۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۲۸۹۲۷
پدر حقوق اساسی ایران:

جامعه اسلامی مظهر دموکراسی است

خبرگزاری رسا ـ پروفسور سید محمد هاشمی با بیان این که اسلام یک نظام اجتماعی است که به سعادت انسانها توجه می کند گفت: جامعه اسلامی مظهر دموکراسی است چراکه به تمام نیازهای انسان توجه کرده است.
سيدمحمدهاشمي ، حقوقدان
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشراسلامی، پروفسور سید محمد هاشمی امروز در همایش حقوق بین الملل در آیینه علوم روز با اشاره به اینکه حقوق بشر پیغام سروش است افزود: بزرگترین دشمنان حقوق بشر خود بشر است چراکه بیشتر جنگ های صورت گرفته از دشمنی انسان ها نشات گرفته است.

هاشمی با بیان این که حقوقی که متعلق به انسان است از قدیم الایام در معرض اتفاقات و بلایای ناگواری قرار گرفته است گفت: برای حقوق بشر باید ذکر مصیبت کرد، جنگ جهانی اول و دوم انسان را به بازنگری وجودی خودشان کشاند به همین خاطر اعلامیه جهانی مبنی بر حقوق بشرتصویب شد.

مدرس حقوق دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه رعایت حقوق بشر کرامت و عزت انسانی را در پی دارد اظهار داشت: جهانی بودن دین مبین اسلام جهانی بودن مسائل حقوق بشر را در پی دارد و این موضوع به این معنی است که حقوق بشر به شخص و یا گروه خاصی تعلق ندارد بلکه مفهومی عام دارد.

عضو کارگروه بازداشتهای خودسرانه سازمان ملل متحد با بیان اینکه تمام‌ ادیان الهی به موضوع مهم حقوق بشر پرداخته‌اند افزود: با توجه و بررسی آیات قرآن کریم می‌توان تمام مسائل حقوق بشر را از آن استخراج کرده و به کار گرفت.

هاشمی با اشاره به اینکه حقوق بشر در ادیان آسمانی دیگر نیز آمده است گفت: در دین یهود که صهیونیست‌های غاصب و جنایتکار چهره نامبارکی از آن در جهان ترویج کرده‌اند نیز سخن از حقوق بشر به میان آمده و به آن توجه شده است، حتی در دین مسیحیت نیز آزادی انسان و رعایت حقوق انسانی مورد توجه قرار گرفته و ظلم و ستم مذموم شمرده شده است.

هاشمی با بیان اینکه پیامبران برای هدایت انسان‌ها و انجام رسالت الهی مبعوث شده‌اند اضافه کرد: احقاق حقوق و جاری کردن عدالت از رسالت‌های مهم پیامبران است که در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده‌اند.

این استاد برجسته دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه خداوند به انسان دو نعمت ارزشمند اندیشه و فن داده است، گفت: اندیشه انسان باعث رفع و دفع بلایا و گرفتاری های او می شود و تدبیر آدمی مدبر راهکارهایی است که انسان را راهبری می کند.

هاشمی تصریح کرد: انسان برای شکوفایی استعدادهایش و رسیدن به اوج کرامت انسانی باید در حفظ جان و مال خود از آن ها حراست کند، منزلت و کرامت انسان ناموس آدم است پس انسانها برای حفظ ناموس خودباید از آن دفاع کنند کسی که خود را مظلوم می داند و از وضعیت حاکمیت ناراضی است خود او شریک ظالم است چراکه در مقابل حاکم ظالم سکوت کرده است.

عضو برجسته کمیسیون حقوق بشراسلامی ادامه داد: سکوت در مقابل حکومت هایی که اعمال کننده ظلم هستند گناه است و افرادی که ساکت می نشینند شریک ظالمان هستند.

هاشمی اظهار کرد: مبارزه با ظلم جزء طبیعت و فکر انسان است و سعی می کند در مقابل بدی ها سکوت نکند.

پدر حقوق اساسی ایران به سخن امام علی(ع) در مورد امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: بهترین امر به معروف و نهی از منکر گفتن کلمه حق در مقابل حاکم ظالم است.

وی با بیان این که غربی ها حقوق بشر را متعلق به خود می دانند، گفت: حقوق بشر متعلق به تمام انسان های آزاده است همه ادیان الهی به رستگاری بشر اشاره می کنند و بر کرامت انسانی تاکید می کنند ولی گاهی اوقات غربی ها با توسل به حقوق بشر ، انسان را به سمت سقوط راهنمایی می کنند.

این استاد برجسته دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که عقل و اندیشه نیک جزء لوازم وجودی انسان است افزود: همبستگی، همراهی و مساعدت در همه ادیان دینی مطرح شده است و برای اینکه انسان بتواند در این دنیا به طور شایسته زندگی کند نیاز به عدالت دارد و آدمی با عقل و اندیشه خود می تواند عدالت را بر پا کند.

وی با بیان این که اسلام یک نظام اجتماعی است که به سعادت انسانها توجه می کند گفت: جامعه اسلامی مظهر دموکراسی است چراکه به تمام نیازهای انسان توجه کرده است.

وی اظهار کرد: اگر در جامعه ای عدالت نباشد مردم آن جامعه باید برای اقامه قسط و عدالت اقدام نمایند و سعادت پیش راه خود را تنظیم نمایند.

هاشمی با اشاره به اینکه قرآن به زیبایی از زندگی اجتماعی سخن گفته و 49 بار به آن اشاره کرده است افزود: امت وسط و میانه رو بهترین جامعه از نظر قرآن است جامعه ای که انسان های آن آزاده هستند و تقوای پرهیز از سکوت در مقابل ظالمان وتقوای ستیز که انسانها را به انجام اعمال خیر دعوت می کند دارند.

وی گفت: جامعه نمونه، شرایطی دارد که برابری، اسارت فرد و جامعه یعنی انسانهایی که نسبت به جامعه بی تفاوت نیستند، اعتدال و میانه روی، اخوت و همبستگی از جمله این شرایط است.

این استاد برجسته حقوق با اشاره به اینکه همه ما در مقابل جامعه خود مسؤولیم، افزود: همزیستی مسالمت آمیز مسؤولیت همگانی را طلب می کند و گذشت، مدارا، تحمل و تعامل مسئولیت همگانی ما است.

وی گفت: در اندیشه و درون اسلام به تمام این زیبایی ها اشاره و بر مدارای بین افراد جامعه تاکید می کند چراکه با مدارا دوستی زاییده می شود و دشمنی ها از بین می رود.

وی در بخش دیگر همایش به اصول حاکم بر روابط اجتماعی اشاره کرد و افزود: انسانها مثل دانه های شانه در کنار یکدیگر هستند و هیچ انسانی بر انسان دیگر برتری ندارد و اصل حاکم بر روابط اجتماعی رعایت اصل برابری است و سرنوشت همه انسان‏ها با یکدیگر مرتبط است و هر کسی در برابر هر عملی که در جامعه انجام می دهد مسؤول است.

هاشمی از علما برای بحث در مورد حقوق برابر زن و مرد دعوت کرد و افزود: باید در مورد حقوق زنان در جامعه امروز که تفاوت چشمگیری با زنان گذشته دارند و نسبت به آیاتی که در مورد حق زنان در قرآن آمده بحث کرد چراکه اسرار زیادی در این آیه ها نهفته است اگر سهم زن از مرد کمتر است، متعلق به آن دوران بوده است برای زمان ما که زنان همپای مردان گام برمی دارند این حق نباید تغییر کند؟./935/د102/س
ارسال نظرات