۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۲۸۵۶۶
برای نخستین بار در حوزه علمیه خراسان؛

نشست زبان‎شناسی‎شناختی و تأثیر آن در مطالعات دینی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نود و یکمین نشست از سلسله نشست‌های کلام اسلامی با عنوان «زبان شناسی شناختی و تأثیر آن در مطالعات دینی» به همت واحد نشست‌های مدرسه علمیه عالی نواب مشهد و با حضور حجت‌السلام قائمی‌نیا برگزار می‌شود.
زبان شناسي شناختي
حجت‌الاسلام حسن علیزاده، مسؤول واحد نشست‌های علمی مدرسه علمیه عالی نواب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: زبان‌شناسی شناختی رویکردی در مطالعه زبان است که به بررسی رابطه میان زبان انسان، ذهن و تجارب اجتماعی و فیزیکی او می‌پردازد.

وی افزود: به عبارت دیگر، در زبان‌شناسی شناختی تلاش می‌شود تا مطالعه زبان بر اساس تجربیات ما از جهان، نحوه درک و شیوه مفهوم‌سازی باشد. بنابراین، مطالعه زبان از این نگاه، مطالعه الگوهای مفهوم‌سازی‌ است و با مطالعه زبان، می‌توان به ماهیت و ساختار افکار و آراء ذهن انسان پی برد. در این نگرش، فرض بر آن است که زبان الگوهای اندیشه و ویژگی‌های ذهن انسان را منعکس می‌کند.

حجت الاسلام علیزاده مراد از معناشناسی شناختی قرآن را اتخاذ رویکردی به معناشناسی قرآن دانست که از دستاوردهای زبان شناسی شناختی کمک می گیرد و گفت: بی تردید زبان شناسی شناختی یکی از این دانش‌ها و بلکه از مهم‌ترین آنها است. این دانش از چهار جهت در حوزه علوم اسلامی و تفسیر قرآن اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام علیزاده توضیح داد: اول این‎که خود قرآن انسان را به تدبر در آیاتش فرا می خواند. دوم این‎که به کمک این دانش می‌توان قرآن را همان گونه که هست تحلیل کرد. سوم این‎که زبان شناسی شناختی در تبیین اختلاف تعبیرها، توانایی های بسیاری دارد و چهارم این‎که به کمک این دانش می‌توانیم آیات قرآن را بر اساس خود آنها تحلیل کنیم.

وی افزود: در همین راستا نود و یکمین نشست از سلسله نشست‌های کلام اسلامی برای اولین بار در حوزه علمیه خراسان با عنوان «زبان شناسی شناختی و تأثیر آن در مطالعات دینی» با حضور حجت‌السلام قائمی‌نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌گردد.

گفتنی است این نشست به همت واحد نشست‌های علمی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد پنج‌شنبه 28 اردیبهشت ساعت 30/9 صبح در محل سالن کنفرانس این مدرسه علمیه برگزار خواهد شد./932/ت302/ب
ارسال نظرات