی یکی از شهیدان دفاع مقدس 9 فروردین به دعوت ستاد مرکزی راهیان نور در منطقه عملیاتی فکه، محل شهادت فرزندش و در جمع کاروان های راهیان نور حاضر شد.

خانم یامامورا که وی را بیشتر با عنوان مادر شهید بابایی می شناسند بانویی ژاپنی الأصل است که سال هاست مسلمان شده و با انتخاب نام «سبا» در ایران زندگی می کند.

او جنگ جهانی دوم را در زادگاهش و هشت سال دفاع مقدس را در ایران تجربه کرده است و از هر دو خاطرات متضادی در ذهن دارد، برای اولی، تقدس قائل نیست اما برای دومی واژه ای جز دفاع مقدس را نمی پسندد و این دفاع آنقدر برایش اهمیت داشته که یکی از فرزندانش را در راه آن قربانی کند.

کونیکو در ژاپن و در شهر آشیا متولد شد او بعد از فارغ التحصیل شدن از مدرسه به دانشگاه رفت و دو سال در رشته ریاضی فیزیک به تحصیل پرداخت اما به دلیل ازدواج درس را رها کرد.

53 سال پیش آقای بابایی که آن زمان در ژاپن زندگی می کردند و مدرس زبان انگلیسی در آموزشگاهی بود که کونیکو در آنجا دانشجو بود و به این ترتیب با هم آشنا شدند.

او هنگام ازدواج 21 سال داشت و قبل از ازدواج مسلمان شد. سبا با آقای بابایی صاحب سه فرزند به نام های سلمان، بلقیس و محمد شدند. شهید محمد بابایی همان مولود مبارکی بود که هنگام مهاجرت دائمی والدینش به ایران، مسیر بین زادگاه مادرش کوبه ژاپن تا تهران را در رحم سبا طی می کند تا چشم در سرزمینی بگشاید که قرار بود چندین سال بعد به خاطر حفظ آن به شهادت برسد.

او سال 1362 در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه به شهادت رسید و امروز مادرش با حدود 77 سال سن به محل عروج فرزندش آمد تا نشان بدهد دفاع از اسلام مرز و جغرافیا نمی شناسد.

حضور رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در شلمچه

حجت الاسلام سید رضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، برای بازدید از مصلاها و دفاتر ائمه جمعه برخی از شهرستان ها، شرکت در گردهمایی مشترک ائمه جمعه و مدیران آموزش و پرورش 17فروردین به خوزستان سفر داشت.

در این سفر، حجت الاسلام سید رضا تقوی همراه با برخی از ائمه جمعه و مسؤولان استانی برای زیارت مزار شهدا و بازدید از مناطق عملیاتی جنوب عازم شهرستان های خرمشهر و آبادان شد.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور نخست به مزار شهدای گمنام شهدای اروندکنار رفت و سپس از یادمان شهدای شلمچه بازدید کرد.

برگزاری همایش تجدید میثاق نمایندگان مجلس نهم با شهدا در شلمچه

منتخبان مردم در مجلس نهم شورای اسلامی، 17 فروردین با حضور در یادمان شهدای شلمچه ضمن زیارت و بازدید از این منطقه جنگی، در نشستی با عنوان همایش تجدید میثاق نمایندگان مجلس نهم شرکت کردند.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به این که جهت‌گیری مجلس تنها بر اساس میزان تحقق رهنمودهای ولی فقیه و تبعیت از ایشان قابل ارزیابی است، گفت: منتخبان ملت هر چه قدر در راستای تحقق منویات رهبری گام بردارند از کارنامه خوبی در بین آحاد مردم برخوردار خواهند شد.

غلامعلی حداداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، نیز در ادامه، با اشاره به هدف از برگزاری این همایش، در شهدای شلمچه، اظهار داشت: پیش از شروع رسمی مجلس نهم به شلمچه آمده‌ایم تا به شهدا بگوییم که شما از هستی خود گذشتید تا ما نمایندگان به برکت جانفشانی شما وارد مجلس شویم و از حقوق این ملت شریف ایران دفاع کنیم.

علی فضلی، فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور نیز در این همایش به ارائه گزارشی از حضور کاروان های راهیان نور در نوروز سال 91 پرداخت.

یادآور می شود، نمایندگان مجلس نهم هم از محل یادمان شهدای گمنام اروندکنار نیز بازدید کردند.

حضور مدیران کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور در شلمچه

معاونین مدیران ستادی و مدیران کل ادارات سازمان تبلیغات اسلامی کشور، 23 فروردین91 با حضور در یادمان شهدای شلمچه، فکه، طلائیه، چزابه، فتح المبین و اروندکنار با قرائت فاتحه به روح شهدای اسلامی با آرمان های نظام اسلامی تجدید بیعت کردند.

حضور معاونان حوزه علمیه کرمانشاه در شلمچه

معاونان پژوهش، آموزش، تبلیغ، تهذیب، امور طلاب و اداری مالی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمانشاه 23 فروردین91 با حضور در یادمان شهدای شلمچه ضمن زیارت مرقد مطهر شهدا، از منطقه عملیاتی دفاع مقدس خرمشهر بازدید کردند.


گزارشی از فعالیت ستاد مرکزی راهیان نور حوزه علمیه / برنامه ریزی های ستاد راهیان نور حوزه ها برای راویان روحانی

حجت الاسلام مجید کافی، رییس ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان این که روایتگری فنی دفاع مقدس جنبه تبیین محیط جغرافیایی مناطق عملیاتی را دارد، گفت: این امر کافی نیست و جواب گوی همه نیازها نیست از این رو برخی ها شبهات و پرسش ها و نکات مبهمی پیرامون دفاع مقدس دارند که باید با استفاده از روایتگران متخصص به آنها پاسخ داد.

وی با بیان این که باید به بهترین نحو، فضای مناطق عملیاتی را علمی و معنوی کرد، خاطر نشان ساخت: ستاد مرکزی راهیان نور در راستای بهره بردن از روحانیان رزمنده برای روایت گری در دفاع مقدس طی استعلامی اعلام خواهد کرد تا با ساماندهی آنان، برای اعزام به مناطق عملیاتی آماده شوند.

حجت الاسلام کافی با بیان این که از ظرفیت مبلغان جوان برای روایتگری بهره خواهیم برد، گفت: ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه با ایجاد معاونت تبلیغ و برگزاری دوره میقات، اقدام به آموزش عده ای از مبلغان راهیان نور و اعزام برخی ها، قدم مطلوبی در این راستا برداشته است.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه کشور ادامه داد: هر نهادی برای کاروان های راهیان نور نیاز به مبلغ دارد که با ایجاد ارتباط با معاونت تبلیغ این ستاد در قم می توانند از ظرفیت موجود این ستاد استفاده کنند.

وی با بیان این که سال گذشته نزدیک به 2 هزار نفر از طلاب، اساتید و نخبگان حوزوی همراه با خانواده های آنان به مناطق عملیاتی اعزام شدند، گفت: سال جاری ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه کشور با ظرفیت سازی و برنامه ریزی های خود این آمار را به 5 هزار نفر خواهند رساند.

افزایش آمار بازدید حوزویان از مناطق عملیاتی از 5 هزار به 10 هزار

رییس ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه کشور با اشاره به برنامه ریزی های این ستاد برای سال های آینده، تصریح کرد: افزایش آمار بازدید حوزویان از مناطق عملیاتی از 5 هزار به 10 هزار از جمله اولولیت های کاری این ستاد است.

حجت الاسلام کافی با بیان این که هر دو شب از سراسر کشور یک کاروان راهیان نور حوزوی عازم مناطق عملیاتی می شود، اضافه کرد: همچنین برای همراهی روحانیان رزمنده با کاروان های راهیان نور حوزوی طی استعلامی و همکاری مؤسسه تفحص سیره شهدا، تعدادی از این آقایان ساماندهی شدند.

وی با بیان این که خوشبختانه این ستاد با معرفی چهار نقطه اساسی در سطح استان خوزستان جهت اسکان حوزویان گام خوبی برای رفاه حال طلاب و اساتید برداشته است، افزود: مقر نخست بندر امام خمینی(ره)، حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) آبادن مقر دوم، سومین مقر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز و حوزه علمیه امام باقر(ع) شوش چهارمین مقر این ستاد است.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه کشور با بیان این که انتخاب این مکان ها جهت اسکان حوزویان در مناطق عملیاتی در راستای احیا و معرفی یادمان های موجود در چهار مقر شناسایی شده است.

وی با اشاره به عملکرد ستاد عملکرد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه کشور، گفت: فعالیت این ستاد سابقه چندین ساله دارد اما امسال طی حکمی از سوی مرکز مدیریت به رسمیت شناخته و به ستاد مرکزی راهیان نور مناطق عملیاتی معرفی شد.

تقدیم فانسقه یک شهید به سید حسن نصرالله

سید محمدباقر باقرزاده، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، با حضور در جمع کاروان راهیان نور جوانان حزب الله لبنان در منطقه طلاییه، با تشریح حوادث دوران دفاع مقدس و بیان حماسه های رزمندگان اسلام، فانسقه یکی از شهیدان عملیات بزرگ بیت المقدس را که از زمان جنگ تحمیلی تاکنون نزد وی باقی مانده بود به رهبر حزب الله لبنان، سید حسن نصرالله اهدا کرد.

براساس این گزارش این فانسقه که در آن آثار ترکش های برجای مانده بر جسم شهید همچنان باقی است، پس از ?? سال به جوانان لبنان تحویل گردید تا تقدیم سید حسن نصرالله گردد.

زیارت طلاب سراسر کشور از مزار نخستین شهید روحانی

کاروان های راهیان نور طلاب و روحانیون سراسر نقاط کشور از مقام شامخ شهیدان روحانی و طلبه حماسه دوران دفاع مقدس به ویژه شهید شریف قنوتی با حضور بر مزار این شهید، تجلیل کرده و بر ادامه راه پرافتخار آنان تأکید کردند.

طلاب استان های البرز، قم، تهران، زنجان، خوزستان، و دیگر استان های با تجدید پیمان با شهدا 8 سال دفاع مقدس به زیارت مزار شهید حجت الاسلام شریف قنوتی رفتند.

گفتنی است حجت‌الاسلام شهید محمد حسن شریف قنوتی، در سوم تیر 1313، در خانواده‌ای مذهبی، در اروند کنار از توابع آبادان به دنیا آمد و تحت تعلیم و تربیت پدر و مادری پارسا و باتقوا قرار گرفت.

حجت الاسلام شهید محمد حسن شریف قنوتی با شروع جنگ تحمیلی، نخستین ستاد کمک‌رسانی و پشتیبانی جنگ را در بروجرد دایر کرد و برای کمک به جبهه‏‌های نبرد، در سوم مهر 1359 همراه کاروانی متشکل از 21 کامیون آذوقه، به خرمشهر رفت؛ او پس از بازگشت از خرمشهر، گروه‏‌هایی از جوانان بروجرد را سازمان‏دهی کرد و دوباره به خرمشهر بازگشت.

لازم به ذکر است، حجت الاسلام شهید شریف قنوتی از نخستین روحانیونی بود که به جمع مدافعان خرمشهر در مهرماه 1359 پیوست و همواره در طول دفاع جانانه خرمشهر در صف نخست نبردهای تن به تن با دشمن ایستاد و به درجه رفیع شهادت نایل شد.

قابل ذکر است، مزار گلگون کفن شهید والامقام حجت الاسلام شریف قنوتی در گلزار شهدای گمنام آبادان است.

گفتنی است حجت الاسلام شهید شریف قنوتی در حالی در خرمشهر به شهادت رسید که لباس روحانیت بر تن داشت، دشمن بعثی پس از به شهادت رساندن این شهید، عمامه او را بر سرنیزه تفنگ‌های خود زد و اعلام کرد: «یک خمینی کشتیم»، مزار ایشان در گلزار شهدای گمنام آبادان است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، محمد حسین صفار هرندی و مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله مسؤولان کشوری شرکت کننده در مناطق عملیاتی در نوروز 91 بودند.

حضور یک هزار و 200 راوی در 6 یادمان دفاع مقدس خوزستان، افتتاح نمایشگاه راهیان نور نیروی دریایی خرمشهر، استقرار طرح پزشکی مصباح در روستاهای محروم خوزستان از جمله برنامه های انجام شده در نوروز 91 می باشد.

تدوین سندملی و دایره المعارف راویان دفاع مقدس، ایجاد 8 یادمان عملیاتی ویژه ارتش در مناطق جنگی، راه اندازی قرارگاه راهیان نور بیداری اسلامی، حضور 40 جانباز 70 درصدی برای روایتگری جنگ تحمیلی، حضور راوی زن در مناطق عملیاتی جنوب، حضور بیش از 2 هزار خادم در یادمان های دفاع مقدس، از جمله اخبار و برنامه های صورت گرفته در نوروز 90 بود./9463/ز502/س

ارسال نظرات