دستیابی به علوم انسانی در گرو تحقق زنجیره تولید دانش است
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، دکتر عادل پیغامی در تعریف علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: علوم اسلامی، در مبانی فلسفی یازدهگانه انسان شناسی، هستی شناسی، غایت شناسی و ... برگرفته از مبانی اسلامی است.
وی ادامه داد: پس از اتصال پسوند اسلامی به واژه علوم انسانی، معانی متفاوتی ایجاد میشود که شامل، مسلمان بودن فاعلان تولید کننده علوم انسانی اسلامی، تولید این علم در جغرافیای اسلامی، علوم انسانی اسلامی برگرفته از منابع اسلامی است.
پیغامی داشتن علوم انسانی اسلامی را برای جامعه اسلامی ضروری خواند و خاطر نشان کرد: لازمه دستیابی به علوم انسانی اسلامی در گرو تحقق "چهارده حلقه زنجیره تولید دانش" در این عرصه است، که کل این فرضیه به حوزه مدیریت دانش می پردازد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با یادآوری بر اینکه دستیابی به این علوم تنها از راه تحقق حلقههای این زنجیزه امکان پذیر است تاکید کرد: اگر هر کدام از حلقه های این زنجیزه ناقص باشد، سیستم تولید و خروجی نهایی،آن چیزی که بایدباشد،نخواهد بود.
پیغامی تصریح کرد: هنگامی که با توجه به این حلقه کارهای جنبش نرم افزاری و تولید علم در سی سال بعد از انقلاب و حتی در برخی حوزههای علوم انسانی اسلامی مانند مباحث اقتصاد اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم،درمییابیم که بعضی از این خروجیها،کارکرد لازم دانش را ندارند، یعنی علاوه بر اینکه نمی توانند کارکرد علمی داشته باشند، نه کشف از واقعیت دارند و نه میتوانند کارکردهای نظری داشته و امور را اداره کنند.
وی افزود: نظریه پردازی، شاخص سازی،تعیین جایگاه علوم انسانی در کشورداری، فرهنگ سازی و رفتارسازی مدیریت آموزشی و پژوهشی و نظام کارآمد آموزشی و پژوهشی، مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش، آینده پژوهی ، مطالعه تاریخ علم و وقایع علوم مضاف و علوم درجه 2، توجه به مدیریت منابع انسانی اسلامی، رصد و شناسایی وضعیت موجود علوم انسانی در جامعه، مسئله یابی نیازهای مسلمانان و ایران اسلامی، شناسایی مسائل مدیریتی و پشتیبانی، توجه به بودجه اقتصادی برای تولید علوم انسانی و... زیرساخت های لازم برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی است.
وی با تاکید بر اینکه پویایی یک جامعه وابسته به دانش و معرفت آن جامعه است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایرانی بدون علوم انسانی اسلامی معنا ندارد و حیات و ممات این انقلاب وابسته به علوم انسانی اسلامی است.
پیغامی در پایان علوم انسانی اسلامی را تنگه احد انقلاب اسلامی خواند و اظهار کرد: آرمانهای انقلاب اسلامی نشات گرفته از شاخههای مختلف علوم انسانی اسلامی است که باید در تمامی آنها به مدل علوم انسانی بومی و ارزشی ایرانی اسلامی دست یابیم./916/د102/ع