۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۲۷۵۰۶
از سال تحصیلی آینده؛

نظام جدید آموزشی خواهران حوزه علمیه خراسان اجرا می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان گفت: نظام آموزشی خواهران این حوزه بنا به درخواست مدیران مدارس علمیه خواهران و پس از تصویب شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، از سال آینده تحصیلی همانند دوره‌های تحصیلی برادران در این حوزه اجرا خواهد شد.
حجت الاسلام اکبر فرجام مدير اجرايي حوزه علميه خراسان


به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام اکبر  فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، در جمع طلاب مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) مشهد با اعلام این خبر افزود: محتوا و نظام آموزشی ورودی‌های امسال خواهران در حوزه علمیه خراسان، همانند نظام آموزشی برادران اجرا و دوره پنج ساله سطح دو به دوره هشت ساله سطح دو، تبدیل خواهد شد.


مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان نسبت به چرایی این تغییرات، توضیح داد: این تغییر در نظام آموزشی به درخواست و پافشاری برخی از مدیران مدارس خواهران بوده که پس از تصویب شورای برنامه ریزی مدیریت این حوزه به شماره 645 مورخ 3/12/90، این طرح از سال آینده تحصیلی اجرا خواهد شد.

وی با بیان این که تا کنون در حوزه علمیه خراسان تا مقطع سطح دو، دوره 5 ساله تحصیلی برای خواهران اجرا می‌شد، ابرازداشت: از سال آینده تحصیلی این حوزه، این دوره 8 ساله خواهد شد و محتوای آموزشی سطح 1و 2 همانند برادران ارائه می‌شود.

وی با بیان این که مسیر پرورش فقیه، همین مسیری است که از گذشته در حوزه‌های علمیه بوده است و برای فقاهت خواهران باید نظام آموزشی آنان تغییر می‌کرد و همسان سازی می‌شد، از درخواست مسئولین مدارس خواهران این حوزه برای ارائه نظام آموزشی فقیه ساز برای خواهران گفت و اظهارداشت: یکی از استدلال‌های این تغییر نظام آموزشی همین بوده که یک طلبه برادر برای دریافت مدرک علمی سطح 2 (لیسانس) باید هشت سال با محتوای آموزشی متفاوت از خواهران، تحصیل کند ولی یک طلبه خواهر همین مدرک را با محتوایی سبک‌تر در ظرف مدت پنج سال اخذ می‌کند.

وی در ادامه به طراحی دوره 10 ساله تفسیر قرآن کریم در حوزه علمیه خراسان به عنوان حرکتی بسیار مهم، اشاره و خاطر نشان کرد: در این طرح، یک طلبه به مدت 10 سال تفسیر متنی را در کنار سایر دروس می‌گذراند و در مقطع خارج هم تفسیر موضوعی اعمال می‌شود.

حجت الاسلام  فرجام، با اشاره به هفته معلم و سالروز شهادت آیت الله مطهری، ابرازداشت: امام خمینی (ره) این شهید بزرگوار را اسلام شناسی کم نظیر، حاصل عمر خود، فرزند عزیز، پشتوانه محکم حوزه های دینی و علمی و خدمت رسانی سودمند دانسته اند.

وی افزود: امام راحل آثار شهید مطهری را بدون استثناء سودمند خوانده‌اند.

وی با بیان این که می‌توان از ابعاد مختلف راجع به شخصیت این شهید معلم، سخن گفت،  اظهارداشت: شخصیت‌های برجسته و ماندگار تاریخ با رمزو رازی که داشته‌اند به اوج قله دانش، معرفت و موفقیت در زندگی رسیده ‌اند که اگر بر اساس آن، زندگی خود را تنظیم نمائیم، طبیعتاً موفق خواهیم شد.

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان درباره عوامل و رموز موفقیت شهید مطهری بیان داشت: یکی از رموز موفقیت ایشان، تلاش و کوشش مستمر برای رسیدن به هدف می‌باشد.

وی با اشاره به این که بزرگان و انسان‌های موفق به عنوان چراغ‌هایی برای موفقیت در زندگی افراد محسوب می‌شوند، گفت: یکی از عوامل توفیقات یک عالم دینی، پشتکار، جدیت و ایستادگی برای رسیدن به هدف می‌باشد که این ویژگی‌ها در زندگی شهید مطهری مشاهده شده است.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با اشاره به در برخی از آیات قرآن کریم همانند آیه «مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً وَاللّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» و آیه « مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ...» نسبت به پاداش‌ اعمال که به صورت متفاوت ذکر شده است، تأکید کرد: آیه «إِنَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسَابٍ» خطاب به افرادی است که جدیت و پشتکار داشته باشند.

وی افزود: اجتهاد به عنوان یک مقام بالای علمی حاصل جهد، تلاش و پشتکار افراد است.

وی پیگیری برای پیدانمودن استاد مورد نظر را از جمله ویژگی‌های شهید مطهری و یکی از عوامل هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم را این شهید بزرگوار عنوان و خاطرنشان کرد: شهید مطهری از گنجبنه های علمی حوزوی به خوبی بهره‌برده است.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان یکی دیگر از عوامل موفقیت آیت الله مطهری را خانواده و همسر ایشان برشمرد و همچنین از نکات درخشان زندگی این شهید والا مقام را نظم و انضباط دانست و تصریح کرد: یادداشت‌های این شهید به گونه‌ای می‌باشد که حتی پس از شهادت ایشان به خاطر نظم در نوشتار، قابل استفاده بوده است.

وی به تکلیف مدارس و وظیفه شناسی شهید مطهری اشاه نمود و گفت: انسان هدف مداری که بر اساس نقشه و مهندسی کار می‌کند، موفق است.

وی افزود: اگر هندسه زندگی وجود داشته باشد و اسیر شرایط و مقتضیات آن نباشیم، موفق خواهیم شد.

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: به دلیل همین مهندسی زندگی شهید مطهری، تکلیف مداری در مباحث مطرح شده ایشان مانند کتاب عدل الهی و سایر نوشته‌هایشان که بر اساس نیاز جامعه نگاشته شده، دیده می‌شود.

حجت الاسلام فرجام ضمن تأکید این مطلب که یکی از تأثیرگذارترین افراد در تکوین انقلاب اسلامی، شهید مطهری است که متأثر و فانی در امام (ره) بود، تصریح کرد: این تأثیر همان پرورش نیروی‌هایی بود که امروزه در عرصه علم، تحقیق، سیاست و ... می‌درخشند.

وی با بیان این پرسش که برای هدر نرفتن استعداد چه نقشه و مهندسی‌ای در تحصیل، تبلیغ، تحقیق و ... داریم ابرازداشت: امروزه برای جلوگیری از اتلاف انرژی، هزینه‌های زیادی مصروف داشته‌اند اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که از اتلاف توان استعداد و قابلیت‌های انسانی، جلوگیری نمایند.

وی با بیان این مطلب که علاوه بر عوامل فوق، بر اساس آیه «الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» مهمترین امر، جهاد در راه خدا است و شهید مطهری اینگونه بود، گفت: رمز اساسی و محوری برای موفقیت یک طلبه علاوه بر سخت کوشی، انضباط و ...، اخلاص و ایمان می‌باشد.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: در کنار مباحث علمی حوزوی، مباحثی چون اخلاق و انس با قرآن را باید مورد اهتمام قرار داد.

وی در ادامه به پرسش‌هایی راجع به نظام آموزشی جدید برای خواهران حوزه علمیه خراسان در سال آینده تحصیلی و تقویت معنویت  پاسخ داد.

گفتنی است، در این مراسم از اساتید و طلاب ممتاز مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) تقدیر و هدایایی توسط مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان اهدا شد./930/د102/ب

 

ارسال نظرات