۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۲۸۲۷۱
آیت الله حائری شیرازی:

تبلیغ باید کاربردی باشد / برخی در صددند طلاب را تجریدی بار بیاورند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: طلبه مادامی که به تبلیغ نرود و در میان مردم حاضر نشود و با مشکلات اعتقادی آنان آشنا نشود نمی تواند مشکلات آنان را بر‌طرف کند.
آيت الله حايري شيرازي


به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا،‌ آیت الله حایری شیرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه، در نشست علمی کاربردی اخلاق ویژه مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در عرصه تبلیغ باید کاربردی وارد شد و همان گونه که خداوند به موسی دستور داد که با فرعون رفتار کند، یعنی با قول لین و نرم باید رفتار کرد.

وی در ادامه افزود: البته باید گفت که آمریکا فرعون نیست که بشود با قول لین او را به راه آورد آمریکا شیطان است و باید مثل امام(ره) با تندی با او صحبت کرد و اگر فکر کنیم که شیطان را می شود به راه آورد در واقع تجریدی شده‌ایم.

آیت الله حایری شیرازی با اشاره به این سخن حضرت امام(ره) فرمود«متأسفانه حوزه‌های علمیه ما تجریدی هستند» اظهار داشت: مرحوم آیت الله طالقانی که درگذشت، سخنران مراسم ختم ایشان گفته بود«چون آیت‌الله طالقانی دموکرات منش بود مردم آن‌همه برایش اشک ریختند»، این مطلب که به گوش امام(ره) رسید در جواب گفتند«نروید در اطاق‌ های در بسته بنشینید و بگویید که آقای طالقانی دموکرات منش بود، بلکه بیایید درون مردم و علت محبوبیت او را جویا شوید».

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: روحانی و مبلغ باید در میان مردم باشد و مسائل را در میان مردم ملاحظه کند تا از گرفتار شدن در تجرید در امان باشد، در زمان سابق با حرف‌هایی همچون«سیاست از دیانت جداست» روحانیان را به سمت تجریدی شدن سوق می دادند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: دانشگاه را آوردند تا تربیت افراد جامعه را از علما بگیرند، در این کار هم موفق شدند؛ تربیت بچه ها را از دست علما گرفته و به تحصیل‌کنندگان دانشگاه دادند.

آیت‌الله حایری شیرازی با طرح این پرسش که«چرا با مرحوم مدرس خوب نبودند» ادامه داد: مرحوم مدرس موی دماغ رضا خان می شد وآلت دست او قرار نمی گرفت، حرف شنوی نداشت و از خود استقلال داشت؛ چون روحانیان آلت دست آنان قرار نمی گرفتند و فریب آنان را نمی خوردند از ادارات و سازمان‌ها جدا کردند، و این به دلیل ناشی بودن روحانیان نبود. مرحوم

وی تأکید کرد: امروز هم روحانیان باید وارد سیاست شده تا فتوای تجریدی ندهند، کاری که برخی از علما در زمان سابق می کردند، جوی به‌وجود آورده بودند که هر کس وارد سیاست می شد مردم از او فاصله می گرفتند و در مقابل هر کس با این مسائل بیگانه بود را عارف و علامه دهر می‌دیدند.

این استاد درس اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: وقتی که امام(ره) تصمیم گرفت وارد سیاست شود با آگاهی کامل وارد این عرصه شد و نگذاشت کاری که با امثال آیت الله کاشانی کردند با وی کرده و او را تجریدی کنند.

آیت الله حایری شیرازی ادامه داد: باید از تجریدی شدن فرار کرد، به زندگی مردم وارد شد و با آنان معاشرت کرد، کاری که ائمه ما می‌کردند؛ امور اقتصادی را به اصحاب خاص خود واگذار کرده و از اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم آگاه می شدند.

وی با اشاره به این‌که برخی در صدد هستند طلاب را تجریدی بار بیاورند، گفت: امروز هم به بهانه«شما ملبس هستید و نباید در مسائل اقتصادی و سیاسی وارد شوید» در صدد هستند طلبه‌ها را تجریدی بار بیاورند.

این استاد حوزه علمیه برای روشن شدن موضوع تبلیغ کاربردی به مثالی اشاره کرد و گفت: باید واجبات را معروف و محرمات را منکر معرفی کرد تا تأثیر بیشتری در مخاطب داشته باشد، همان کاری که امروز دشمن برای تحمیل فرهنگ خود بر ما می کند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی برای این‌که کمربند ایمنی را به یک فرهنگ عمومی و لازم تبدیل کند اول آن را با تبلیغات و جریمه به یک امر معروف تبدیل کرد و بعد آن را به عنوان یک امر لازم و ضروری برای سرنشینان اتومبیل معرفی کرد.

آیت الله حائری بیان داشت: امروز ما شاهد بستن کمربند در میان مردم هستیم، به‌گونه‌ای که اگر به کسی بگوییم کمربند ایمنی خود را بزن نه تنها ناراحت نمی شود بلکه خوشحال هم می شود و از ما تشکر هم می کند؛ ما هم باید در تبلیغ این گونه رفتار کنیم.

آیت الله حایری در پایان گفت: دانشجوی پزشکی تا زمانی که بر سر بیمار حاضر نشود از علم طب چیزی سر در نمی آورد، طلبه هم مادامی که به تبلیغ نرود و در میان مردم حاضر نشود وبا مشکلات اعتقادی آنها آشنا نشود نمی تواند آنها را نجات دهد برای محقق شدن این امر باید از شیوه های مختلف همچون کلاس‌داری، منبر و وسائل دیگر بهره برد./9191/پ202/ن

ارسال نظرات