امام جمعه مشهد:
برخورد با جریانهای هتاک حساب شده باشد
خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با محکوم کردن جسارت به ساحت امام هادی(ع) تاکید کرد: برخورد با این گونه جریان های هتاک باید حساب شده باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیتالله سیداحمد علمالهدی صبح امروز در اجتماع طلاب معترض به هتک حرمت ائمه(ع) و مراسم عزاداری امام هادی(ع) که به همت مدرسه عالی نواب و با همکاری مرکز بسییج روحانیون و طلاب مشهد برگزار شده بود، گفت: حرکت جدیدی که توسط دشمن در خصوص امام هادی(ع) صورت گرفته، بسیار حساب شده است.
وی افزود: جریانهایی که در درون امت اسلامی در صدد شیعهزدایی و کسانی که از بیرون در صدد براندازی اسلام هستند و تنها نقطه استحکام اسلام را در شیعه میبینند به این نتیجه رسیدهاند که وابستگی شیعه به امام زمان(عج) و انتظار تشکیل حکومت جهانی، سرمایه و ریشه شخصیت انقلابی شیعه است.
آیتالله علمالهدی به نقاط ضعف تشیع در مواجهه با چنین حرکاتی اشاره کرد و گفت: مشکل شیعه این است که پهنه معرفتشناسی او نسبت به ائمه(ع) در حد احساس، عشق و عاطفه نیست. آن بخشی از ائمه که سیره آنها بیشتر بیان شده و حوادث احساسی در عرصه زندگی آنها بیشتر است در شیعه توسعه پیدا کرده ولی ائمهای که در زندگیشان نقاطی که عواطف را تحریک کند زیاد نبوده است شناخته نشدهاند.
وی تصریح کرد: مقصر اصلی این مشکل روحانیان هستند که شخصیت ائمه را درست تبیین نکرده و پهنه معرفتشناسی امام را در عرصه عشق به امام در شیعه توسعه ندادهاند، شیعه هم این قصور را در رسالت خود دارد که در عرصه امت اسلامی این کار را انجام نداده است.
امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه باید مواظب برخوردهای خود با چنین جریانهایی باشیم گفت: اگر بنا است واقعا این عنصر مرتد از بین برود باید برنامهریزی صورت گیرد نه اینکه مراجع فتوا دهند، رهبر جامعه ما مردی حکیم است و حرکتها باید در راستای هدایت مقام رهبری باشد.
وی افزود: امروز جبهه همگانی کفر و الحاد مقابل اسلام تشکیل شده است که پول، قدرت، زور، سیاست، رسانه و همه چیز دارد و اوجگیری در حوزه پول و سیاست وابستگی به این صف الحادی است. اگر برخورد با این جریانها حساب شده نباشد جریانهای استکبار این عنصر نجسالعین را تحویل گرفته و بیشتر به او رسیدگی میکنند و کمکم در بین عناصر ضد خدا به عنوان برگ برنده به حساب میآید که اگر به ائمه توهین کنند جبهه ضد اسلام مبلغ خوبی را در مقابل به آنها خواهد داد.
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شخصیت ولایی امام هادی(ع) صرف نظر از نمونههای برجستهای از کرامات ایشان که عمدتا در حوزه مقاومت در برابر استکبار و مقابله با جریان حاکم جائری همچون متوکل صورت گرفته است، نمونه و نماد بسیار عظیمی است که موضع ولایت و امامت را در برابر نظام ناهنجار برای ما مشخص میکند.
وی افزود: در تاریخ ائمه نقطههای عطفی داریم که اگر این نقاط اتفاق نمیافتاد اساس دین براندازی میشد و هویت مکتبی اسلام از بین میرفت، بعد از جریان عاشورای سیدالشهدا که مقابله با براندازی دین بود باز هم خطر براندازی دین از بین نرفت و در اشکال مختلف تهاجمات خاصی به اساس اسلام و به قائمه دین در نظامهای جائرانه حکام ظالم بنی امیه و بنی عباس صورت گرفت که اگر نقاط عطف در تاریخ به وسیله معصومین نبود شخصیت دین به کلی از بین میرفت و موقعیت و هویت مکتبی اسلام مورد تهاجم قرار میگرفت.
آیتالله علمالهدی خاطرنشان کرد: دوران حاکمیت بنی امیه، دین را در عرصههای سیاسی از مبنای مکتبی خود خارج کرد، اندیشهها و بینشهای مسلمانان نسبت به دین تا نقطهای منحرف شد که دین برای آنان به صورت تز قدرت مطرح شد و در حاکمیت دینی هر حاکمی را با هر جنایت و اعمال فجیعی میپذیرفتند.
وی با اشاره به اینکه زمینههای پذیرش چنین حکومتهایی نیز در بین مردم وجود داشته است گفت: برداشت مردم از دین به عنوان حکومت وابسطه به خدا نبود و در عرصههای سیاست مساله حکومت را صرفا مبتنی بر قدرت میدانستد.
وی افزود: وجود نازنین امام باقر(ع) با انقلاب فرهنگی که انجام دادند یکی از نقاط عطف تاریخ اسلام را به وجود آوردند، بعد از آن نقطه عطف دوم به وسیله وجود اقدس امام هشتم بود. مأمون شگرد شیطانی پیاده کرده بود تا جریان امامت را در خلافت عباسی هضم کرده و از بین ببرد که امام هشتم کل جریان طراحیشده را به نفع امامت تغییر جهت دادند و این سرآغاز توسعهای عظیم در تثبیت مقام امامت در میان مردم شد که هیچ دستگاهی دیگر نمیتوانست جلودار آن باشد.
امام هادی(ع) شیعه را برای عصر غیبت آماده کردند
امام جمعه مشهد یکی از این نقاط عطف را غیبت امام معصوم دانست و گفت: شیعیان زمان امام هادی(ع) دو هویت برای معصوم قائل بودند، نخست شخصیت شایسته خلافت و حاکمیت جامعه و امت اسلامی بود به طوری که حاکمیت غیر معصوم را غصب و تجاوز میدانستند و دوم اینکه امامت، مرجعیت در شناخت احکام دین و مبانی اسلام تلقی میشد.
وی افزود: شیعه آن زمان به عنوان پاسدار و نگهبان اسلام ناب در درون امت اسلام به صورت پایگاه و مغز در عرصه اجتماعی به حساب میآمد و اگر در چنین شرایطی یکدفعه با مسأله غیبت مواجه میشد میتوانست به کلی جریان فکری و مسأله شیعه را در درون و لااقل در عنوان اجتماعی شیعه در درون امت جریان تشیع را از بین ببرد و طبیعی بود که مغز متراکم و اصیل دینی از بین میرفت.
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: شخصیتی که در این موقعیت توانست اسلام و مکتب را حفظ کند امام هادی(ع) بودند که برای این مسأله دو برنامه داشتند و شیعه را آماده فرارسیدن غیبت معصوم کردند، نظام امامت امام زمان در پهنه عظیم دوران غیبت به وسیله ایشان آماده شد و امام عسگری(ع) آن را ادامه دادند.
وی افزود: امام هادی در بینش شیعه شخصیتی سوم برای معصوم ایجاد کردند و آن شخصیت ولایتمداری با ولایت تکوینیه و مطلقه الهیه بود که زنده، مرده، غایب و حاضر معصوم برای شیعیان فرق نداشته باشد؛ ایشان با تعلیم زیارت جامعه کبیره شخصیتی سوم در برابر دو چهرهای که شیعیان برای معصوم قائل بودند و آن این بود که شیعه با معصومی که او را با چشم نمیبیند درد دل کرده و راز و نیاز کند، لذت ببرد، اشک بریزد و ارتباط قلبی پیدا کند تا دیگر مبانی فکری و وابستگی خود به معصوم را از دست نمیدهد، دیگر مسیر را گم نکرده و راه را عوضی نرود.
آیتالله علمالهدی حرکت دوم را سازماندهی شیعه به وسیله نواب و وکلا دانست و گفت: این سازماندهی در زمان موسیبنجعفر اتفاق افتاد که ایشان در زندان این چنین سازماندهی را نسبت به شیعیان داشتند، اما در شهادت ایشان وقتی علیبنحمزه فرقه واقفیه را ایجاد کرد و ثروت زیادی از اموال امام را بالا کشید اعتماد شیعیان به وکیل و نائب قطع شد و شیعه به قدری وابسته معصوم شد که حاضر نبود هیچ عنصری را به جای معصوم قبول کند./932/پ202/ج
ارسال نظرات