۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۲۷۱۷۸
آیت الله علم الهدی:

تبلیغ دین و اقامه حدود الهی اصلی ترین زمینه برای مصرف زکات است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی اظهار داشت: تبلیغ دین و اقامه حدود الهی به وسیله زکات، از هر نوع ایجاد آبادی در مناطع کم بضاعت ضروری‌تر است.
آيت الله علم الهدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در نشست هم اندیشی که با حضور مدیرکل سازمان صدا و سیمای خراسان رضوی و مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی صبح امروز در دفتر امام جمعه برگزار شد، گفت: مسأله زکات در کشور ما با سایر کشورهای اسلامی قابل مقایسه نیست، زیرا آن ها بر اساس یک فقهی عمل می کنند که با فقه ما متفاوت است و مبانی حکمی آن ها تا 9 دلیل و منبع دارد.

وی با بیان این که کیفیت دریافت زکات فقه شیعه مبتنی بر یک جریان کامل فقهی و حکم شرعی است و ما نمی توانیم آن چه در سایر کشورهای اسلامی انجام می شود را برای خودمان به کار گیریم، تصریح کرد: از مراجع متأخر، برخی قائل به این هستند که زکات به تمام منابع درآمدی تعلق می گیرد، برخی از فقها نظرشان این است که بر هر مالی زکات تعلق می گیرد، امام و رهبری نظرشان این است که زکات محدود به موضوعات شرعی خودش احکام ثلاله، نقدین و ... است.

آیت الله علم الهدی با تذکر نسبت به این مسأله که در حال حاضر ما در مسأله و قانون زکات تابع فتواهای مقام معظم رهبری هستیم، خاطرنشان کرد: اگر در مسأله زکات تاکنون نشده که با جرأت اقداماتی را انجام دهیم به جهت این است که رهبری می فرمایند زکات عین سهم امام است، لذا هیچ کس خودش حق مصرف ندارد و زکات باید به وسیله ولی امر دریافت و با اذن ایشان مصرف شود.

وی افزود: قانون اساسی نیز در خصوص مسأله زکات همه مسائلش را به اذن رهبر معظم انقلاب منوط کرده است.

این عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان متذکر شد: بحث زکات به گونه ای نیست که طبق فرمول مشخص آن را در روستا مصرف کنیم، به عنوان مثال نباید با پول زکات، زمین ورزش را چمن کرد و این مسائل از نظر شرعی اشکال دارد.

وی مشخص شدن مورد به مورد مصرف زکات را امری ضروری دانست و بای بیان این که ولی فقیه جهت اذن دادن به تشکیلاتی به اندازه حوزه کاری آن اذن می دهند، ابراز داشت: مردم و فقرا باید از نظر ارزاق و مسائل تأمین شوند ولی نباید مسؤولان در این میان همانند پلی باشند که فقرا را سیر کنند، اما خود را جهنمی کنند؛ مصرف سهم امام و زکات بسیار مسؤلیت آور است. مراجع و رهبری حجت امام زمان هستند و ولایت دارند که سهم امام و مسائل این چنینی را در چه اموری صرف کنند.

آیت الله علم الهدی در پایان گفت: تبلیغ دین و اقامه حدود الهی در روستا به وسیله زکات، از هر نوع ایجاد آبادی در مناطع کم بضاعت ضروری تر است./968/پ202/ع

ارسال نظرات