۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۲۹۲۱۰

دستهای آلوده وهابیت درماجرای شیعه هراسی در مصر

خبرگزاری رسا ـ سلفی های وهابی در مصر که از سوی عربستان سعودی حمایت مالی و فکری می شوند، همزمان با برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری پس از سرنگونی مبارک، جنگ آشکاری را علیه شیعیان این کشور به راه انداخته اند.
وهابيت


به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه الوفد مصر در راستای حملاتی که اخیرا در این کشور برای دامن زدن به شیعه هراسی و تفرقه افکنی بین مذاهب و قومیتهای مختلف به راه افتاده است، در گزارشی از سینه زنی در نخستین حسینیه شیعیان مصر وابسته به سالم صباغ خبر داد.

این روزنامه مدعی شد: سالم الصباغ یکی از رهبران شیعه در مصر است. او کسی است که علی الکورانی را دعوت کرد و این سینه زنی نشان می دهد که شیعیان در حسینیه های خود که برای به چالش کشیدن بیانیه الازهر مبنی بر ممنوعیت ایجاد حسینیه ها ایجاد شده، چه می کنند. الازهر ایجاد حسینیه ها، سینه زنی برای شوراندن مردم علیه سنی ها، درخواست از علی بن ابی طالب (ع) برای حمایت از آنها در برابر سنی ها و متهم کردن اهل سنت به تروریسم و قتل و تحریف قرآن، را ممنوع کرده است.

در همین راستا حمدین صباحی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر، امروز در بیانیه ای تأکید کرد که از آزادی عقیده و عبادت حمایت می کند، ولی این امر به معنای موافقتش با آنچه که آنرا گسترش مذهب شیعه در مصر و  ایجاد حسینیه نامید، نمی باشد.

صباحی گفت: شیعیان در مصر فقط می توانند به امکان مقدس اهل بیت (ع) بروند، البته این اقدام نباید برای ترویج و یا تبلیغ مذهب شیعه باشد؛ و این امر برای افزایش گردشگی دینی در کنار پایبندی به قوانین مصر است و نه بیشتر.

از سوی دیگر، دکتر احمد راسم نفیس، فعال شیعه مصری، گفت: اقدام الازهر هیاهوی سیاسی با هدف از پیش تعیین شده است و هیچ حسینیه ای در مصر تاسیس نشده است.

راسم افزود: رژیم عربستان سعودی جنگی را ضد شیعه رهبری می کند، و در جلوگیری از شکل گیری حزب التحریر شیعه دخالت دارد.

محمد غنیم رئیس جریان شیعه مصر نیز در این راستا تأکید کرد: اظهارات احمد الطیب شیخ الازهر، حلقه ای از زنجیره حمله سازماندهی شده و هدفمند سرویس های امنیتی برای تخریب شیعه مصر است.

غنیم، با متهم کردن سرویس های امنیتی به دخالت در حمله ضد شیعه در مصر، اظهار داشت: سرویس های امنیتی با درز اخبار دیدارهای برخی رهبران شیعه از مصر، هدف از این دیدار ها را افتتاح حسینیه عنوان می کنند؛ این در حالی است که آنچه حسینیه خوانده می شود منازل شیعیان است و ارتباطی با حسینیه ندارد.

رِیس جریان شیعه مصر افزود: هیاهوی صورت گرفته صرفا برای ایجاد کینه و بیزاری و تحریک مردم ضد شیعه است.

محمد غنیم گفت: آن ها می خواهند اینگونه القا کنند که برنامه ای برای گسترش تشیع و سوء استفاده از نابسامانی امنیتی کشور برای تاسیس حسینیه وجود دارد.

رییس جریان شیعه مصر اظهار داشت: الازهر نوک پیکان حمله هلال سنی به هلال موسوم به شیعه است.

وی هدف دست های پنهان را در این حمله تغییر رویارویی عربی - اسرائیلی به رویارویی سنی - شیعی دانست و پیش بینی کرد که حمله به شیعه ، ایران و حزب الله طی چند روز آینده تشدید شود.

باوجود این جنجال و حملات تبلیغاتی علیه شیعیان، احمد الطیب شیخ الازهر روز گذشته با مجتبی امانی کاردار ایران در قاهره دیدار و با استقبال از فتوای مقام معظم رهبری، بر عمق و استحکام روابط مسلمانان شیعه و سنی تاکید کرد.

مجتبی امانی کاردار ایران در قاهره در گفت‎وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: شیخ الازهر در این دیدار تاکید کرد که اهل تسنن نیز، شیعیان را تکفیر نمی کنند و در نماز به امامان شیعه اقتدا می کنند.

امانی افزود: در این دیدار فتوای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرام بودن توهین به شخصیت های مورد احترام اهل سنت را به شیخ الازهر ابلاغ کردم.

وی اظهار داشت: من در این دیدار، فتواهای دیگر رهبر معظم انقلاب را به سمع شیخ الازهر رساندم و از دیگر فتواهای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت توهین به شخصیت های مورد احترام اهل سنت و هم چنین انتشار مذهب تشیع در کشورهای سنی نشین خبر دادم که وی نیز از آنها استقبال کرد.

امانی در خصوص احداث حسینیه ها در مصر گفت: مساله احداث حسینیه در مصر موضوع ما نیست و این یک مساله داخلی در این کشور است که در آن هرگز دخالت نمی کنیم.

این دیدار به دنبال جنجال به راه افتاده اخیر در خصوص فتوای احمد الطیب شیخ الازهر مصر صورت گرفت که نسبت به ساخت هر نوع عبادتگاه با هر نامی چون حسینیه شیعیان جز خانه خدا و مسجد مخالفت کرد.

در همین حال طاهر الهاشمی فعال شیعی مصری در واکنش به این فتوا، در گفت و گو با نشریه "الرای" بیانیه الازهر در این زمینه را مغایر با آزادی عقیده و حق شهروندی که شعار انقلاب مصر در میدان التحریر بود، دانست./902/د102/ک

ارسال نظرات