۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۲۸۴۶۴
بانوی مبارز و محجبه ترکیه‌ای:

ممنوعیت حجاب در جمهوری آذربایجان تأسف‌بار است

خبرگزاری رسا ـ بانوی مبارز و قهرمان حجاب در غرب گفت: امروز شاهد آن هستیم که فوج فوج زنان عفیف و با‌حجاب به اسلام برمی‌گردند، ما از ممنوعیت حجاب در کشور آذربایجان غصه‌دار بوده و همیشه تأسف می‌خوریم.
خانم هدي کايا بانوي مبارز کشور ترکيه
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی، خانم هدی کایا بانوی مبارز کشور ترکیه در حاشیه همایش رسالت جهانی اسلام اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که فوج فوج زنان عفیف و با‌حجاب به دامن اسلام برمی‌گردند و با کسب اطلاع و آشنایی از اصل حجاب و عفاف در مسیر تعالی این اندیشه گام برمی‌دارند.

وی به حرکت‌های ضدحجاب در کشور ترکیه و حاکم شدن اندیشه لیبرالیسم در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت:‌ در 30 سال گذشته در مبارزات خود برای کسب آزادی در حفظ حجاب بسیاری از سرمایه‌ها و داشته‌های مادی و دنیوی خود را از دست داده‌ایم اما در عوض امروز یک ارزش معنوی متعالی را به دست آورده‌ایم.

این مبارز ترکیه‌ای خاطرنشان کرد:‌ امروز در سایه چنین مبارزاتی است که ترکیه از صادر‌کنندگان حجاب به شمار می‌رود و ما از ممنوعیت حجاب در کشور آذربایجان غصه‌دار بوده و همیشه تأسف می‌خوریم.
کایا با اشاره به کودتای 1979 در کشور ترکیه و ممنوعیت حجاب یادآور شد:‌ این ممنوعیت به حدی بود که در برخی از دستگاه‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی زنان محجبه حق حضور نداشتند به طوری که اگر به چنین اقدامی دست می‌زدند زیر شکنجه‌ها و زندان‌ها و حبس‌ها فنا می‌شدند.

وی بیان داشت: در ترکیه ده‌ها هزار دختر و زن جوان خواستار حفظ حجاب و شأن زنانگی خود بودند و به خاطر محدودیتی که در این کشور ایجاد شده بود به کشورهای مختلف آفریقایی و دور افتاده اروپایی هجرت کردند تا در نهایت سکوت و آرامش بتوانند حجاب خود را حفظ کنند.

این بانوی محجبه ترکیه گفت: زن 80 ساله‌ای را سراغ داریم که در استانبول در بیمارستان بستری شده بود و به دلیل حفظ حجاب و در اثر آزار و اذیت جان سپرد و دولت گذشته ترکیه نسبت به این امر بی‌تفاوت بود.

کایا با اشاره به داستان دختر جوانی به نام جواهر که سعی می‌کرد در خفقان کشور ترکیه حفظ حجاب کند، ادامه داد:‌ پدر او که از پیروان مکتب آتاترک بود وقتی از موضوع مطلع شده دخترش را از خانه بیرون رانده و حتی در نهایت عصبانیت بعد از گرایش دیگر فرزندانش جواهر را تیر‌باران کرده است.

وی با یادآوری اینکه به همراه دختران خود چهار بار دستگیر شده و بیش از چهار سال زندانی شده است، تصریح کرد:‌ من حتی در مسیر حفظ حجاب یکی از دخترانم را از دست دادم اما هرگز حاضر نشدم دست از هدف و آرمان خود بردارم.

این مبارز ترکیه در مسیر حجاب افزود: سه دخترم به دنبال مبارزات آزادیخواهانه و بیان اشعاری در این زمینه زندانی شده و بارها ممنوعیت فعالیت اجتماعی را شاهد بودیم اما بالاخره مبارزات ما به ثمر نشست و امروز در کشور ترکیه شاهد برداشته شدن ممنوعیت و محدودیت حفظ حجاب هستیم.

کایا در پایان سخنان خود اظهار داشت:‌ همانطوری که ما در ترکیه با صبر و مقاومت پیروز شدیم به یقین مردم کشور آذربایجان و زنان آن نیز پیروز خواهند شد و به هدف متعالی خود دست پیدا خواهند کرد.

گفتنی است خانم هدی کایا در سن 18سالگی با اینکه خانواده او با حجاب مخالف بوده اند با حجاب می شوند او در اولین روزهایی که تصمیم می گیرد حجاب اسلامی را رعایت کند در شهری که زندگی می کرده است (مالاتیا) به دنبال تهیه روسری تقریبا همه مغازه های شهر را می گردد اما جواب همه مغازه دارها نداشتن روسری بوده است و آخر الامر به مغازه پارچه فروشی می رود و چند متر پارچه متری می خرد و این اولین پوشش حجاب او می شود و آغازی برمبارزات او.

در سال 1998خانم هدی کایا مقاله ای با موضوع حجاب اسلامی می نویسد و نوشتن این مقاله باعث مجرم شناختن او درکشورش می شود و به دادگاه احضار می شود و طی چند دادگاه به عنوان مجرم فکری به 2سال زندان محکوم می شود هرچند وکلای او از او می خواهند که نوشتن این مقاله را انکار کند تا از رفتن او به زندان جلوگیری کنند اما قبول نمی کند و با داشتن پنج فرزند رنج وغربت زندان را به خاطر آرمان وعقیده اش به جان می خرد.

خانم هدی کایا بعد از چند مدت از زندان بیرون می آید اما در یک تظاهرات با هدف آزادی حجاب به همراه سه دخترش دستگیر می شود. یکی از دخترانش به جرم اینکه سرودی در آن تظاهرات دست جمعی با موضوع آزادی خوانده اند محکوم به یک سال ونیم زندان می شود و دختر دیگرش هم به جرم خواندن دعای آزادی در آن تظاهرات محکوم به دو سال زندان می شود و خانم کایا هم به جرم هماهنگ کننده تظاهرات محکوم به زندان می شود اما بعد از مدتی دادگاه حکم جدیدی را صادر می کند و خانم هدی کایا و دخترانش و چند زن مبارز دیگر به اعدام محکوم می شود و این اولین حکم اعدام در جهان است که به جرم حجاب صادر می شود اما طی فشارها و اعتراضات ، همه از این حکم تبرئه می شوند اما هدی کایا تقریبا چهار سال به زندان می افتد او در طی این سالها با همه زندانی ها وشکنجه ها دست از مبارزه برنمی دارد و تاثیر مبارزات را هم اکنون بعد از چندین سال در ترکیه می بینیم هرچند تغییر ریاست جمهوری این کشور تآثیر به سزایی داشته است اما زمینه سازان این حرکت خانم هدی کایا و زنان مبارز دیگر در کشور ترکیه بوده اند.

زندگی خانم کایا سراسر مبارزه واستقامت بوده است واین روایت زنده ای از آنچه در غرب می گذرد وخانم کایا روایت گر گوشه ای از این مبارزات در برابر آرمان و عقیده زنان مسلمان است.

خانم هدی کایا در کنفرانس غزه به ایران دعوت می شود و در آن کنفرانس بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب با ایشان دیدار می کند به گفته خود او "از هیجان می خواستم دست ایشان را ببوسم که حضرت آقا عبای خود را روی دستشان می کشند و من عبای ایشان را بوسیدم"./935/د102/س
ارسال نظرات