۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۲۸۰۷۲
چند خبر کوتاه از استان اردبیل؛

فعالیت 100 روحانی مروج فرهنگ زکات در اردبیل

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل از فعالیت 100 مبلغ و روحانی مروج فرهنگ زکات در این استان خبر داد.
فعالیت 100 روحانی مروج فرهنگ زکات در اردبیل


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، بهروز زلالی، مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل، امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز در راستای ترویج فرهنگ پرداخت زکات پرداخت.

وی از افزایش پرداخت زکات در استان نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: اقدامات متعدد و متنوعی در راستای ترویج فرهنگ زکات در روستاها صورت گرفته که در این راستا بیش از 100 روحانی در گسترش فرهنگ زکات فعالیت می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با بیان این‎که فعالیت مبلغان دینی طی سالیان گذشته در افزایش میزان پرداخت زکات بسیار مؤثر بوده است، افزود: روحانیان معتمد مردم هستند، به همین دلیل می‌توانند نقش بسیار سازنده و تأثیرگذاری در ترویج فرهنگ زکات در سطح جامعه اسلامی ایران ایفا کنند.

زلالی بهره‎مندی از ظرفیت موجود در حوزه های علمیه و قشر روحانی در توسعه فرهنگ نوع‎دوستی و ترویج آموزه های دینی را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: روحانیان مروج فرهنگ زکات ضمن ارتباط چهره به چهره با کشاورزان و روستاییان، نسبت به جمع آوری و مدیریت هزینه ها اهتمام ویژه ای دارند.

وی با بیان این‌که روند پرداخت زکات در کشور سیری صعودی در سال‌های اخیر داشته است، گفت: اگر به دنبال فرهنگ سازی گسترده و همگانی در سراسر کشور در خصوص پرداخت زکات هستیم، بایستی روحانیان مبلغ فریضه زکات در روستاها افزایش چشمگیری داشته باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: درآمد حاصل از پرداخت زکات، در بخش های مختلفی از جمله احداث مسجد، خانه عالم، خانواده‌های بی‌سرپرست و همچنین عمران و آبادانی روستاها صرف شده است.

وی ظرفیت زکات استان را بالغ بر 15 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در سال‌های اولیه رقم زکات جمع‌آوری شده 63 میلیون تومان بود که این رقم هم اکنون به بیش از دو میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است.

مسابقات قرآن خانواده های شاهد و ایثارگر اردبیل آغاز شد

محمد جلیلوند، معاون فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل از آغاز برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم خانواده های شاهد و ایثارگر استان اردبیل در شهرستان سرعین خبر داد و گفت: این مسابقات با شرکت 228 نفر از خانواده های شاهد و ایثارگر از 21 و 22 اردیبهشت ماه در هتل لاله شهر توریستی سرعین برگزار می شود.

وی افزود: در این دوره از مسابقات 140 نفر از برادران و 148 نفر از خواهران در رشته های مختلف حفظ، قرائت، تفسیر، مفاهیم و نماز با هم  به رقابت می پردازند.

به گفته معاون فرهنگی بیناد شهید اردبیل این مسابقات در پنج گروه ایثارگران، همسران جانباز و شهید، فرزندان شاهد مقاطع دانشجویان و راهنمایی برگزار می شود.

جلیلوند با بیان این‎که در رشته حفظ قرآن از پنج جزء تا کل قرآن شرکت کننده وجود دارد، افزود: منبع رشته تفسیر کتاب "جلد چهار تفسیر نمونه" و در رشته  نماز" برای گروه متوسطه کتاب "114 نکته از قرآن درباره نماز "و "احکام سطح سه" و در گروه دانشجویان " کتاب پرتوی از اسرار نماز" است.

وی با بیان این‎که مرحله شهرستانی مسابقات قرآن بنیاد شهید سال گذشته برگزار شد، اضافه کرد: بخش کتبی این مسابقات فردا ساعت 10 صبح و بخش شفاهی عصر همان روز برگزار و مراسم اختتامیه این مسابقات عصر روز جمعه در شهرستان سرعین برگزار خواهد شد.

21 هزار جلد کتاب به مراکز فرهنگی و هنری اردبیل اهدا شد

منصور شرفی، مدیرکل ارشاد اسلامی استان اردبیل از اهدای 21 هزار و 676 جلد کتاب به مراکز فرهنگی و هنری استان و ادارات شهرستانهای تابعه طی سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: این طرح در راستای تجهیز مراکز فرهنگی و هنری استان اجرا شده است.

وی افزود: از این تعداد سه هزار و 520 جلد در بین مراکز فرهنگی گرمی، سه هزار و 200 جلد در مشگین شهر، سه هزار و 110 جلد در خلخال، سه هزار و 12 جلد در نمین، هزار و 124 جلد در پاری آباد، هزار و 400 جلد در کوثر، هزار و 619 جلد در سرعین و 500 جلد در بیله سوار توزیع شده است.

به گفته مدیر کل ارشاد اسلامی استان این طرح با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال اجرا شده و امسال نیز با تخصیص اعتبار مناسب تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، از اهدای هزار و 500 جلد کتاب مرتبط و 50 جلد قرآن کریم به مناسبت هفته معلم و یادواره شهدای فرهنگی به سازمان آموزش و پرورش استان خبر داد.

ارسال 40 مقاله به همایش "رسالت جهانی اسلام" در اردبیل

سید ناصر اسحاقی، مدیرعامل موسسه فرهنگی قفقاز در اردبیل از ارسال بالغ بر 40 مقاله و رساله علمی و فرهنگی به همایش بین المللی "رسالت جهانی اسلام" در اردبیل خبر داد و اظهار داشت: مقالات رسیده توسط اساتید دانشگاه ها، محققان و پژوهشگران تدوین شده که از سطح کیفی بالایی برخوردار است بطوریکه با این روند انتخاب 10 مقاله برای ارائه در همایش الات کار سختی خواهد بود.

وی با بیان این‎که مقالات از شهرها و کشورهای مختلف ارسال شده است، افزود: تاکنون مقالاتی از استانهای آذربایجان شرقی، غربی، تهران، قم و . . . ارسال شده و از کشورهای خارجی هم محققان و پژوهشگران کشورهای عربستان، عراق، آذربایجان و روسیه آثار و مقالات به دبیرخانه همایش ارسال کرده اند.

وی دانشگاه محقق اردبیلی را میزبان این همایش در روزهای 23 و 24 اردیبهشت ماه عنوان کرد و یادآور شد: همایش بین المللی "رسالت جهانی اسلام" در 10 محور مختلف برگزار می شود که از داخل کشور و کشورهای حوزه قفقاز به این همایش مقالاتی ارسال شده است.

بنا بر این گزارش، بررسی مناسبات دین و دولت و آزادیهای مدنی و حجاب، مسائل کشورهای منطقه قفقاز و رویکرد ملتهای مسلمان در قبال تحولات جهان اسلام، بررسی آموزه های جهان شمول در آیات و روایات، بررسی مفهوم و ابعاد اصل عدم مداخله در حقوق بین الملل، نقش و جایگاه رفتارهای انسان دوستانه در حقوق  بین المل، عالمان دینی و جایگاه آن در قفقاز و امر به معروف و نهی از منکر از محورهای 10گانه این همایش عنوان شده است./935/پ203/ب

ارسال نظرات