۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۲۸۷۲۴
بررسی تحولات بیداری اسلامی در گفت‌وگو با معاون بین‌الملل حوزه؛

کشتی بیداری اسلامی به ناخدایی همچون آیت‌الله خامنه‌ای نیاز دارد

خبرگزاری رسا ـ معاون بین‌الملل حوزه های علمیه کشور ضمن بررسی تحولات بیداری اسلامی و اتفاقات کشور مصر، عمده مشکل کشورهای عربی را فقدان رهبری صالح و شایسته دانست و اظهار داشت: سردرگمی و عدم اتحاد کامل کشورهای عربی به دلیل عدم وجود رهبری شایسته و فرزانه است.
حجت الاسلام حسن زماني حجت الاسلام حسن زماني
حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، معاون بین‌الملل حوزه های علمیه کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، با بیان این که هم اکنون اندیشمندان جهان خواهان پذیرش معارف ناب اسلامی هستند، اظهار داشت: معارف اسلام همچون اکسیری است که به هر کجای عالم آن را تزریق کنید مردم با کمال میل پذیرای آن خواهند بود.

وی با تأکید بر این که اسلام مقام نخست در شتاب به سوی مرزهای جهان را کسب کرده است، گفت: خوشبختانه جامعه بشری در حال روی آوردن به دین مبین اسلام است و باید از این فرصت کمال استفاده و بهره را ببریم.

این مسؤول حوزه با بیان این که جرقه بیداری اسلامی از سوی انقلاب اسلامی ایران زده شده است، تصریح کرد: این جرقه هم اکنون در پنج کشور و حکومت وارد شده و چند حکومت فاسد را از پایه فرو ریخته و هم اکنون منتظر سرنوشت مابقی این حکومت‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در جریان بیداری اسلامی، اظهار داشت: اگر تاریخ چند ساله این کشورها را ورق زنیم به خیزش های آزادی خواهانه‌ای می رسیم که تمامی این خیزش‌ها ریشه‌ای اسلامی داشته و نشأت گرفته از اقدام‌های علمای برجسته ایران بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای مستکبر جهان با شدت در تلاش هستند تا قیام آزادی خواهانه مصر را یک قیامی مستقل و خودش جوش بدانند، گفت: برخی از کشورها در تلاش هستند تا قیام مصر را خیزشی خودجوش و بیگانه از انقلاب اسلامی ایران مطرح کنند، این مسأله در حالی است که تاریخ صد ساله مصر چیز دیگری را نشان می دهد.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه پرچم دار اندیشه انقلابی و اسلامی مصر در صد سال اخیر فردی به نام شیخ محمد عبده است، خاطرنشان کرد: اگر به زندگانی عبده نگاهی بیاندازیم به روشنی مشاهده خواهیم کرد که این فرد بیش از 10 سال شاگرد فرهیخته تربیت کرده است.

وی در ادامه افزود: شیخ محمد عبده پس از فراگیری علوم دینی به مصر رفته و پایه‌های فراگیری علوم دینی را در مصر منتشر می کند و مسأله بیداری اسلامی در مصر از آن زمان ریشه دوانده است.

حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به تأسیس اخوان المسلمین در مصر، گفت: اگر تاریخ قیام های اسلامی مصر را مرور کنیم، پس از اقدام های شیخ محمد عبده، به اخوان المسلمین بر می‌خوریم که مؤوسس آن فردی جز حسن البنا نبود، او همواره مدعی اسلام و شریعت ناب محمدی بود.

بیداری اسلامی ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد

وی با اشاره به تأسیس شورای دارالتقریب بین مذاهب اسلامی در مصر از سوی آیت‌الله بروجردی، اظهار داشت: پس از اعزام مرحوم شیخ محمد تقی قمی به مصر برای تأسیس شورای دارالتقریب بین مذاهب اسلامی از سوی آیت الله بروجردی، جلساتی در این رابطه برپا شد که شیخ محمد عبده نیز پس از شرکت در این جلسات مدعی اسلام و شریعت محمد (ص) در مصر می شود و نکته قابل توجه اینجا است که این فرد از جذب شدگان به آیت الله بروجردی بوده است.

این مبلغ عرصه های بین‌المللی اذعان داشت: پس از این جریان سومین روحانی نیز قیام کرده و پرچم اسلام را افراشته کرده و پس از ورود به مصر به قاهره رفته و سخنرانی آتشینی انجام داده و با این نطق کوبنده خود مصر را به لرزه در آورده و در آن زمان خیزش های اسلامی که مدت‌ها در مصر فروکش کرده بودند را برای بار دیگر فعال کرد که این روحانی کسی جز شهید نواب صفوی نبود.

حجت‌الاسلام زمانی با بیان این که بزرگ‌ترین منبع مادی مصر کانال سوئز بود، گفت: از آنجایی که کانال سوئز در اختیار دیگران بود، فردی به نام جمال عبدالناصر قیام کرد و این کانال را به تملک مصر درآورد و آنگاه که از او پرسیدند الگوی این خیزش را از چه کسی فرا گرفتی؟ او در پاسخ بیان کرد: آن گاه که آیت‌الله کاشانی در ایران قیام و صنعت نفت را ملی کرد این ایده در ذهن من تلاقی شد.

معاون بین‌الملل حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: پس از مطالعات انجام شده در تاریخ صد ساله جرقه های بیداری اسلامی متوجه شدیم که جز عالمان شیعه اهل بیت ایران فرد دیگری اندیشه اسلام انقلابی را در مصر ترویج و عملیاتی نکرد و اکنون نیز پس از بیان این مطالب بیان می کنیم که آیا انقلاب مردمی مصر با اسلام و اندیشه انقلابی ایران ارتباط دارد یا خیر؟

وی در ادامه افزود: تنها به دلیل است که ما در بسیاری از مجالس با قدرت بیان می کنیم که خیزش های اسلامی مصر و سایر کشورهای منطقه ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد.

معاون بین‌الملل حوزه با اشاره به انتشار کتاب ولایت فقیه امام خمینی(ره) در کشورهای عربی، گفت: پس از آغاز انقلاب اسلامی ایران جریانی عظیم در سراسر جهان رخ داد که به بیداری اسلامی معروف شد و پس از این سال‌ها از گذشت این موضوع، کتاب ولایت فقیه امام خمینی به زبان عربی ترجمه و توسط راشد الغنوشی رهبر بزرگ تونس در کشورهای عربی منتشر شد.

سید حسن نصرالله شاگردی از شادگردان مقام معظم رهبری است

حجت‌الاسلام زمانی با تأکید بر اینکه سید حسن نصرالله دنیای عرب را تکان داد، گفت: پس از مدت‌ها خاموشی خیزش‌های بیداری اسلامی در جهان عرب، روحانی جوان و سیدی از لبنان مشغول فرا گیری اندیشه انقلاب شد و پس از مدت ها به قم آمده و اندیشه رهبری را نیز فرا گرفت و بدین صورت با در اختیار داشتن اندیشه انقلابی و رهبری به لبنان برگشته و آوای بیداری اسلامی را آن چنان کوبنده سر داد که جهان عرب از فریاد این روحانی که به گفته خود او من شاگردی از شاگردان مقام معظم رهبری هستم به لرزه درآمد.

این فعال عرصه دینی با بیان این که سید حسن نصرالله هم اکنون محبوب‌ترین رهبر در جهان عرب است، تصریح کرد: پس از نظر سنجی‌های به عمل آمده در دوران حکومت مبارک در خصوص محبوب‌ترین رهبر جهان عرب، سید حسن نصرالله از شاگردان مقام معظم رهبری (که به نقل از سخنان خود نصرالله است) به عنوان محبوب‌ترین رهبر جهان عرب شناخته شد.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش که همایش بیداری اسلامی در تهران برگزار شده بود، بیش از 600 نفر از متفکران بزرگ جهان اسلام جمع شدند و در این محفل تنها کسی که درس می داد و دیگران گوش می دادند مقام معظم رهبری بود و با جرأت بیان می کنم که تاکنون چنین کلاسی با این عظمت در طول جهان اسلام برگزار نشده بود.

معاون بین‌الملل حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: البته ما انتظار نداریم در حکومت‌هایی که بیداری اسلامی در آنجا رخ داده، حکومت هایی بر اساس جمهوری صد در صد اسلامی شکل گیرد، چرا که آنها رهبری همچون رهبری ایران را ندارند.

عمده مشکل انقلاب های منطقه فقدان رهبری صالح و شایسته است

حجت‌الاسلام زمانی با بیان این که عمده مشکل و خلأ کشورهای عربی فقدان رهبری صالح و شایسته است، گفت: سردرگمی و عدم اتحاد کامل کشورهای عربی به دلیل عدم وجود رهبری شایسته و فرزانه است و باید رهبر مقتدرانه ای وجود داشته باشد تا ناخدای کشتی تازه به راه افتاده آنها باشد.

وی در پایان با بیان این که یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند متعال به ملت ایران عطا کرده، وجود رهبری هوشمند همچون مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: اگر ایران اسلامی رهبری همچون مقام معظم رهبری را نداشت، نظام ما به این مرتبه از عزت و افتخار نمی رسید./9465/301/ج
ارسال نظرات